Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2017 - 09:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ændre æøå til dansk efter import af database

Jeg har en databasetabel, som er oprettet med karaktersættet Latin1_danish_ci.
Det eksporterer jeg og importere derefter til en ny tabel (under en anden hjemmeside), og vælger derefter karaktersættet UTF8_danish_ci.
Men nu er alle æøå forkerte.
Hvordan kan man få dem til at vises rigtigt uden at skulle ændre dem en for en?
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. september 2017 - 10:00 #1
Enten importerer du til en database/tabel med samme character set, eller også körer du en UPDATE.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. september 2017 - 10:04 #2
Eller eksporter databasen til en tekstfil (UTF8) og kör en search and replace og importer igen, men det skal du nok ikke göre hvis der er for meget i databasen.
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2017 - 10:13 #3
Den OPDATE kender jeg ikke. Hvad går den ud på?
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. september 2017 - 10:27 #4
#3
REPLACE
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2017 - 10:40 #5
Det siger mig heller ikke noget.
Er det en funktion, som findes i kontrolpanelet til MySQL?
Kan du evt. forklare lidt nærmere, hvordan man gør?
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. september 2017 - 10:48 #6
UPDATE tableName
SET field_name = REPLACE(field_name, 'þ_õ', 'å')
(eller hvilket märkeligt tegn du nu får)

Ved ikke om phpMyAdmin har et verktöj der kan klare det.
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2017 - 11:10 #7
Tak for det.
Mon ikke det kan køres med PHP.
Det vil jeg i hvert fald prøve!
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. september 2017 - 11:21 #8
Du kan vel skrive det i dit kontrolpanel? Der er vel mulighed for at sätte en SQL ind et eller andet sted?
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. september 2017 - 11:23 #9
"Ved ikke om phpMyAdmin har et verktöj der kan klare det.", med det mente jeg en färdig search and replace function. Og ved heller ikke om det er phpMyAdmin du har (det har i hvert fald mulighed for at smide en SQL ind).
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2017 - 11:37 #10
Det er phpMyAdmin jeg benytter.
Jeg vil gøre lidt forsøg med en tabel, jeg laver til formålet.
Tak for hjælpen ind til videre.
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2017 - 13:25 #11
Så er det løst, mange tak.