Avatar billede klas Juniormester
05. august 2017 - 18:34 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Ny installeret sin xp med IE 6 kan ikke vise hjemmesider

Hej,

Har lige fundet en ældre pc frem, og installeret Windows xp med IE6 på.
Den er kommet på nettet, men vil kun vise meget få hjemmesider, selv Google og Windows update fejler. Den siger bare standard fejl med siden kan ikke vises.

Tænker den bare skal opdateres, men jeg kan ikke få adgang til nogle sider...

Hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. august 2017 - 19:08 #1
Prøv at kikke på linket:

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_6

https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=17261

Jeg vil foreslå at du downloader XP Service pack 1, 2 og 3 på en USB-nøgle (der kan rumme disse opdateringer) på en anden computer. Derefter skulle det nok være muligt at få  styr på tingene.
Så vidt jeg ved er den nyeste IE version der er kompatibel med XP Internet Explorer 9 (IE 9)

Prøv også at se nedenstående link:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/14223/windows-xp-end-of-support

I dag er XP 15 år gammelt, så man må vist sige at det er udtjent.
Avatar billede jk45 Forsker
05. august 2017 - 19:10 #2
ie6 er færdig vil lave de fejl du beskriver, prøv at hente https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/36.0/win32/da/Firefox%20Setup%2036.0.exe og se om du ikke kan få den til at virke. Xp skal opdateres men er ret så usikkert at bruge på nettet.Jeg ville nok smide en linux på i stedet.
Avatar billede jk45 Forsker
05. august 2017 - 19:11 #3
skulle have stået: og vil lave de fejl..
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. august 2017 - 19:42 #4
Jeg ville ikke turde at installere XP på en computer, der skulle kobles til nettet, dertil der er efterhånden for mange risici, i form af huller hvor hackere kan komme ind.
Det er over tre år siden at supporten til XP stoppede.

https://www.microsoft.com/en-us/windowsforbusiness/end-of-xp-support

Det er lidt som at låse døren, forlade sit hus, og skrive på en seddel: nøglen ligger under måtten.
Avatar billede klas Juniormester
05. august 2017 - 20:10 #5
Ved godt at xp er gammelt og usikkert, men det var bare til at mine drenge på 5 og 7 kunne spille nogle enkle spil. Har ikke andre computere i huset, så umiddelbart virker det ikke nemt.. prøvede at skrive linket til Firefox download direkte i Explorer, men det hav samme fejl?  Prøvede så at hente den på min mobil og koble den til, men den bliver opfanget som et kamera og jeg kan kun se billede filerne på den...  andre kreative forslag?

Har også en nyere pc, men den manglede en harddisk og det var åbenbart en SATA disk, så kunne ikke bruge en fra den gamle maskine som jeg håbede på...
Avatar billede cht22 Professor
05. august 2017 - 20:24 #6
#1 Du kan da ikke sige at det er udtjent bare fordi det er 15 år siden Windows XP udkom. Der er jo kommet mange opdateringer siden. Supporten til Windows XP ophørte først for 3 år siden og det er stadig muligt at bruge Windows update og få de opdateringer der er udkommet. Jeg bruger dog ikke selv Windows XP mere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. august 2017 - 20:35 #7
Man kan godt sige at XP er udtjent, da det ikke længere er tilrådeligt at anvende det, pga. at det godt nok er muligt at opdatere systemet, men at der ikke længere kommer nye opdateringer, der er det at faren for alvor opstår.
Som sådan var/er XP udmærket, men det er op til den enkelte at vurdere om han/hun vil løbe risikoen.
Avatar billede klas Juniormester
05. august 2017 - 20:47 #8
Fandt lige en gammel harddisk med IE8  instalationsfilen på - men det giver desværre samme fejl i ie8...
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 00:35 #9
du skal hade en xp oppdatert får du kan se net
Avatar billede eurositi Ekspert
06. august 2017 - 00:59 #10
Windows XP er stadig styresystem til en lang række pos'er (kasseapparater), som modtager sikkerhedsopdateringer helt frem til 2022. Dette lille trick kan formentlig hjælpe dig med at få sikkerhedsopdateret din XP Home: http://www.expertreviews.co.uk/software/8089/how-to-get-new-windows-xp-updates-for-free-until-2019-with-a-registry-hack

Det er muligt, at du efter installationen af disse opdateringer rent faktisk vil kunne installere en anden webbrowser, f.eks. Firefox.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 01:23 #11
set Windows xp til automatisk  Update  og lag den så lidt
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 01:24 #12
vis det ikke dur kan du prøve og lave Genstart tjenesten Windows Update. Det gør du ved at benytte følgende fremgangsmåde:
Tryk på Windows-tasten + R for at åbne feltet Kør.
Skriv services.msc i feltet Kør, og tryk derefter på Enter.
Højreklik på Windows Update i administrationskonsollen Tjenester, og vælg derefter Stop. Hvis du kører Windows XP, skal du højreklikke på Automatiske opdateringer og derefter vælge Stop.
Når Windows Update er stoppet, skal du højreklikke på Windows Update og derefter vælge Start. Hvis du kører Windows XP, skal du højreklikke på Automatiske opdateringer og derefter vælge Start.
Vent, indtil Windows Update starter, og kontrollér derefter, at Windows Update Agent er opdateret.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 01:39 #13
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 13:17 #14
Er "Windows Installer 4.5" og ".Net Framwork 3.5" installeret, er jeg ret sikker på at du kan installere IE9 / IE10.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 13:22 #15
ikke for xp kun IE8
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. august 2017 - 13:47 #16
Jeg mener heller ikke at XP kan køre med IE 9. Det kan være et problem :-(
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 13:56 #17
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. august 2017 - 14:51 #18
Jeg vil tillade mig at tvivle på at en så gammel maskine kan køre med Windows 7, uansat om det er en 32- eller en 64-bit udgave. Dertil kræver Win 7 for meget RAM og en større processor end tilfældet sikkert er i den pågældende XP maskine.
06. august 2017 - 15:15 #19
HEJ,
Bare en lille kommentar:

Min "lille udviklingsmaskine"  ( XP sp 3)  kører FIREFOX v52.2.1 og har gjort det ganske udmærket. Det blev pillet at nettet for 3 dage siden fordi jeg opgraderede min W-7 til Internetmaskine..

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2017 - 22:16 #20
jeg har en gamle xp pro sp3 som kan opodaters vis det er
Avatar billede klas Juniormester
07. august 2017 - 08:48 #21
fik den op og køre - Den er nu opdateret til SP 3, og alle grafik drivers etc. blev også opdateret..  Men jeg kan ikke få den til at gå på nettet igennem forskellige programmer fx Windows update eller spil som roblox eller minecraft..

Tror jeg har brugt nok tid på den nu.. den må vist lade livet til fordel for en nyerer model.

Tak for jeres input :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2017 - 12:59 #22
har du ikke en Windows 7 ?
07. august 2017 - 13:39 #23
HEJ,

Har du checket om din ENHEDS-HÅNDTERINGEN er ok ?

(det kunne tyde på at dit netværks- kort/-driver ikke er installeret korrekt !)

KR
Avatar billede klas Juniormester
07. august 2017 - 13:54 #24
ja alt i enheds håndtering er ok - Men Windows kunne heller ikke gå på nettet igennem min lille trådløse usb enhed - Det skulle jeg bruge et eksternt program til at få til at virke..

Har desværre ikke andre Windows versioner derhjemme - Det er ved at være 8 år siden jeg har haft en pc derhjemme - sidder foran en hele dagen på job, det har været nok :-)
Avatar billede milter Ekspert
07. august 2017 - 20:26 #25
@ klas.

Undskyld sidespringet herunder, men jeg kunne altså ikke dy mig :-)

Jeg sidder og skriver fra en XP Pro SP3-maskine med både IE8, Firefox og Chrome installeret. Alle tre browsere er nødvendige, fordi nogle hjemmesider kun vil åbne i enten den ene, den anden eller den tredje af dem. Ingen af dem virker uden problemer.

Så fra mig lyder der ikke noget højt og ubetinget hip-hip-hurrah for hard- og sofrwareudviklerne. Forestil dig, du har købt en bil fra 2004, og i 2017 finder du så pludseligt ud af, at der ikke længere kan fås brugbare tændrør, bremseklodser eller startnøgler til den?

I dag figurerer det engelske ord "sustainability" højt i alle respekterede firmaers profilerklæringer. Se f.eks. dette link fra Microsoft:

https://www.microsoft.com/en-us/about/corporate-responsibility/un-sdgs

Ærligt talt, kan nogen overhovedet tage den slags udtalelser alvorligt?
Avatar billede cht22 Professor
07. august 2017 - 21:00 #26
#7 Jeg vil give dig ret i at Windows XP er udtjent og er mere enig i din begrundelse.

Der er dog kommet nogle sikkerhedsopdateringer for nylig:

https://www.microsoft.com/da-DK/download/details.aspx?id=55245

Udgivelsesdato:

Der er også kommet en opdatering til at beskytte sig mod ransomware.

Opdateringen kan hentes her:
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4012598
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2017 - 21:11 #27
prøv en windows vista eller https://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2017 - 21:43 #28
#26

Jeg vil i hvert fald ikke turde lægge filer ind på en XP-maskine, hvis disse filer skulle være utilgængelige for uvedkommende. Selv om jeg så havde et antivirusprogram der fangede eventuelle hackerangreb, og skal disse person nok finde et eller andet hul, og så er man slemt på den. Er der kun tale om spil oa. så er skaden jo ikke så stor.
Ingen tvivl om at XP var så men tiden er løbet fra det.