Avatar billede ranni Forsker
04. september 2017 - 09:41 Der er 16 kommentarer

Backup af programmer fra gl. til ny PC ??

Hej.
Lenovo Y510P i7 Win 10
Min hjemmehjælper fik min PC til at falde på gulvet.
Nu kan den kun startes ved den næsten skjulte knap for Fabriksindstilling.
Somme tider skal batteriet og net afkobles og sættes på igen, så kan jeg få de 4 valgmuligheder og kan så vælge : Start som normalt.

Kan jeg tage Backup af mine mange programmer (200GB) og geninstl. på en ny PC.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 12:08 #1
Det lyder som om computeren kan repareres? Men ellers ja, data kan flyttes til en anden computer. Men da computeren, så vidt jeg forstår det, godt kan starte op normalt, kan du bare sætte en ekstern HDD til og kopiere over til den.
Avatar billede ranni Forsker
04. september 2017 - 15:41 #2
Tak valby
Den kan kun starte via den lille skjulte knap og sommetider kommer kun navnet LENOVO frem på skærmen.
Så skal jeg tage netstrøm og batteri fra og sætte til igen, så kommer den lille prikkede cirkel under navnet frem og viser at harddisken kører.
Jeg er nervøs for at en evt. reparatør som det første sletter harddisk, så bliver det billigere at købe en ny PC, hvis jeg har sikret alle mine programmer.
Der er programmer for flere penge end en ny PC koster.
Mener du , jeg kan køre alle programmerne over på ekstern ??
Kan jeg så instl. på en ny PC eller køre fra den eksterne.

( jeg har ikke nær så meget forstand på det her moderne IT, som jeg selv tror)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 16:01 #3
Jeg er vist ikke helt med. Kan du komme ind i window? Det er en forudsætning for at kunne kopiere data til en ekstern harddisk.
Man kan ikke kopiere windows over på en ekstern harddisk, det kræver at man har et program som kan lave et image, så kopier kun data.
Hvis du ikke kan komme ind i Windows, er det nødvendigt at tage disken ud, og lade den køre fra en anden computer, enten som ekstern eller sat til bundkortet, som intern ekstra disk.
En reparatør sletter ikke disken medmindre han er blevet bedt om det.
Hvis du kan komme ind i windows kan du lave et Image, som du kan lægge på den eksterne disk, og genetablere windows på en ny  disk.
https://www.aomeitech.com/
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 16:04 #4
Ps. Men sørg først for at kopiere dine data, så kan du eksperimentere med et Image senere.
Avatar billede ranni Forsker
04. september 2017 - 17:38 #5
Når det lykkedes at starte kører den helt normalt.
Du er nok på sporet, min normale  start knap lyser normalt , når jeg starter på  Fabriksindstillinger, men startknappen reagerer ikke på start/stop tryk.
Du har nok ret i, at det er en forbindelses fejl.
Jeg vil gerne redde mine mange programmer inden jeg sender den til repair.

Kan jeg lægge programmer på ekstern  og lægge dem tilbage på reparerede PC eller en ny PC.
Kan man "arbejde" med programmer fra en ekstern HDD uden instl. på PC.??
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 19:13 #6
De fleste programmer bliver registreret i windows registreringsbase. Dvs. hvis du installerer en ny windows kan programmerne ikke køre mere. Men du kan kopiere registreringsdatabasen og gemme den på en anden disk og så lægge den på en ny windows, så skulle det køre, hvis du kopierer programmerne til den ny windows.
Men hvis man kører et Image ind, får man den gamle windows, samt de programmer som lå på C-drevet.
Når programmerne ikke er installeret på en ekstern disk, kan man ikke køre dem.
Nu har du formodentlig selv fundet ud af, at man altid skal have backup af sine programmer :-)
Avatar billede ranni Forsker
04. september 2017 - 19:37 #7
Tak for hjælpen  valby.
(betegnelsen  Seniormester passer kun halvt: Senior er korrekt - - men mester  ???)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 19:49 #8
Titlerne her på Eksperten er det rene "Anders and" Jeg f.eks er ikke ekspert i noget som helst. Og endnu værre, jeg har set at en bruger er blevet Ekspert, kun ved at stille et hav af spørgsmål, men uden at have hjulpet een eneste. Det er helt absurt.
Håber du finder ud af det Mester, ellers så bare spørg "Eksperten" 😊
Avatar billede kurtba Ekspert
05. september 2017 - 23:47 #9
Jeg er ikke enig i, at man kan kopiere sine programmer til en ny disk og få dem til at virke ved bare at tage en kopi af registreringsdatabasen og lægge den ind også. Der er flere problemstillinger i det.
Når man installerer et program, er der stor chance for, at den lægger filer i mange forskellige mapper. Hvordan finder man ud af, hvilke mapper der skal kopieres til ny computer?
Når man har startet en ny pc op, har den  også dannet en registreringsdatabase, som indeholder alle mulige oplysninger om, hvorledes alt fungerer på pc.en. Med alt mener jeg alt. Netkort, grafikkort, mus, diske osv. Alt hvad der er på pc.en står indskrevet i registreringsdatabasen, og den er medvirkende til, at disse ting virker. Kommer man så med en kopi af en registreringsdatabase fra en anden pc og kopierer den ind oveni, vil pc.en med stor sandsynlighed ikke kunne starte mere, idet  nu er det pludselig hele konfigurationen af den gamle pc, som den skal læse ind, og det kan den ikke, da disse ting jo ikke findes i den nye pc.
Så med mindre det er et selvkørende program (portable), så kan man ikke flytte programmer fra en gammel pc til en ny. Der er kun en mulighed - geninstallering.
Hvis du har så mange købeprogrammer, burde du jo også have licenserne til dem, så du kan geninstallere dem. Installationsfilerne må du enten have på diske eller via filer, som du har downloadet fra nettet.
For mig virker det mærkeligt, at du slet ikke skulle have mulighed for at installere dem igen??
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2017 - 00:14 #10
Ok jeg har ikke selv prøvet det. Har det fra en, som sælger og reparerer computere. Jeg fortalte ham, at jeg på en ny HDD havde installeret windows og mine programmer igen. Det mente han jeg kunne have sparet mig, med programmerne.
Men måske skyldes hans råd, at selv om både windows og HDD var nye, så var det den samme computer?
Men med et Image af disken, er det helt sikkert, at det kører igen, det har jeg god erfaring med.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2017 - 00:19 #11
Ps. jeg har erfaring med, at bruge et windows 8.1 Image fra en Medion maskine på en Lenovo. Der kom bare en besked om, at der lige skulle ordnet nogle ting. Da det var gjort, kørte windows helt normalt.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. september 2017 - 22:43 #12
Det er helt klart, at hvis det er på samme pc, så kommer man ikke ud for de samme problemer, som hvis det er en ny pc, idet den  grundlæggende konfiguration jo er den samme, når det er samme pc. Hvis det er et image er det jo helt perfekt, idet så ligger alle tingene jo samme sted som før m.m., så det vil naturligvis køre upåklageligt. Men hvis man installerer en ren windows og efterfølgende vil flytte programmerne over via kopi af mapper og registreringsdatabase, så skal man godt nok være heldig for at det virker igen. Under installationen kan man ikke være sikker på, at der f.eks. kun lægges filer i en bestemt mappe. De kan både ligge i Programdata, Programmer og programmer (x86). Endelig kan man risikere, at den smider enkelte filer ind i windows mappen - og hvem ved, hvad disse filer hedder. Nogle programmer kræver også, at visse windows ting bliver opgraderet, hvilket den så typisk gør under installationen.
Så hvis ikke der er via et image, skal man være mere end alm. heldig. Samtidig er der det problem, at selv om det er på samme pc, så vil der være visse ting, som man ikke installerer igen, når man installerer helt forfra, men i kopien af registreringsdatabasen, vil der stå kald til disse ting, som ikke længere eksisterer. Det er absolut ikke nogen god ting. I værste fald vil den komme med div. fejlmeddelelser i forbindelse med opstart, hvor den vil klage over, at den ikke kan finde dit og dat osv. Så skal man manuelt ind i regedit og finde disse kald og slette dem. Det er nørdet.
I bedste fald vil det bare sløve pc.en, at der er så mange forkerte oplysningere i registreringsdatabasen og man vil med stor sandsynlighed opleve diverse fejl.
Hvis man f.eks. har haft vlc som default player til sine film og audio filer, men nu beslutter, at man bare vil bruge standardprogrammerne, så vil der komme fejl, idet der i registreringsdatabasen står, at vlc er default, og den vil derfor forsøge at finde den. Der er mange andre fejlmuligheder, så i mine øjne er det virkelig noget ged at kaste sig ud i.
Hvis man bruger image, kan man være heldig, at man kan lægge det ind på en ny pc, og at det vil virke. Det kommer helt an på, om windows under opstarten kan finde ud af at udskifte alle de drivere m.m., som er forkerte med nogen nye. Det har jeg gjort flere gange med held fra win xp til og med win 7. Men jeg har også stødt på pc.er, hvor forskellen mellem indholdet på gl. pc og den nye, var så store, at windows ikke ville starte, og derfor ikke kunne gennemføre den nødvendige konfiguration.
Jeg har ikke prøvet det med en win 10 installation endnu, men der skal man jo lige være opmærksom på, at der oprettes flere drev/partitioner under installationen, så der er man vel nødt til at tage et image af hele disken og ikke kun af en partition.
Avatar billede ranni Forsker
07. september 2017 - 10:37 #13
Selv om der er meget i svarene , jeg ikke forstår en sk..  øhh pind af, forstår jeg dog , at der kun er en vej ud af en 0 stilling.
Det har jeg prøvet før i f.m. instl. af Win 10.
Det gik helt galt på begge mine PC, forfra... instl af alle programmer.
Der er dog nogle programmer, der ikke eksisterer mere eller forældet, så jeg ikke kunne bruge key nr. til noget.
F.eks. Lightscribe, Flipalbum, Flip Flash Album eksisterer ikke mere og skulle ikke kunne køre i Win 10. . . men på en eller anden måde kører de nu på min Win 10.
Jeg troede jeg kunne undgå al det besvær igen med Backup ved evt. køb af ny PC.

Jeg takker jer alle for at deltage i mine problemer og udvidelse (lidt) af min viden om dette moderne tøjeri (IT).
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2017 - 22:57 #14
Ok. 😊
Avatar billede kurtba Ekspert
07. september 2017 - 23:06 #15
Husk nu, at selv om du ikke kan redde programmerne, så kan du stadig redde dine data, inden du geninstallerer. Dokumenter, billeder, videoer osv.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. september 2017 - 23:13 #16
Lightscribe kan downloades her
https://lightscribesoftware.org/lightscribesystemsoftware/
I følge hjemmesiden er udgangspunktet, at det også virker i win 10, men man har konstateret, at på nogle pc.er virker det ikke med win 8 og win 10. Man kan så evt. prøve at køre det i kompatibilitets tilstand. Hvis det ikke virker, så kan man nok ikke. Men det er da et gratis forsøg.