Avatar billede Erik Haase Juniormester
24. august 2017 - 15:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Plads (rank) på to forskellige data områder

Jeg benytter funktionen "plads" til at lave en rangering, hvilket virker fint.

Men hvis jeg f.eks. jeg vil rangere ud fra to forskellige data områder, så virker det ikke.
I nedenstående kode er der i data området 9 rækker i fra Y80-Y88 samt én række i Y96, hvilket giver 10 i alt.

=PLADS(Y96;$Y$80:$Y$88:$Y96;1)

Ovenstående kode giver en pladsering på op til 12, hvilket ikke kan lade sig gøre når der kun er 10 pladser at uddele.

Er der nogen der erfaringer med dette og kan få det til at virke?
Avatar billede h_s Forsker
24. august 2017 - 15:47 #1
Hej Erik ;-)

I kolonne P80 laver du =Y80 og så ned til P96 = Y89.
Din plads bliver så =PLADS(Y89;$Y$80:$Y$89:$Y89;1)

Hilsen Henrik
Avatar billede h_s Forsker
24. august 2017 - 15:59 #2
Hej igen Erik

Jeg har lige forsøgt med din funktion.
=PLADS(A12;$A$1:$A$9:$A$12;1)

Når jeg i A12 indtaster det højeste tal, får jeg plads 10. For mig ser det ud som om den virker.

Prøv mit forsalg:
A1:A9 + A12: Indsæt dine værdier
B1:B9 + B12: Ovenstående funktion

Det bør virke. Ellers ring ;-)

Hilsen Henrik
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. august 2017 - 17:30 #3
Jeg ved ikke om du fået opgaven løst. Hvis ikke kan du bruge denne matrixformel til at samle tallene der skal pladsbestemmes i et sammenhængende område:

=TAL(FORSKYDNING(Y80;{0\1\2\3\4\5\6\7\8\16};;;))

Indtast denne matrixformel i A1. Ved indtastning, husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte {} omkring formlen. Forsøg ikke at indtaste {} manuelt. Kopier herefter formlen ned til A10. Nu kan du bruge PLADS-funktionen på A1:A10 på normal måde.
Avatar billede Erik Haase Juniormester
25. august 2017 - 13:03 #4
Hej Henrik
Det virker ikke. Kan du maile dit nr. til mig?
Avatar billede jens48 Ekspert
25. august 2017 - 13:14 #5
Hvis du sætter en parantes ind virker det med:

PLADS(Y96;($Y$80:$Y$88;$Y96);1)

Bemærk at det sidste : er rettet til ;
Avatar billede Erik Haase Juniormester
28. august 2017 - 09:26 #6
Jeg har prøvet at sætte parenteser om dataområdet, men det virker desværre heller ikke.
Avatar billede jens48 Ekspert
28. august 2017 - 09:45 #7
Og det er ikke bare fordi jeg ved en fejl gav dig den formel, der skal stå i den nederste linie i stedet for den der skal stå i øverste linie?
Avatar billede Erik Haase Juniormester
28. august 2017 - 10:08 #8
Dog ikke Jens:-)
Avatar billede Erik Haase Juniormester
28. august 2017 - 12:02 #9
Løsningen er følgende:

=PLADS(Y96;($Y$80:$Y$88;$Y96);1)

De to afgørende faktorer er at jeg ikke havde parentes om datoområdet samt der skulle være et semikolon foran $Y96. Tak til Henrik for løsningen.