Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 15:22 Der er 34 kommentarer

Problem med ekstern harddisk

Hej.

Jeg har et problem med en Seagate BackUp Plus Portable 4 TB harddisk.

Den har fungeret fint i de tre måneder, jeg har haft den, men nu kommer den ikke frem, når jeg tilslutter den til computeren.
Når jeg tilslutter den, hører jeg: tilslutningslyd... pause... frakoplingslyd... pause... tilslutningslyd igen.
Den kommer dog ikke frem i computer.

Den kommer frem i enheder og printere, men når jeg går ind under egenskaber \ diskheder, er listen tom. Jeg har dog ikke formateret- eller partitioneret den på noget tidspunkt.
Så hvad kan der være galt?

På forhånd tak.

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2017 - 16:29 #1
en NAS bruger lang tid på at boote.
du skal ha sat den op så den har et bogstav, for eksempel Z: (netværksdrev)
prøv at tilslutte netværksdrev igen, når den er klar (lad den boote først)
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 16:40 #2
Det er ikke en NAS. Det er en helt almindelig USB 3.0 ekstern harddisk, Seagate Backup Plus Portable 4 TB.
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 16:41 #3
Den har virket helt fint, og jeg har også lagt indhold på den, men nu kommer den som sagt ikke frem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juli 2017 - 20:25 #4
Det lyder måske banalt, men har du prøvet med et andet USB-kabel. Det kan jo være kablet der driller.
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 21:05 #5
Ja, det har jeg, men det gør igen forskel.
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 21:06 #6
Ups... ingen forskel
Avatar billede poko1 Ekspert
22. juli 2017 - 21:22 #7
Du skriver ikke under hvilket styresystem? Her Windows 10! Har du kigget i diskhåndtering om den får tildelt et Drev bogstav eller er ændret?
https://ibb.co/m2GwKk
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 21:53 #8
Jeg bruger Windows 7.
Den ligger slet ikke i diskhåndtering.
Den ligher kun i enhedshåndtering, og i enheder og printere.
Avatar billede TRoXa Novice
22. juli 2017 - 23:19 #9
Husker du at fjerne den korrekt under sikker fjernelse af hardware nede i tray (ved uret)?

Et godt alternativ, som jeg har benyttet mig godt af er at prøve harddisken i et linux miljø. Altså en maskine der er installeret med en hvilken som helst distribution af Linux.

Hvis du ikke har en maskine med det eller kender nogen, så findes der mange "Installer linux på en usb nøgle" guides derude som kan hjælpe dig videre. Hvis der ikke er sket noget dramatisk med din harddisk vil den blive fundet i linux. Hvis den heller ikke findes der, så er der med stor sandsynlighed sket noget meget uheldigt med din harddisk.

Hvis det er en bærbar du bruger den på og ikke har afprøvet på andre computere, så prøv eventuelt at tage batteriet ud af bærbaren (sluk bærbaren først for en sikkerheds skyld) og så start den op uden batteri og sæt harddisken til inde i windows. Det kan være der ikke er nok power i computeren til at give strøm nok til usb harddisken :)
Avatar billede poko1 Ekspert
22. juli 2017 - 23:20 #10
Det du ser i enhedshåndteringen er sikkert kun USB Kontrolleren.
Som her med og uden SSD Disk.
https://ibb.co/eOgfek
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2017 - 04:16 #11
Jeg taenker USB stroemmen afbrydes. Slaa alle former for stroemstyring fra. Den skal dukke op I diskhaendtering!
Avatar billede akse0435 Seniormester
23. juli 2017 - 08:46 #12
Jeg har nu prøvet at tilslutte den til en mac, men der sker heller ingen ting, heller ikke noget i diskværktøj.
Jeg plejer at benytte harddisken igennem en aktiv usb 3.0 hub med strømforsyning, så derfor tror jeg ikke, at det er strømmangel.
Både usb-kontroleren og selve lagerenheden kommer frem under egenskaber for enheden i enheder og printere, men listen over diskheder på lagerenheden er tom, som om harddisken ikke har nogen partitioner.
Det mærkelige er, at jeg før har prøvet at tilslutte en tom harddisk uden partitioner både til Windows og mac, og der kommer den altid frem på mac... men det gør den her jo ikke. Og jeg harheller ikke ompartitioneret denne harddisk på noget tidspunkt.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2017 - 09:17 #13
Får du noget frem i Diskhåndteringen der ligner Disk 2?
https://ibb.co/h66BkQ
Avatar billede akse0435 Seniormester
23. juli 2017 - 10:23 #14
Dette skete ikke i går, men når jeg åbner diskhåndtering nu, beder den om at initialisere disken, før den kan få adgang til disken. Så bliver jeg så bedt om at vælge mellem mbr og gpt, men det aner eg ikke hvad er.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2017 - 10:51 #15
Når den er ikke Allokeret er den "tom" De er altså intet på den!
Hvis du kigger på mine Diske vil du se  de er GPT initialiseret det gør at du vil være i stand til at bruge Hele disken uden spild "Stort sagt"
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2017 - 11:06 #16
https://ibb.co/kfXZN5
Ud over 3 Primære partitioner vil resten bive Logiske diske Hvis den er MBR Initialiseret.
Har betydning hvis du opdeler Disken i flere Partitioner!
Avatar billede akse0435 Seniormester
23. juli 2017 - 11:33 #17
Jeg fatter bare ikke, hvordan den pludselig kan være tom. Den virkede helt fint for et par dage siden.
Er der nogen måde at rede dataene på?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2017 - 11:50 #18
den *skal* *altid* dukke op i diskhåndtering for at du.
den har smidt partition væk, den er syg.
du kan prøve at redde partition med dette program, hvis det virker, så kopier alt fra disken. den er færdig, lige til at smide ud.

http://findandmount.com
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2017 - 11:56 #19
Husk på der er også Garanti på Harddiske. Jeg havde en Seagate der gjorde det samme blev byttet uden problemer.
Ps. Det er ikke sikkert at den er død du kan være kommet til at trykke ok til en popup du har fået.
Avatar billede akse0435 Seniormester
23. juli 2017 - 19:31 #20
Jeg har forsøgt at scanne harddisken med programmet, men den bruger kun et halvt sekundt på at scanne, med alle tre scanningsmetoder, og der kommer ingen resultater.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2017 - 19:45 #21
Du kan heller ikke hente noget ud af den hvis den ikke er formateret først.
sidste gang brugte jeg Recuva
https://recuva.en.softonic.com/download
Avatar billede akse0435 Seniormester
24. juli 2017 - 21:10 #22
Så jeg skal altså lægge en ny partition på den med enten mbr ellr gpt, før jeg kan rede dataene fra den gamle partition?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. juli 2017 - 21:36 #23
Ja! Du kan jo ikke gøre det værre.
Avatar billede akse0435 Seniormester
24. juli 2017 - 21:53 #24
Når jeg prøver at vælge enten mbr eller gpt i dialogboksen i diskhåndtering, får jeg meddelelsen:
Fejl: Den angivende fil blev ikke fundet.
Hvad skal det betyde?
Avatar billede akse0435 Seniormester
25. juli 2017 - 07:11 #25
Nu får jeg en anden fejl, stadig, når jeg vælger en partitionstype til harddisken:
Virtuel diskstyring
---------------------------
Datafejl (cyklisk redundanstjek
Avatar billede poko1 Ekspert
25. juli 2017 - 07:49 #26
Tryk på denne Pc. Nu får du en side frem hvor du ser Denne Pc, gå nu ned til den syge Harddisk Højrelik på den og vælg egenskaber i den dialogboks der kommer vælger du fanen Funktioner i næste dialogboks tryk på undersøg. Når den er færdig så Genstart Pc.
https://ibb.co/mELPPk
Avatar billede akse0435 Seniormester
10. oktober 2017 - 19:31 #27
Hej.

Nu har jeg så fundet ud af, at problemet med min eksterne harddisk skyldes, at læsehovedet ikke kører rundt.

Er der noget at gøre ved det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. oktober 2017 - 19:55 #28
Læsehovedet kører aldrig rundt, men det er derimod magnetskiverne (diskene) der roterer, men en hastighed op til 7200 omdr/min. Læsehovedet bevæger sig ind over diskene i en blød bue, ligesom på en vinylpladespiller.

https://rukminim1.flixcart.com/image/704/704/internal-hard-drive/g/z/t/wd-wd10jpvt-original-imad7ckgpb4b4f7r.jpeg?q=70

Når en harddisk begynder f.eks. at klikke, så er det læsehovedets arm der konstant bevæger sig, og så er der desværre ikke meget at gøre. Den kan repareres men med mindre det er meget vigtig ting der ligger på harddisken, kan dette aldrig betale sig. Det er meget billigere at købe en ny. evt. en SSD i stedet.

https://digitalsupport.dk/?gclid=CMTi1obQ5tYCFVvPsgodxUMLaw
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 19:59 #29
Jeg har læst et sted, om en der havde problemer med læsehovedet. Han tappedeblidt på siden af harddisken med en skruetrækker, så bevægede det sig igen.

Det virker sikkert ikke, men giv det evt. et shot.
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 20:01 #30
Hvis det virkelig er læsehovedet, der er problemet, må det kunne skiftes.

Men hvem der kan - og om det er økonomisk rimeligt - ved jeg ikke.
Avatar billede akse0435 Seniormester
10. oktober 2017 - 20:35 #31
Der er ingen klikken fra harddisken. Der er kun lyden af diskene, der snurrer rundt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. oktober 2017 - 21:29 #32
Det vil koste spidsen af en jetjager, at få skiftet læsehovedet - hvis det overhovedet kan lade sig gøre - det vil også uden tvivl være en særdeles bekostelig affære, at få trukket dataene ud, så hvis disse data ikke har så stor en betydning, er det langt det billigste at købe en nye harddisk eller en SSD. SSD´erne er dog stadig ret dyre, og måske ikke det mest velegnende som eksternt medie.
Man kan købe et intern harddisk og selv sætte den ind i det eksisterende kabinet, så sparer man også prisen for kabinettet, dette er en ganske enkel operation. Jeg taler af erfaring.

https://computer112.dk/pc-hjaelp/datagendannelse-data-recovery/?gclid=EAIaIQobChMIi7iYj-Tm1gIVg2cbCh1tMw0eEAAYAiAAEgJ0pfD_BwE
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 23:52 #33
Her er en, der åbner sin harddisk og skubber læsehovedet til side, så han kan hente sine data ud.

Bagefter kan man så ikke bruge harddisken mere, men det vigtigste er måske også at kunne få fat på indholdet.

https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg
Avatar billede Rene Andersen Praktikant
04. januar 2019 - 23:27 #34
Prøv evt. https://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm det koster dog ca. 600kr for at få lov til at genskabe sine data. Er lige nu selv i gang med en 2TB seagate hdd, som pludselig holdt op med at virke, den har siddet i en nas server fra medion. Havde også en 4TB seagate hdd for et par år siden, men der kendte jeg ikke til nogle programmer fra easeus.com