Avatar billede NielsErikP Mester
01. september 2017 - 23:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Generel Forståelse.?

Hej Eksperter.

Jeg søger lidt generel forståelse for angivelse af netværk :
Kan i foortælle mig betydning af angivelsen:

1 .    [::] : port
2.    [::1] : port
3.    0.0.0.0  : port
4.    127.0.0.1  : port

På forhånd Tak.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2017 - 09:37 #1
hmm, jeg kan kun hjælpe med nr 4..
nr 3 angiver en port på en ugyldigt adresse som er 0.0.0.0, det giver ingen mening, og hvorfor skulle jeg nogensinde skrive det ned ?

n4 angiver en port på adresse 127.0.0.1 som er loopback adresse til hosten selv, så hvis der stod 80 ved port, kunne 127.0.0.1 : 80 - angive en webserver som befinder sig på hosten.

en liste over adresser og porte, kunne angive hvilke processer eller services som kører på en given maskine - denne liste kunne bidrage til at give et hurtigt overblik

jeg har aldrig set nr 1 og 2, hvorfor skulle jeg skrive dig en note, hvor der intet konkret står ? :)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2017 - 09:45 #2
eksempel på overblik over et lille netværk, med denne angivelse:

127.0.0.1 : 80 - webserver på min klient (som kunne være domæne controlleren)
192.168.0.2 : 21 - ftp service på maskine nr 1 i netværket
192.168.0.3 : 25 - mail server på maskine nr 2 i netværket
112.125.7.77 : 156 - MS SQL server på internettet som driver min virksomhed

denne liste giver jeg så til dig, og du er firmaets netværksarkitekt, og jeg har for eksempel givet dig denne oversigt, fordi vi laver en total omstrukturering, og din første opgave er at finde flaskehalse, så vi kan optimere båndbredden og finde punkter med "congestion" (forstoppelse) :)
Avatar billede NielsErikP Mester
02. september 2017 - 19:57 #3
Hej...
Tak for din deltagelse..
Jeg skal skrive det ned..i nr. 3 fordi at programmet CurPorts angiver denne ip (0.0.0.0:port---> nogle gange 0.0.0.0:0) flere steder... Jeg forstår den ikke og kan jo ligesom høre du heller ikke gør :-)

ang. nr. 4...jeg er lidt netværks spasser.. forstår ikke så meget... Så hvad vil dette LOOPBACK sige og så til hosten...Er det mig selv.
Ligeledes kommer denne i nr. 4 nogle steder i form af:  (Local:127.0.0.1:xxx1 til remote 127.0.0.1:xxx2) Det forstår jeg heller ikke?

og så forstår jeg stadig ikke nr.  :
1.  [::]
og
2.  [::1]
Har det noget med ipv6 at gøre, måske?
Avatar billede Mrønne Praktikant
20. oktober 2017 - 17:54 #4
Jeg kan godt hjælpe dig lidt mere
1+2 har noget at gøre med ipv6 at gøre
3 bliver nogen gange brugt til at sige alle dine netkort i din pc
Avatar billede NielsErikP Mester
20. oktober 2017 - 23:57 #5
Tak... Mrønne .
Ja.. 3. har jeg sqi en hel del af.
Jeg har selv en ide om at :  127.0.0.1 og [::1]  skulle være systemet selv hhv ipv4 og ipv6....
Men hvor   [::)    så lige rammer ned i definationen... tjaa.