Avatar billede repsakasper Juniormester
31. august 2017 - 16:33 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Opgradering eller udskiftning af RAM?

Hej Eksperter

Jeg har et current build, hvor jeg overvejer at opgradere RAM.

Pt. har jeg følgende sæt siddende i maskinen:
Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 DualChannel (KHX1600C9D3X2K2/8GX)

Der er 2 frie slots

Den specifikke konfiguarion af Kinston Genesys er udgået, og jeg kan ikke finde den nogen steder what so ever. Er der andre sæt 2 x4 GB RAM jeg kan putte ind, som vil virke side om side med mit nuværende, så jeg får 16 GB i alt?

Mit bundkort, er et GIGABYTE GA-Z77X-D3H rev 1.0
Højeste understøttede ram er 32 GB, 1600 Mhz, så vidt jeg kan læse mig frem til. Da det allerede er 1600 Mhz jeg har i, tænker jeg det vil være dumt at offer penge på at udskifte RAM helt?

- Eller bør jeg bare kigge på at udskifte bundkort, og få nogle af de nye RAM-typer med hastighed over 2000+ Mhz?

Min CPU er en Intel i5 3570K 3,4 Ghz.
Jeg vil helst undgå at opgradere CPU, da det er lidt for dyrt til mit budget.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2017 - 16:42 #1
Du vil næppe mærke nogen forbedring med nye ram. Og hvis bundkortet ikke fejler noget, giver det ikke megen mening, at skifte det. Så er det bedre ar spare sammen til en helt ny computer. Det som kan give noget er, at hvis du har en Sata disk, så at udskifte den med en SSD disk.
Avatar billede milter Ekspert
31. august 2017 - 16:42 #2
Har du problemer med at køre nogle programmer? Hvad bruger du computeren til?
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2017 - 16:59 #3
#1
Ja det med at udskifte en almindelig HDD med en SSD, det kan altså godt mærkes.
Det er lidt som at sætte en turbolader på en bilmotor........... det giver nogle flere (heste)kræfter, dog bliver det ikke som en Ferrrari ;-)
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2017 - 18:10 #4
han skrev han vil bare gerne ha 16 GB ram.

ja det er godt, det har jeg selv, men jeg kan bare sige, at windows 7 bruger 4, og jeg har hele tiden 12 fri!    så de bruges kun i musikprogram, eller grafikprogram, eller når jeg spiller.

mit spørgsmål til kasper er bare, har du virkeligt brug for den ekstra ram ?
jeg tror det faktisk ikke :) ??
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2017 - 18:17 #5
#4 Ja det er netop spørgsmålet. Jeg har en Lenovo stationær. Den havde 8GB ram.
Så opdagede jeg, at der i min PC rodekasse lå 8GB helt magen til. Dem satte jeg også i, så jeg havde 16GB. Men jeg kan slet ikke mærke forskel.
Avatar billede repsakasper Juniormester
06. september 2017 - 07:59 #6
Tak for kommentarerne so far.
Jeg har allerede en SSD.

Jeg skulle nok have specificeret lidt mere hvad det reelle problem er.
Jeg er begyndt at spille PlayerUnknowns Battlegrounds, og selv med de laveste grafikindstillinger og intet andet åben på computeren, så bliver der brugt 100% ram konstant når jeg er inde i spillet. Og der er store problemer med at loade diverse huse osv.

Derudover spiller jeg lidt GTA, hvilket går fint, lige indtil jeg sætter noget YouTube eller andet over på skærm nummer to. Derudover har jeg lidt en plan for at skulle til at streame lidt. Og så er 8 GB ram ikke nok er jeg ret overbevist om.

Jeg har et GTX 960 grafikkort, så det er ikke der problemet er.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2017 - 11:21 #7
Jeg ved faktisk ikke, hvad de spil kræver, Men hvilken SSD har du og hvor stor?
Er trim funktionen sat til? ellers kører den for langsomt.
Her er et billede af min Samsung Evo 250GB. Med opsætning.
https://billedeupload.dk/?v=KtLFU.jpg
Avatar billede repsakasper Juniormester
06. september 2017 - 11:46 #8
Det er også sådan en Samsung Evo 250 GB jeg har. Men spillene er installeret på en HDD, eftersom jeg ikke har plads til at bruge 100gb til GTA f.eks.

Men igen. Nu kommer vi væk fra mit spørgsmål. Jeg ønsker egentlig bare at vide hvordan og hvorledes jeg skal opgradere mine ram fra 8 til 16 GB, da det er dem der er flaske hals problemet lige nu - og jeg har ingen forstand på hvordan ram fungerer sammen, og det er desværre ikke bare så nemt at købe identiske ramblokke som det jeg har, da de ikke kan fås mere. :)

Så hvis vi kan holde det på emnet, så ville der være rigtig cool. Tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. september 2017 - 13:13 #9
Prøv nedenstående link, der er måske en mulighed:

https://www.alternate.dk/html/product/1145972

Jeg ved ikke om det er dem du søger, men det er da værd at prøve.
Efter firmaets hjemme er de på lager.
Avatar billede repsakasper Juniormester
06. september 2017 - 15:34 #10
ErikHG: det er til Notebook det der.

Mit rig er en stationær.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. september 2017 - 15:52 #11
Så kan jeg godt se problemet. Men jeg vil prøve at lede videre på nettet.
Avatar billede repsakasper Juniormester
06. september 2017 - 19:21 #12
Tak :)

Jeg har selv fundet denne, men jeg er i tvivl om, om den kan køre side om side med det kit jeg har i forvejen, så det totale når op på 16 gb?

https://www.dustinhome.dk/product/5010820897/hyperx-savage

Umiddelbart ligner det, at de fleste specs er de samme?

Eller er det bedre at spændere lidt mere, og så "bare" købe et helt nyt kit på 16gb total? Umiddelbart ser jeg ingen fordel i dette, da hastigheden jo ikke kan øges, grundet bundkortet.
Avatar billede repsakasper Juniormester
06. september 2017 - 19:27 #13
Denne har jeg også kigget på:

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/datakomponenter/memory-sticks-ram/corsair-vengeance-ddr3-8gb-2x4gb-1600mhz/p-464026/

Et andet mærke, og testet latency er 9-9-9-24 frem for 9-9-9-27 som på mine nuværende Kingston.
- Ville de kunne kombineres? Og hvordan vil de arbejde sammen, nu hvor deres latency ikke er ens. Vil den "gode" bare køre som den "dårlige"?
Avatar billede milter Ekspert
07. september 2017 - 13:58 #14
Hvis jeg var dig, ville jeg købe et sæt med to blokke med 8gb i hver i stedet for at eksperimentere med andet.

Noget andet er, at jeg har på fornemmelsen, dit høje RAM-forbrug skyldes noget andet, f.eks. en dårlig driver. Du skriver selv:  "... selv med de laveste grafikindstillinger og intet andet åben på computeren, så bliver der brugt 100% ram konstant når jeg er inde i spillet."  Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.drivethelife.com/windows-10/fix-high-ram-cpu-memory-usage-after-windows-10-update.html

Linket handler om Windows 10, da jeg går ud fra, det er dit styresystem. Det er skrevet af firmaet bag programmet "Driver Talent", og du behøver selvfølgelig ikke bruge deres program for at lede efter driverproblemer :-)

Du kan også prøve en søgning med ordene "windows 10 100% memory usage" (uden anførselstegn).
Avatar billede repsakasper Juniormester
07. september 2017 - 17:55 #15
Milter:
Tak for forslaget. Vil helt klart tage det til mig, med at opgradere RAM fuldstændig istedet for eksperimentering.

Mht. at kigge på andet i forhold til High RAM usage, så er det ikke nødvendigt. Jeg har Jobliste kørende ved siden af, og det er selve spillet (GTA Eller PubG) som når op på en 5-7 GB i RAM forbrug på tidspunkter. Det er ikke andet, det er simpelthen spillet der tager så meget RAM.

Spillet kører i sig selv fint, når der ikke kører andet ved siden af. Men jeg vil gerne have f.eks. Youtube, Twitch eller sådan noget kørende på min anden skærm.

Igen, så tillader jeg mig at gå tilbage til mit oprindelige spørgsmål:
- Hjælp mig med at finde et RAM-kit på 2x4GB ramblokke, som jeg kan kombinere med det eksisterende.

Det er ved at tage en forkert drejning, med forslag til hvordan jeg kan forbedre min nuværende situation. Jeg ved godt I alle gerne vil hjælpe. Men jeg er altså ikke en noob til computer, jeg ved squ godt hvordan jeg optimerer brugen af det jeg har.. Så lad nu ikke de her sidespring gå for langt, og venligst bare hjælp mig med mit spørgsmål. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke brug for hjælp til hvordan jeg kan det ene og det andet.

Mange tak!
Avatar billede milter Ekspert
07. september 2017 - 19:40 #16
OK. Du skriver i #15: "Hjælp mig med at finde et RAM-kit på 2x4GB ramblokke, som jeg kan kombinere med det eksisterende..  Det er ikke helt det, der fremgår af dit oprindelige spørgsmål eller senere kommentarer.

Enhver PC-kyndig vil kunne fortælle dig, at en sammenblanding af to forskellige RAM-typer er et trial-and error-projekt. Bundkortsfabrikanter udgiver som regel ved lanceringen af et nyt bundkort en liste over, hvilke RAM-blokke kortet er testet OK med. Det betyder ikke, at andre RAM-blokke ikke vil virke, men det betyder, at fabrikanterne er opmærksomme på, at der kan opstå problemer ved utestede sammensætninger af hard- og software. Og ingen vil udstede garantier af denne type: "Disse RAM-blokke af typen XXX vil virke fint sammen med blokke af typen YYY"

Hvis du kun var interesseret i løsninger med sammensætning af forskellige RAM-typer, skulle du have gjort opmærksom på det fra begyndelsen.

Hvis det, du reelt ønsker, er en PC med to skærme, som kan spille PlayerUnknowns Battlegrounds, gå på Youtube og streame samtidig, så er løsningen i indlæg #1 med en ny computer nok løsningen :-)
Avatar billede repsakasper Juniormester
08. september 2017 - 18:17 #17
Miller: Tak for svaret. Det svarer på det jeg ønsker at vide.

Mit oprindelige spørgsmål er jo "Den specifikke konfiguarion af Kinston Genesys er udgået, og jeg kan ikke finde den nogen steder what so ever. Er der andre sæt 2 x4 GB RAM jeg kan putte ind, som vil virke side om side med mit nuværende, så jeg får 16 GB i alt?" - hvilket jeg jo vil mene stemmer overens med der jeg skriver i #15. Men nok om det...

Jo, det er korrekt, at jeg måske på længere sigt ønsker en computer der kan det du understreger, men det er ikke det som spørgsmålet går ud på. Det jeg lægger vægt på flere gange, er bare hvorfor jeg 'bare' ønsker mere ram og ikke ønsker yderligere opgradering, da det er her mit flaskehalse problem er.

Da svaret til mit egentlige spørgsmål så er, at det ikke kan lade sig gøre at svare 100% på. Desværre.
Avatar billede milter Ekspert
08. september 2017 - 19:04 #18
Velbekom. Og så er vi nok ved at være enige :-)

Men , jeg kan alligevel ikke dy mig for igen at gøre opmærksom på mit indlæg #14. Nu har jeg også en del kendskab til biler og deres vedligeholdelse, og hvis en i familien eller vennekredsen f.eks.  siger til mig: "Mine forhjul ryster, så jeg vil gerne have nogle nye dæk. Hvilke skal jeg vælge"?, så vil mit svar automatisk være: "Hvorfor er du sikker på, dækkene er problemet"?  :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2017 - 19:22 #19
#18
Godt eksempel :-)
Avatar billede repsakasper Juniormester
13. september 2017 - 12:33 #20
#18
True true, vi kan alle stirre os blindt på et eller andet. :)