Avatar billede mccookie Seniormester
19. juli 2017 - 23:13 Der er 4 kommentarer

Igang med Visuel Studio 2017

Hej,

Jeg vil gerne igang med C#........ bum

Konkret:
Jeg har en database (DB_XX) på min server 2012, som ligger under en instance kaldet Xinstance.

Jeg kender ikke så meget til c# endnu, men vil gerne lidt igang og søger lidt råd.....

1) Jeg har downloadet Visuel Studio 2017 Express på min server 2012
2) Jeg vil gerne kunne connecte til min local SQL server og trække lidt data ud

Jeg har arbejdet med PHP/MYSQL og her starter man jo "bare" og koder noget, som ender med at virke....... men her skal jeg ligesom vælge det rigtige.....

1) Kan jeg bruge min server 2012 til at kode på?
2) Hvordan vælger jeg den "rigtige" projekttype??

Håber på lidt råd og guiding...
Avatar billede keysersoze Guru
19. juli 2017 - 23:49 #1
En af fordele ved .NET er dets alsidighed - og en af ulemperne ved .NET er det alsidighed. Forstået på den måde, at der er mange ting at vælge imellem og sjældent er noget rigtigt eller noget forkert - det hele afhænger af hvad du skal lave og hvordan du foretrækker at arbejde. Jeg ville i hvert fald fravælge webforms og gå MVC-vejen og om du så skal vælge en web app eller et website er nok bedst forklaret her; https://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd547590(v=vs.110).aspx

Når det kommer til databasen kan du prøve at kigge nærmere på Entity Framework.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2017 - 01:15 #2
Du kan godt vaelge at udvikle paa Server 2012. Men du kan ogsaa bruge en Windows 7, 8.1 eller 10 hvis du har saadan en koerende og foretraekker denne.

Projekt type vil afhaenge af hvad du skal.

Eksperimentere med database adgang => saa vil jeg foreslaa console app - det er simpelthen det nemmeste

En desktop applikation => saa skal du vaelge mellem Win Forms og WPF

En web applikation => saa skal du vaelge mellem Web Forms og MVC.

Web Forms er nok nemmest. Men MVC vil nok passe dig bedst med en PHP baggrund.

Med hensyn til database teknologi, saa er der mange muligheder.

Se f.eks. http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnetdb.html - jeg vil klart anbefale dig at kunne ADO.NET selvom du vaelger at bruge et ORM.
Avatar billede mccookie Seniormester
20. juli 2017 - 23:45 #3
Tak for meldingerne.....

Har fundet nemprogramering.dk som har et sæt guides til c# i den helt almindelige forstand.

Jeg har da fået den til det klassiske "Hello World" :-)

Jeg har forsøgt mig med at få oprettet forbindelse til maskinens database, men her har jeg kun delvis succes......

Hvis jeg connecter via den interne wizard kan jeg forespørge i databasen, men jeg kan ikke se hvordan den gør.

Kender en af jer et relativt lille eksempel på forbindelse til database.........

Server: LC3
Instance: TAINSTANCE
DB: DB1TEST
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2017 - 00:29 #4
SQLServer?