Avatar billede Niels_Bach Praktikant
11. juli 2017 - 11:59 Der er 5 kommentarer

Processor til ældre bundkort

Jeg står i den situation at min stationære pc for 2-3 år siden stod af. Jeg prøvede efter anbefaling at skifte strømforsyning og bundkort uden noget resultat og gav op, da jeg fik at vide at det så næsten kun kunne være CPU'en der var stået af. Nu overvejer jeg dog at forsøge at få gang i maskinen igen. Problemet er at det bundkort jeg købte var Asrock Z75 Pro3 Z75, som har 1155 sockets, hvilket gør det vanskeligt og ikke specielt billigt at finde en CPU der passer til.

Kan det bedre betale sig at købe et nyt bundkort også så, eller kan det betale sig at prøve at skaffe et der passer til det gamle?

Den gamle processor var en Intel Core i5 2500K 3.33GHz, så jeg satser på at finde et der er mindst lige så godt.

Computeren bliver hovedsageligt brugt til spil og kører med et Club 3D Radion PCI-E HD6950 1GB DDR5 grafikkort.

Nogle anbefalinger til en processor og eventuelt motherboard til en rimelig penge? Vil gerne holde det på max 2000-2500 kr.
Avatar billede cht22 Professor
11. juli 2017 - 12:45 #1
Der er en her til 1.678,-

Den er dog 3 GHz og ikke 3.3 GHz. Men jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel med mindre du bruger den til noget der kræver meget store beregninger.

https://www.proshop.dk/CPU/Intel-Core-i5-3550S-Ivy-Bridge-CPU-3-GHz-Intel-LGA1155-4-kerner-Bulk-no-cooler/2345954
Avatar billede Niels_Bach Praktikant
11. juli 2017 - 13:14 #2
Det ser faktisk rimelig fornuftigt ud. Jeg havde ikke set den, fordi jeg kun havde søgt på processorer på 3.3 GHz og derover. Havde kig på Intel Core i7-3770 3.4 GHz, fordi den havde scoret ret højt på cpubenchmark, men syntes den var ret dyr. Og det var derfor jeg overvejede om det bedre kunne betale sig at skifte bundkort igen.
Jeg er ikke specielt skarp på computere, men hvis du ikke mener jeg vil kunne mærke den store forskel perfomancemæssigt med det bundkort jeg har nu, tror jeg at jeg følger dine anbefalinger. Tænker lige over det en dag. :)
12. juli 2017 - 19:41 #3
Hvis du skal op i en socket 1150 fx som understøtter I7+4. generation (haswell core) så koster bundkortet nemt 1000,- i sig selv.
Jeg ville finde en 3570k der kører en standard clock på 3.4 med turboboost til 3.8ghz. på den blå avis. Den kan du finde til mellem 7-1000 kr. og er ekvivalenten til den I7 du havde kigget på, bare i en I5. Forskellen på de to er minimal, hvis du kigger på standard, dagligdags brug.
Ellers havde jeg købt dette:
http://www.dba.dk/i7-intel-4790k-god-i7-4/id-1035455231/
Du kan tilkøbe et bundkort af sælger billigt.
Avatar billede Niels_Bach Praktikant
13. juli 2017 - 11:18 #4
Kan godt se at der er penge at spare ved at købe en 3570k på dba. Jeg er dog lidt utryg ved at købe brugt elektronik, da der vil være en større usikkerhed på produktets levetid. Ikke mindst fordi jeg gerne vil beholde samme processor i måske 5 års tid, og den jeg købte, da jeg samlede computeren tilsyneladende kun holdt 2-3 år.
Medmindre "eksperterne" der har foretaget vurderingen har taget fejl igen. Så smider endnu flere penge ud af vinduet.
Jeg tror jeg tager det sikre valg og køber 3550S, så jeg i hvert fald kan udelukke at jeg har købt en brugt processor som er defekt.
Tusind tak for hjælpen til jer begge.
Avatar billede cht22 Professor
13. juli 2017 - 21:22 #5
Ja jeg vil mene det er et godt valg at købe en 3550S. Jeg har selv 2 PC'er en på 2,4 GHz og en på 3,1 GHz begge i5 og jeg kan ikke mærke forskel på hastigheden, de er begge hurtige. Det er dog meget lang tid siden jeg har brugt dem til at spille spil og det er vist kun blevet til at spille Microsoft Flight Simulator og Euro Truck Simulator 2 på dem, men det kørte uden problemer.