Avatar billede swoop Novice
06. juli 2017 - 21:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af aktieportefølje ved køb/salg

Hej eksperter!
Jeg nørder med et aktie-tracking Excel-ark. En speciel del kan jeg ikke finde ud af og behøver input.
Jeg har en transaktionslog og vil også have en oversigt over mine beholdninger inkl. antal stk, aktuel værdi mv.

Pt har min transaktionslog opbygget således:
Dato (kolA), År (kolB), Mån (kolC), Konto (kolD), Trans type (kolE), virksomhed (kolF), Antal stk (kolH).

Jeg tænker mig porteføljens oversigt således:
Virksomhed (kolA), noget med antal stk (kolB), aktuel kurs (kolC) osv.

Til mit spørgsmål:
Vi antager jeg allerede har 10 stk af VirksomhedA. Nu køber jeg så 5 til af VirksomhedA. Hvordan får jeg arket der viser porteføljen opdateret at jeg nu har 10+5 = 15 stk?
I morgen kan jeg jo købe 5 og dermed skal der stå 15+5=20 stk.

Nu er det sjældent jeg sælger, men det kan jo ske ... så det skulle gerne virke begge veje - altså køb og salg.
Avatar billede INK Ekspert
06. juli 2017 - 22:11 #1
Jeg kan ikke hjælpe med en excel løsning, men foreslå anvendelse af et reelt program, der kan styre en aktieportefølge.
Der findes en del købeprogrammer, men faktisk også et gratis program nemlig Microsoft Money (sunset version). Jeg har selv brugt programmet de seneste ca. 15 år. Giver mulighed for at indrapportere kurser, dividender mm. Så den reelle forrentning over 1, 3 og 5 år, samt annual return over hele ejer perioden. Prøv at lege lidt med det og se potentialet, inden du indrapporterer hele portefølgen. Holder også styr på købs og salgsdatoer mv.
Finder lige et link senere.
Avatar billede INK Ekspert
06. juli 2017 - 22:14 #2
Avatar billede finb Ekspert
07. juli 2017 - 09:37 #3
Ønsker du at kunne se historikken,
eller vil du bare se seneste "sum" ?
Avatar billede swoop Novice
07. juli 2017 - 09:39 #4
#Ink
Tak jeg vil kigge på et specialiseret program

#finb
Historik er naturligvis men absolut ikke nødvendigt. Den aktuelle sum er tilstrækkelig
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. juli 2017 - 10:02 #5
Du kan jo til enhver tid se dine transaktioner, samt aktuel beholdning på dit depot i banken. Der går ganske vist et par dage efter handel, inden det figurerer i depot. Men hvis du handler sjældent er det vel ok.
Avatar billede swoop Novice
07. juli 2017 - 20:26 #6
Godaften!
Jeg følger mig lidt som en idiot. Det er faktisk ikke sværere end at gøre en 'sum' på virksomhed og antal stk købt på hver dato. Ganske utroligt jeg ikke ser det før nu.

Tak for alle indlæg. Jeg vil gerne have det i Excel pga vil lave forskellige beregninger f.eks. fremtidig udbytte. Derfor er min bank ikke tilstrækkelig. Jeg vil kigge nærmere på MS Money og ser også der findes Quicken.

Tak igen og ønsker alle en god weekend :-)
Avatar billede Karsten Novice
26. juli 2017 - 22:31 #7
Hej Swoop

Godt at du har fået det løst, og det er jo perfekt når en simpel løsning kan slå til ;-) Et dedikeret program kan ofte være nemmere at benytte, men i excel har man utroligt mange muligheder og det kan være godt hvis man selv vil have mulighed for at eksperimentere og lege med forskellige modeller. Excel er på en måde som en sweizerkniv og kan bruges til rigtigt mange ting. Hvis du arbejder med modeller over fremtidigt udbytte, så kan funktionerne What if analyse, scenariestyring og målsøgning måske have din interresse.

Måske vil du også finde det ekstra add-in'en "Problemløser", interssant. Det kan bruges til optimeringsproblemer med flere ubekendte. Held og lykke med modellerne. Skulle du på et tidspunkt have brug for yderligere hjælp, så er du velkommen til at tage fat i mig.

Med venlig hilsen
Karsten Olsen

https://www.sanocast.dk/excel-udvikler/