Avatar billede pwn Forsker
09. juli 2017 - 08:19 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

DOS program øæå

Til en DOS maskine med PCPLUS skal tilkobles "ny" printer (en Brother HL-5040). Den kan udskrive, men anvender forkert tegnsæt. På skærmen og i programmet er alt OK -det er tegnsæt 850.
På printeren er der problemer med fx ø der kommer ud som en cent-tegn.
Det må vel være printeren som skal have angivet tegnsæt 850, men hvordan gøres dette?
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. juli 2017 - 08:37 #1
Prøv at ændre til tegnsæt 865.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. juli 2017 - 08:54 #2
Avatar billede pwn Forsker
09. juli 2017 - 11:22 #3
Det prøver jeg; men vil det sige, at det aldrig er printeren der skal indlæses noget i, men udelukkende programmet (her PCPLUS)?
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. juli 2017 - 11:32 #4
Nej, det er Dos's startfiler Config.sys og Autoexec.bat, der skal ændres. Tag lige en backup af de to filer før du laver ændringer.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2017 - 12:20 #5
09. juli 2017 - 14:05 #6
HEJ,

Bare lige en lille side bemærkning af de mere curiøse slags:

Ifølge Bill Gates er DOS død.

(Mage til vrøvl har jeg aldrig hørt og håber aldrig at høre siden !)

DOS står for DISK OPERATING SYSTEM, og hvis Bill G. skulle have ret i sin påstand ville selv WINDOWS, som er (hard-)disk baseret (så vidt jeg ved da !) osse være dødt og han lancerer da den ene WINDOWS-version efter den anden...
(senest W-10).

Det han BURDE have sagt var,  at MS_DOS er død.  Det ville have være nærmere sandheden, omend spørgeren (#1) viser, at det faktisk eksisterer i bedste velgående...

Og som en lille slutbemærkning:  Jeg bruger osse MS-DOS 6.22 i ganske få applikationer (Turbo-Pascal) på en selvstændig (ældre) PC. Så skal vi få fat i "Åndernes Magt" og endelig udføre lidt Excorcisme ?  (ironisk ment !) .....

Kristian
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2017 - 14:27 #7
se også https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/334440?k=3178399
du kan rette på printeren via et program som følger med den (eller gjorde for 10+ år siden)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2017 - 14:29 #8
Avatar billede BPA Seniormester
09. juli 2017 - 17:00 #9
Der er givetvis nogle af ovennævnte råd der kan bruges.
Men:
Jeg har selv købt PC PLUS i sin tid, og fandt en side der handler lidt om printterkoder og PCPLUS .
Det har måske interesse da man kan ændre printerkoder direkte i programmet

http://peecee.dk/upload/view/467972
Avatar billede pwn Forsker
31. juli 2017 - 15:31 #10
Det blev via det lille prograf rpc på support.brother.com tegnsættet blev valgt, så nu skriver den øæå.
Der skete dog en utilsigtet ændring, hvor den ikke udskriver den sidste side; her må trykkes på printerens "Go"-knap, som den heder på en Brother.
Så, hun må jeg lede efter en kommando hertil :-)

Tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2017 - 16:50 #11
Prøv kommando
Echo "" > lpt1

Hvis det virker, så lav en bat-fil med den ene linje så den nemt kan fyres af.
Lpt1 - afhængig af navn på printerport
25. april 2018 - 14:18 #12
Jeg brugte PCPLUS i gamle dage, og har fra den gang et par back-up filer, som jeg gerne vil kigge i. Men jeg har ikke mere programmet!
Nogen der ved hvor jeg kan finde det, eller som måske har det liggende og evt. vil sende mig det.
25. april 2018 - 18:45 #13
Så vidt jeg erindrer har jeg en 1.44 disk med netop PC-plus (husker ikke versionen). Jeg skal i løbet af dagen i dag eller i morgen aften prøve om disken stadig er læsbar og hvis det er tilfældet kan vi se om vi kan finde ud af et eller andet.

Kristian
25. april 2018 - 21:08 #14
Hej Kristian.
Det var dejligt om det lykkes, tak fordi du vil prøve at hjælpe.
Søren
25. april 2018 - 23:56 #15
HEj, fandt disken, men den var (næsten naturligvis) overskrevet af en masse andet.

MEn,  jeg er sikker på at jeg har en til flere Norton Commander'e for DOS og MÅSKE en anden PC_PLus, men i så fald ligger den i en fugt-beskyttet kasse på loftet. Jeg skal derop i morgen i anden forbindelse, så jeg tager den med ned og går diskene igennem.  (Trænger forøvrigt osse til en oprydning i samme disk-ansamling!)

Men hvis der kommer noget med højere prioritet (så som:  middag, brand i huset, Konen vil i byen, Bedstemor på besøg, barnet forstuver øjenbrynet, Politiet ransager huset, Regeringen udskriver nyvalg, der udbryder revolution i Riget, Prins Henrik genopstår fra de døde, russerne angriber, NATO angriber  eller andre lignende hændelser, må du nok regne med et par dages forsinkelse (hehe - stort smilefjæs ... )).

Skal kigge efter PC-plus eller noget som kan tilsvares.

Kristian
26. april 2018 - 16:34 #16
Hej, tak for at du stadig førsøger at finde programmet, og jeg må vel acceptere din force majeure - liste, men er glad for at du ikke har medtaget meteornedslag på matriklen eller andre kosmiske events!
Mange hilsener
Søren
27. april 2018 - 12:51 #17
HEJ,

(Med dine "kosmiske meteornedslag"  (hehe) åbnede jegf den nedhentede kasse. Og Ganske rigtigt der VAR det "kosmiske meteornedslag" ...  Fy faen et rod.... )

Nå nok om det.  Startede ca. 08:20 og 10:45 var den fundet.  (At jeg fandt 4 andre savnede programmer var bare et PC-PLUS (!) .  )

SKAL (SKAL , SKAL) ud af døren nu , så jeg skriver lidt senere (sen eftermiddag )...

KRISTIAN
28. april 2018 - 15:16 #18
Har den,  hvor skal jeg sende den hen (du vil få den som en pakket ZIP-fil) ..??
28. april 2018 - 16:14 #19
Hej.
Tusind tak på forhånd.
Send den til scb@dadlnet.dk
mvh Søren