Avatar billede cljeppe Mester
05. september 2017 - 10:38 Der er 35 kommentarer

Geninstallere HP printer envy 5530-e-all-in-one.

Uden nogen forklaring har jeg mistet kontakten (USB) fra min stationære PC (Windows 7) til printeren, når jeg vil printe.

Computerens "enheder og printere" er tom.

Jeg forsøgt at anvende HP printer-doctor, men det gav ingen løsning.

Et skriv på HPs danske supportside blev honoreret med, at der ikke længere var support på denne udgave. Tilsyneladende ingen mulighed for manuel e-mail kontakt til dem.

Herefter fjernede jeg alt, hvad jeg kunne om printeren ved at afinstallere og søge oprydning gennem Revo Uninstaller. Genstart og genopsætning med den oprindelige setup-skive. - Ingen fejlmeddelelser, men heller ikke noget print.

Printeren er også tilsluttet kone-computeren gennem et ældre Sandberg kontakt-tårn - her virker den upåklageligt. Når printeren slukkes, kommer der skilt på min pc, at der ikke længere kan scannes fra min computer, så en eller anden form for kontakt fra printeren er der.

Hjælp og gode råd modtages meget gerne.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2017 - 11:36 #1
sluk for printer, og tag usb-stikket ud, så afinstaller den igen, genstart så pc og hent nyeste driver på https://support.hp.com/dk-da/drivers/selfservice/hp-envy-5530-e-all-in-one-printer-series/5304881

Det er vigtigt, at printeren ikke tilsluttes før drivere indlæses - den vil undervejs skrive, at printer skal tilsluttes - det er for at undgå, at windows blander sig med rester fra gamle installationer og halve løsninger.
Avatar billede cljeppe Mester
05. september 2017 - 13:50 #2
har gennemført #1. - Intet print.
Ved 1. udskrivningsforsøg viste den lille rude med udskrivninger "fejl - udskriver".
Jeg annullerede dette og prøvede igen, samme resultat.
Oversigten over enheder og printere er stadig helt tom.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2017 - 15:16 #3
så er der en windows-oprydning med
http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
du skal IKKE KØBE det.
scroll lidt ned til en af de to linjer med - direct download
og hent den. Når installeret og startet, så se i bunden - den vil meget gerne genstarte maskinen i fejlsikret tilstand først. Gør det, og det kører langt hurtigere (det kan stadig tage et par timer). Efter fejlsikret tilstand starter du programmet igen.
Start med faneblad Step 5:backup og lav kopi af registreringsdatabasen og et gendannelsespunkt. Derefter fanebladet + repairs - den kører du, bare lad den køre alt, den selv vælger.
Til sidst melder den klar og vil genstarte - det gør du - og du kan afinstallere dette program (der kommer alligevel løbende nye versioner, så ingen grund til at have det på pc). Se i enheder og printere - evt installer 5530 igen (efter første opskrift).
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2017 - 17:02 #4
Virker dine usb porte med andre enheder?
Avatar billede cljeppe Mester
05. september 2017 - 17:22 #5
#3 og derefter #1 blev gennemført; desværre kunne der ikke konstateres bedring undervejs.

Her til sidst kommer boksen med printopgaver ej heller til syne.

#4: Der er tilkoblet et par eksterne drev - her er der fuld adgang, men i den forbindelse opdagede jeg, at det lille icon i højre om "sikker fjernelse" er som et dødt billede at klikke på?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2017 - 17:38 #6
Geninstaller image fra før det gik i udu, eller backup af data og start forfra på en ren Windows
Avatar billede cljeppe Mester
05. september 2017 - 17:59 #7
#6: Går ud fra, at der med "image" menes systemgendannelse. Dem er der mange af, grundet mine HP-forsøg, men de går ikke længere tilbage end 01 09 2017. Udu indtrådte et mindre antal dage tidligere.

Mener du helt forfra med opsætning af Windows?
Avatar billede cljeppe Mester
05. september 2017 - 18:49 #8
I fortsættelse af #7 har jeg noget backup, vist både fuld og delvis backups (Cobian) af c-drevet. Kan der være noget der, som kan anvendes som systemgendannelse fra de tider?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2017 - 20:02 #9
Image er total-backup. Jeg ville så tage en backup nu (så alle data er der), og så bruge en backup fra før udu. Derefter opdatere den med hvad der er kommet af nyt i Windows og programmer, og til sidst hente data fra den nyeste backup ind (men kun dokumenter/billeder/video) e-mail og browserdata burde opdatere af sig selv.
Du kan tjekke når du indlæser gammel backup, om systemet virker - ellers må du gå længere tilbage.
Avatar billede cljeppe Mester
05. september 2017 - 20:28 #10
Jeg har fuld backup af C, hvor windows og programinstalleringer ligger fra 3/4 september - det burde jo været tilstrækkeligt nyt, men hvordan finder jeg systemgendannelse i en gammel back-up?

Eller vil du have mig til at lægge hele den gamle -c-backup (midt august) oveni bestående c-drev, - det er jo en klods på ca 35 gb.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2017 - 02:49 #11
Den lange vej (hvis det er en backup, og ikke et image af disken) er at formatere, indlæse en frisk Windows og så lade backuppen overskrive alt.
Avatar billede cljeppe Mester
06. september 2017 - 08:44 #12
Jeg har ikke "overskud" til en formattering - er der en rep-mulighed på Windows 7-skiven, - vil den angribe bestående ting på c-drevet? - og vil den kunne ramme den fil, der må formodes at være syg på min maskine?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2017 - 10:10 #13
Avatar billede cljeppe Mester
06. september 2017 - 13:50 #14
Tak for fornyet håb - jeg gennemført sfc/ scannow. - Den fandt fejl, som blev rettet, stod der.
Der blev lavet en txt-log, som jeg ikke kunne få lov at åbne.
I dit link fandt jeg en anvisning på at få oplysningerne over på desktop som txt-fil.
Jeg prøvede at indsætte eksempellinien med ctr c og v, men prompten tillod ikke den slags - så jeg måtte forsøge mig med indtastning:

findstr /c:"[SR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log >"%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"

mellemrum efter findstr, efter "(SR)" og efter log

desværre denne prøvelse uden resultat 2 gange, så stoppede jeg i håb om, at du kender en anden metode til åbning eller kunne tænke dig at få filen til behandling. Den fylder ca 2,4 mb?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2017 - 16:10 #15
Har du prøvet at fjerne dine usb porte i enhedshåndtering og genstarte Windows så de bliver konfigureret på ny?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2017 - 16:13 #16
hos mig fylder log-filen 13mb - men notesbog i win10/64bit kan håndtere det.
Alle ting er læselige, og datoorden, så du skal se i slutningen af filen.

Ellers i stifinder hold Ctrl nede og træk filen til fx Dokumenter (det laver en kopi)
I stifinder højreklikker du nu på cbs.log og omdøber den til cbs.txt
Så kan Word åbne filen og du kan søge med F3
Avatar billede cljeppe Mester
06. september 2017 - 21:21 #17
# 15 forsøgt uden bedring, desværre.

"16 nu derhenne, hvor jeg kan åbne log-filen. Den er mile-lang, så det er vel næppe meningen, at jeg skal indsætte den til analyse her .....

Søgning i filen er mulig, men er der en bestemt linie, eller ord, jeg skal lede efter? "nogen" har sendt mig på glatis :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2017 - 07:25 #18
Hver linje starter med en dato. Du er kun interesseret i der, hvor du kørte /scannow
Avatar billede cljeppe Mester
07. september 2017 - 15:03 #19
Datoen fundet - det begrænsede udbud lidt - jeg kopierede dem over i et regneark - der er ca 3.500 linier at søge i.

Hvad er det, jeg skal finde?

Og forresten .....  tak for din store tålmodighed
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2017 - 15:30 #20
Søg på fx sfc eller den fejl, som blev rettet. Jeg tror bare ikke, at vi bliver stort klogere på printeren. Her ville win10 vinde, da den kan genindlæse sig selv og bevare brugerdata.
Avatar billede cljeppe Mester
07. september 2017 - 16:32 #21
mit Windows 10 af sidste efterår endte som en fiasko - en blå skærm .. . . . nedlukning.
Tilbage til Windows 7 lod sig ikke gøre, så jeg endte i en Windows 7 geninstallering forfra. - Måneder spildt. Jeg korresponderede med Microsoft undervejs, men de kunne heller ikke sætte W 10 eller returnere til W 7.

Den genopsatte W 7 har fungeret virkelig godt siden da.

Fra maskinen kan jeg printe ved at maile til "hpeprint", men ikke prints fra labelmaker og lignende specielle filer.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2017 - 17:14 #22
Hpeprint er at åbne dit netværk for hele verden. Det vil du ikke. Dummeste ting fra HP.
Gå nu bare igang med backup af data og indlæs win forfra på en nyformateret pc. Efter win, så start med prinetren (husk uden eprint). Derefter programmer i øvrigt.

Hvis du derefter har en fuldt fungerende pc, så lav et image af disken til en ekstern disk - så tager det 10-15 minutter at genindlæse Windows. Optimalt så er din disk opdelt i to partitioner, så alle data ligger for sig.
Avatar billede cljeppe Mester
08. september 2017 - 15:25 #23
Tanken om formatering er en trussel mod min nattesøvn!

Du har skrevet en del om Image - jeg ved faktisk ikke noget derom, men det er vel ikke noget maskinen selv fremstiller?

I maj 2017 lavede jeg en boot CD, men er det noget andet. Jeg kiggede på skivens indhold før, - der ligger en del "underlige" filer. - kan de gøre nogen gavn i et ønske om kun at reparere Windows uden at ramme de mange programmer??

Min computer har 2 drev, hvor C indeholder Windows og installeringstingene fra de forskellige programmer.

D huser billeder, lydfiler, dokumenter osv.

Der kører backup heraf hver fredag til eksternt drev, dog ikke fuld backup hver uge.

Dine ord om hpeprint taget til efterretning, tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2017 - 16:07 #24
en windows boot-cd kan typisk bare køre sfc/scannow og så give adgang til systemgendannelse (og lidt mere) - det vil ikke flytte noget her

et image er en (pakket) 1:1 kopi af drev og forskellen på backup og image er, at en indlæst backup ikke er bootbar (hvis alt på disken er tabt og backup indlæses). Et image kan indlæses på en ny/tom/formateret disk og være direkte klar til brug.
Jeg vil derfor foreslå (når du har et system, hvor alt virker), at du laver et image af boot og c partition, og en alm backup af d
Bruger selv macrium reflect (gratis) til image og har i det lavet en boot-usb så jeg kan indlæse image (fra ekstern disk) selvom jeg har en ny(formateret) disk i pc.
https://www.macrium.com/reflectfree
Avatar billede cljeppe Mester
11. september 2017 - 07:19 #25
Hej igen med lidt mere plageri herfra.

Jeg prøver stadig at undgå at skule vælge imellem ingen print eller formattering.

En start af "tjenesten Bluetooth" gav mærkværdigvis normalt liv tilbage til det lille icon med sikker fjernelse af, og i samme slag blev "enheder og printere" normaliseret. Det viser printeren og åbner lige så hurtigt som tidligere.

Jeg har atter prøvet at fjerne/installere. Alt virker normalt, BORTSET fra at jeg efter at have bedt om print intet får - lige som om at ordren ikke går igennem til printeren.

Har tænkt på

1)  Kan det være noget med firewall (Zonealarm). Antivirus er Bitdefender?

2) Hvordan ved maskineriet, hvilken port printeren er tilsluttet?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 07:38 #26
Der følger et HP program med, hvor du kan tjekke den trådløse forbindelse (den søger og skal finde printerens ip) og du kan der lave testudskrift. Hvis testudskrift ikke virker er programmet forslag at afinstallere HP, genstarte og installere igen.
Avatar billede cljeppe Mester
11. september 2017 - 16:54 #27
Lukkede ZoneAlarm off - gav ikke bedring.

Der er faktisk hul igennem, for printeren udfører scan, som den skal, ved ordre på computeren og kan gemme scanningssiden på computeren.

Testsiderne printes også ud.

Forsøgte så at printe det gemte scan og også en test fra notepad. - Det giver intet print. - Printerjob viser opgaven i kø med teksten "udskriver" i en lille stund, hvorefter jobbet forsvinder og printerjob-boksen er tom, - ingen fejlmeddelser.

Afinstallerede HP og genopsatte, - stadig samme mystik.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 17:33 #28
Kan du printe til andet? Installer fx cutepdf som er en 'printer' der bare gemmer print som pdf-fil
Avatar billede cljeppe Mester
11. september 2017 - 18:24 #29
jeg har en gratis version af Nitro PDF, der kan vælges som printer, og som virker med en PDF-fil-dannelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 19:21 #30
afinstaller zonealarm, genstart, afinstaller hp, genstart, installer hp og test - lav et systemgendannelsespunkt. Installer zonealarm mens printer er på. Test (er den død, så drop zonealarm).
Avatar billede cljeppe Mester
13. september 2017 - 16:26 #31
Jeg kan følge logikken i din opskrift - har forsøgt print efter hver eneste afinstallering og installering, men samme resultat som # 27.

Desværre har jeg ikke en anden printer - jeg kunne godt vide om anden printer, HP eller andet mærke kan sættes op og køre.

:-((
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2017 - 20:17 #32
Men printerens eget display, der kan du godt udskrive en testside? Hvis ikke, så er patroner døde (de tørrer ud hvis de ikke bruges)
Avatar billede cljeppe Mester
13. september 2017 - 21:40 #33
testsiden kom ud - og kone-pc bruger printeren problemfrit.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2017 - 07:23 #34
Hvis du skulle kede dig i pauserne mellem F1 senderen fra Singapore i weekenden, så backup af data, formatér pc og start Windows og programmer helt forfra.
Jeg har ikke andre forslag (udover at F1 er valgfri option)
Avatar billede cljeppe Mester
14. september 2017 - 08:39 #35
jeg har et andet sted at arreagere: Copenhagen Half Marathon!
Men tak for mange tålmodige forsøg.