02. september 2017 - 14:50 Der er 2 kommentarer

HTML - Select - index som index til 7 andre SELECT'er

HEJ,

På en HTML-side har jeg 8 select bokse.

(Løbenummer, Navn,  Adresse 1, Adresse2 , Postnummer, Poststed, telefon-nummer og LAND )
Alle select bokse fyldes fra et eksternt script  (php).

Men på selve siden vil jeg gerne have det sådan, at hvis jeg vælger NAVN [4]  fra selectboks  NAVN så skal Adresse1 select følge op og vise ADRESSE[4]  fra sin option liste.

Ligeledes for resten af SELECT-boksene.

EKS:

<select id='navn">
  <option value="0">ALBERT ANDERSEN</option>
  ....
</select>
<select id="adresse1">
  <option value="0">ALbert Andersen Gade 27</option>
...
</select>
<select id="adresse2">
  <option value="0">OVER GÅRDEN </option>
...
</select>
....
OSV

Hvordan gør jeg det ?

KRISTIAN
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2017 - 15:40 #1
der skal du have fat i en javascript-nørd der kan det med at aflæse skift i en boks og derefter rette de andre til.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
04. september 2017 - 09:19 #2
Lige lavet et kort eksempel. Måske det kan anvendes.

<select id="FoersteSelectbox" onchange="setOptions(document.getElementById('FoersteSelectbox').options[document.getElementById('FoersteSelectbox').selectedIndex].value);">
    <option value="">Vælg</option>
    <option value="1">Option 1</option>
    <option value="2">Option 2</option>
    <option value="3">Option 3</option>
</select>
<select id="AndenSelectbox"></select>
<script type="text/javascript">
    function setOptions(chosen) {
        var selbox = document.getElementById('AndenSelectbox');

        selbox.options.length = 0;
        if (chosen == " " || chosen == "") {
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Vælg',' ');
        }
        if(chosen == "1"){
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 1.1','1');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 1.2','2');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 1.3','3');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 1.4','4');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 1.5','5');
        }
        if(chosen == "2"){
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 2.1','1');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 2.2','2');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 2.3','3');
        }
        if(chosen == "3"){
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 3.1','1');
            selbox.options[selbox.options.length] = new Option('Option 3.2','2');
        }
</script>