Avatar billede Ali Praktikant
25. august 2017 - 11:06 Der er 12 kommentarer

Bærbar computer der kan klare video redigering programmer

Hej med jer.

Jeg er på udkig efter en bærbar computer der er hurtig og kan klare stor video filer full HD. Det må gerne være en windows PC. Jeg bruger Adobe premiere programmer som Adobe premiere CC og adobe after effect. Også davinci resolve. Jeg har ikke så meget styr på hvilket computer eller hvad hardware, grafic kort og etc der kan klare sådan stor filer.

Er der nogle modeller I vil anbefaler? En af min venner sagde at Lenovo er en god model. Passer det?

Prissen på computer må gerne ligge omkring de 8.000 kr.

Stil gerne spørgsmål hvis der er noget :)
Avatar billede eurositi Ekspert
25. august 2017 - 13:30 #1
Med disse programmer taler vi om officielle minimumskrav på 8 gb CPU RAM og minimum 2 gb GPU RAM, men reelt bør den ha' 16 gb RAM og mindst 4 gb på grafikkortet.

Her er et par bud:
Bedste bud: http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-legion-y520-15ikbn-80wk-id-16787123.aspx
Billigere (bedre grafikkort, men kun 8 gb RAM): http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-legion-y520-15ikbn-80wk-id-19284648.aspx

Generelt ligger bærbare med de ønskede specs i prislejet, som starter på den anden side af 9.000 kroner.

Hvis du overvejer stationære PC'er, kan du købe maskiner med de nye, billigere og hurtigere AMD Ryzen processorer. Gå efter en Ryzen 5 eller Ryzen 7. Men du finder ikke disse processorer i bærbare computere endnu, så vidt jeg kan se.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2017 - 18:59 #2
grafikkort er ikke nødvendigt for at redigere video!
et grafikkort koster 3000+ kr og du har ikke brug for det.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2017 - 20:16 #3
Avatar billede eurositi Ekspert
26. august 2017 - 10:15 #4
Jeg er tilbøjelig til at gi' #2 ret. Men jeg hæftede mig ved de anbefalede systemkrav til DaVinci Resolve og After Effects, som jeg kune google mig til. Nogle processer drager, så vidt jeg kunne forstå, fordel af GPU'en, mens kerneopgaverne (rendering, kodning) ikke gør. Der er ingen tvivl om, at et godt grafikkort betyder en enorm hastighedsforbedring... HVIS det udnyttes af programmerne. Men ellers er det spild af penge, hvis ikke du skal spille spil. Vigtig faktor, som er svær at svare helt præcist på uden meget grundig undersøgelse af programmerne.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2017 - 11:29 #5
glem det, 3d kort bliver ikke udnyttet. der er ingen der laver 3d drivere til andet, end 3d programmer!
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2017 - 11:30 #6
der er intet 3d i premiere, som jeg selv bruger, heller ikke after effects.
og der er ingen "interface" (driver) mellem premiere og grafikkortet!
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2017 - 11:34 #7
jeg kører på en i5-3570 som nu er 5 år gammel. den trækker lydstudie+video+spil
i lydstudie som har tunge VST programmer, laller den bare rundt på 18% cpu

kan sagtens redigere video, og flaskehalsen ved video, er den endelige rendering, eller rendering af mindre klip, her er det harddisken som er langsom, og cpu må vente på den. sådan er det med computer: cpu venter hele tiden på at harddisken er klar.

derfor, hvis en video redigerings computer skal optimeres, så bliver det med 10000 rpm harddisk, istedet 7200 standarden. ja eller STOR ssd...  ssd er dyrt, og du har ikke brug for det. der er bare gået POP i det! :)

jeg vil aldrig bruge ssd til andet end windows. fordi når jeg arbejder med store lydfiler eller laver en video, så hvis der sker et nedbrud, så kan jeg redde min harddisk.  men jeg kan ikke redde en SSD, den går bare totalt død!
Avatar billede Ali Praktikant
26. august 2017 - 11:40 #8
Er grafik kort ikke vigtig når man vil have reallife rendering? Som sagt er det meget vigtig for mig at når jeg redigerer en video at den render hurtigt og smooth.

Tusind tak for alle jeres anbefalinger. Jeg er ny i computer verden derfor forstår ikke meget af de udtryk me nu er jeg begyndt at danne mig et større viden om det.

@sidwave. Er der en bærbar du vil anbefale?

Stationær vil jeg ikke da jeg allerede har en og den funger fint. Men jeg arbejder rigtig meget udenfor kontoret derfor vil jeg have noget jeg kan have med i tasken.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. august 2017 - 17:32 #9
Udnyttelsen af grafikprocessoren afhænger af, hvor ny din software er. Det er, så vidt jeg kan læse mig til, kun de nyeste udgaver af After Effects m.v., hvor der er noget at hente. Bruger du ældre udgaver, er det helt givet spild af penge. Denne artikel tester high-end grafikkortenes betydning (men det kunne selvfølgelig være interessant at se en sammenligning ift. et langt billigere grafikkort):
After Effects: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-After-Effects-CC-2015-3-Pascal-GPU-Performance-846/

Det lader til, at hastighederne også varierer betragteligt, afhængigt af, hvilke codecs, det drejer sig om. Det gør det endnu sværere at svare entydigt på, hvilke performance-forbedringer, man kan forvente. Dog lader der ikke til at være nogen gevinst ved at benytte to grafikkort i Adobe-programmer:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Premiere-Pro-CC-2015-3-Pascal-GPU-Performance-840/

Som sagt... Jeg taler ikke af egen erfaring. Jeg hjælper bare med at grave (forhåbentlig troværdig) information frem, fordi jeg selv er nysgerrig. :)
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2017 - 20:40 #10
grafikkort: et indbygget på motherboard, intel 2000, har 2gb ram og kan køre alle nyeste spil på højeste indstilling!    grunden til at man køber et kort, er for at få mere ram, samt en super hurtigt 3d grafikprocessor - disse bruges IKKE i videoredigering!
Avatar billede kurtba Ekspert
27. august 2017 - 21:55 #11
Jeg forstår ikke, at det skulle være så skråsikkert, at et grafikkort ikke skulle hjælpe ved videoredigering. Jeg har i længere tid fulgt med i et video forum, og der er man ikke enig i denne konklusion. Bl.a. har mange geforce grafikkort understøttet cuda, hvilket kan bruges i forbindelse med videoredigering.
Man kan læse nvidia forklare noget om det her
http://www.nvidia.com/object/adobe-premiere-pro-cc.html
Samtidig fortæller adobe også, at de til videoredigering med premiere pro, anbefaler div. konkrete grafikkort, bl.a. på grund af den indbyggede cuda, samt andre funktioner, som gør at ved videoredigering kan man drage nytte af gpu.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. august 2017 - 21:55 #12