Avatar billede kingoman Mester
12. september 2017 - 12:33 Der er 8 kommentarer

VHS til DVD/Fil på pcen

Hej,

Mine forældre har en masse VHS film med minder osv, som de gerne vil have over på DVD. Nogen der ved hvor jeg kan få hjælp til dette eller hvilket udstyr i kan anbefale til selv at gøre?

(Kontaktede Photocare som skulle have 200 kr pr bånd)

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2017 - 12:36 #2
Avatar billede eurositi Ekspert
12. september 2017 - 18:46 #3
Denne Pricerunner-liste er sorteret efter popularitet: http://www.pricerunner.dk/cl/180/TV-kort?attr_2000913=2005461&attr_2000914=2003758&attr_55170888=55170889
En billig model, som også har fået god kritik andre steder er denne: http://www.pricerunner.dk/pl/180-2644533/TV-kort/Hauppauge-WinTV-USB-Live2-Sammenlign-Priser

Du skal "grabbe" med 25 FPS og en opløsning på 720x576 pixels. TV formatet er PAL. Optageformatet er efter min erfaring bedst, når man vælger MPEG2 (filformaterne hedder enten MPG eller MTS). Du kan sikkert godt vælge AVI, men det giver nogle kæmpefiler. Endelig er MPEG4 en mulighed, men typisk er kvaliteten dårligere end ved MPEG2 ved hurtig panorering i billedet.

Du kan altid konvertere filen til et mere moderne format senere. Det vigtigste er, at få videoen overført i den bedst mulige kvalitet. Tjek om du kan overføre vha. S-Video stikket (det sorte kabelhoved). I så fald kan du bruge et kabel som dette: https://www.av-cables.dk/scart-til-s-video/pc-tv-kabel-med-scartstik-2-m.html
S-video har lidt bedre billedkvalitet end det gule Composite-video.

Husk at lave små prøveoverførsler først (benyt noget ligegyldig video til dette, da du ikke skal slide unødigt på de uerstattelige optagelser). Tjek også først, at lyden kommer med, ellers skal du skifte lydindstillingerne. Prøv dig frem.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
13. september 2017 - 00:21 #4
http://www.datanord.dk/video-til-dvd-og-usb/

Du kan også selv overspille med en video-grapper enhed, typisk foregår dette i interlaced MPG. Dette format er fint hvis du vil lave DVD, idet det er nærmest samme format som på DVD-skiverne.

Du skal ikke købe de billigste capture devices. De bør koste fra 300 og op. Her er anbefalinger http://www.digitalfaq.com/forum/video-workflows/7088-good-vhs-capture.html

Du skal desuden have noget video-editeringssoftware, gerne noget der både kan lave, capture, edit og authoring (skrive selve DVD´en med kapitler). Fx. Pinnacle Studio.

Undgå billige noname video-maskiner. De bedste mærker er Panasonic og JVC helst medium eller high-end modellerne, disse er desværre dyre og kan normalt ikke købes i DK (men findes på ebay).

Den simple løsning er en maskine der indeholder både VHS-afspiller og DVD hvor man kan overspille direkte.

Hvis du vil have MP4 bliver det mere indviklet. Du skal tage stilling til om det skal være interlaced eller ikke interlaced. Konvertering fra MPG interlaced til progressiv (ikke interlaced) er kompliceret og kræver avanceret software og meget computertid (ca. en time pr. times bånd på en kraftig pc). Det kan nemt gøres hurtigere men ikke i god kvalitet. Ved en hurtig deinterlacing lægges halv-billederne bare sammen og man får skygger omkring ting der bevæger sig.

Hvis du selv overspiller vil resultatet normalt blive som på den videomaskine det afspilles fra, måske lidt ringere. Hvis du får det gjort professionelt vil du kunne få et resultat bedre end originalen af tre årsager:
1. Der benyttes high end video-afspiller, ikke en standard-model som udgør 95% af dem der findes i DK.
2. Der benyttes TBC (Time Base Correction) som er indbygget i nogle få High end videomaskiner eller som er en separat enhed. Dette stabiliserer de sitrende lodrette linier som ses i dårlige/slidte VHS videoer
3. Videoen "filtreres" dvs. renses i et specielt program i flere trin, fx. fjernes støj ved en tidskrævende proces (ofte længere end at afspille selve filmen) hvor programmet kigger på fx. tre "frames" (billeder" frem og tre bagud for at identificere støj og fjerne det. Ligeledes deinterlaces efter en kompliceret proces således at billedkvaliteten bevares.

Her kan du se et eksempel på en video optimeret i disse tre trin
https://www.youtube.com/watch?v=jsVYJ1pRlXY
Avatar billede eurositi Ekspert
13. september 2017 - 15:53 #5
Mange nyere capture-enheder (typisk bokse) er lavet til at lave optagelser af computerspil (som kræver, at de kan optage op imod 200 billeder/sekund). De af dem, som både har digitale og analoge indgange kan være interessante mhp. "gammeldags" videooverførsel. De er interessante, fordi de ofte er af nyere dato og indeholder kraftigere hardware, hurtigere USB-standarder osv.

Man skal derudover være obs på, at en del ældre capture-enheder stadig er i handlen. De kan være over 10 år gamle. Det øger risikoen for, at de kun understøtter USB 1.1 standarden (i stedet for USB 2.0 eller 3.0). USB 1.1 giver en mærkbart langsommere dataoverførsel. Processorerne i de meget gamle produkter kan lettere "tabe" nogle billeder ifm. overspilningen. Dette bør ellers aldrig forekomme.

Søg derfor altid efter "[produktnavn] review", inden du køber noget.

Det er ikke specielt kompliceret at overføre analog video til en computer, og når man har prøvet det én gang, giver det hele mere mening. Jeg vil til enhver tid gemme den overførte videofil på en harddisk og helst flere kopier. En DVD er et langt mere sårbart medium, som primært egner sig til visning på et "gammeldags TV i familiens skød".

MPEG2 (MPG) video kan i øvrigt brændes uden omkodning til en DVD video med udmærkede gratisprogrammer som BurnAware Free, CDBurnerXP, ImgBurn eller lignende.
Avatar billede kingoman Mester
07. november 2017 - 06:55 #6
Hold nu op det lyder advanceret. Kan være jeg ikke læser løsningsforslagene ordenligt, men kan jeg ikke købe et stik som blot skal sættes i VHS maskinen og computeren, hvor der ligeledes hører et stykke software med som kan optage på computeren?

Vi snakker måske 20-30 fulde VHS bånd, så løsningen med at sende til en prof der skal have 100-200 pr bånd er ikke aktuel.

Tak for jeres gode råd indtil videre, selvom de virker over mit niveau :P
Avatar billede MKJDK Novice
14. marts 2018 - 16:01 #7
Du kan få overspillet dine bånd til en USB-pen (eller dvd) her:
https://www.silkefoto.dk/services
Jeg mener også at de kan levere dig en USB-komponent med kabler og dertilhørende software- således du selv har mulighed for det. Du kan evt. kontakte dem.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. marts 2018 - 17:21 #8
#7. Spørgeren har vist lige understreget (i forrige post), at det netop ikke kunne komme på tale at betale 100-200 kr. pr. bånd, hvilket jo er prisen hos firmaet, du henviser til. Men derudover ser det ud til at være en OK service. ;)