Avatar billede SD-Racing Novice
05. juli 2017 - 21:14 Der er 10 kommentarer

Hvis noget er gratis er det dig der er produktet

Hej alle sammen.
Er der nogen som ved noget om konceptet med hvis noget er gratis så det dig der er produktet ? Har søgt rundt omkring på nettet, men uden held.
Ved ikke hvad det hedder, og det kan måske være derfor.
Men så vidt jeg har forstået, så samler man data om ens bruger, og sælger det videre. Men hvad for noget data skal man samle ind, og hvem skal man sælge det til ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2017 - 21:30 #1
Den bruges normalt omkring gratis internet services a la Google og Facebook hvor brugere undrer sig over hvilket produkt de firmaer saelger når de forærer servicen til alle uden betaling. Og svaret er at de sælger reklamer altsaa brugernes opmærksomhed. Jo mere man ved om brugerne jo mere relevante reklamer kan man vise dem og dermed kræve flere penge fra de firmaer som reklamerer.

Salg er oplysninger om personer til tredie part er noget lidt andet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juli 2017 - 21:37 #2
Der er ikke noget der er gratis...... De store firmaer giver ikke så meget som én krone ud, uden at få to igen.
For øvrigt er reklamer de løgne folk ønsker at høre.
Avatar billede SD-Racing Novice
05. juli 2017 - 21:40 #3
Okay, vist godt det med reklamerne. Og ved godt de tjener penge på det. Men er meget overbevist om at alt indtægt ikke kommer fra reklamer,  men at det bare er et trick for at få folk til at tro det hele kommer fra reklamer.
Avatar billede SD-Racing Novice
05. juli 2017 - 21:42 #4
ErikHG var hurtigere end mig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juli 2017 - 21:56 #5
Hvad angår reklamer kan jeg oplyse at jeg aldrig ser reklamer i TV, eller hører de reklamefinansierede radiokanaler. Alle de reklamer der kommer med posten ect. er også blevet afmeldt via Reklamer Nej tak. Hvem betaler i øvrigt alle disse reklamer? svaret er enkelt: forbrugerne og ingen andre.
Avatar billede acore Ekspert
06. juli 2017 - 08:05 #6
Men det er ikke en sandhed uden modifikationer. Tjenester som wikipedia og produkter som linux og apache falder i min opfattelse ikke i den hat, men er "ægte" gratis tjenester.

Så det er ikke alt, der er gratis, hvor du er produktet, og der er noget, der er godt og gratis. Selv om det nok snarere er reglen end undtagelsen.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2017 - 09:57 #7
Avatar billede acore Ekspert
06. juli 2017 - 10:02 #8
Ha - den er sjov - men mener du også den er gældende for de tre eksempler, jeg nævner?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2017 - 10:35 #9
De samler ikke data ind som fb, men lever af donationer og salg af fx support. https://www.quora.com/How-does-Apache-make-money Nogle Linux (fx redhat /IBM) er styret af firmaer. Disse firmaer har så 'gratis/licensfri' systemer til servere osv.
Avatar billede acore Ekspert
06. juli 2017 - 10:39 #10
Ja, og så arbejder folk i vidt omfang gratis for dem.