Avatar billede michael_stim Ekspert
13. september 2017 - 10:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor den hype omkring Apple?

Jeg er hverken Apple eller Android fanboy, synes folk må köbe hvad de har lyst til. Men det undrer mig at hver gang Apple releaser noget, så kommer der, i mine öjne, en EKSTREM hype omkring det. Af de 10 seneste nyheder her på eksperten.dk er 5 af dem omkring Apple (hvis man tager sammenfatningen med). Hvad er det lige der gör at Apple har fortjent så meget spalteplads?

Dette er ikke en dikussion om hvad der er bedst, men hvorfor Apple er så meget bedre på at få media på deres side end så mange andre.
Avatar billede finb Ekspert
13. september 2017 - 10:40 #1
Apple er ofte lækker -
men hype, også fordi mennesket er trygt i flokken
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2017 - 10:44 #2
Det er "branding" - Apple har været ufattelig dygtig til at markedsføre sig selv, siden den første iPod.

Der findes afhandlinger der beskriver fænomenet, og helt efter bogen er det område specifikt. Skandinavien er et af de mest hysteriske områder - mens eks. Asien og Rusland ikke er specielt Apple fokuserede. Derfor oplever vi det ekstra voldsomt her i DK.

Det kan lidt sammenlignes med "Lyngby vasen" her for 1-1½ år siden, hvor folk var hysteriske efter at få den specifikke jubilæums vase... - på trods af at nøjagtig samme vase fandtes i andre farver, så VILLE folk have de specifikke vase.

I bund og grund "Branding" - virksomhederne har været heldige/dygtige til at markedsføre deres varemærke.
Avatar billede wjens Guru
13. september 2017 - 13:23 #3
Enig med de foregående. Apple er dygtige til "branding" og det forstærkes nok her i Danmark af at Apple er særligt udbredt blandt journalister og reklamefolk. De "liker" produktet i forvejen, så det udløser nemt omtale.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. september 2017 - 14:51 #4
En del brugere vil næppe indrømme, at den eneste grund til, at de simpelthen MÅ eje en iPhone er mærket og intet andet. Produktet er blevet et statussymbol hos mange forskellige forbrugersegmenter (og som #3 fremhæver ikke mindst hos "den kreative klasse" og "personer med let adgang til medierne").

... Det er i øvrigt tankevækkende, at iPad'en aldrig har opnået samme status (og derfor sælges langt billigere, selv om den formentlig er dyrere at producere).

I de tidlige smartphone-år fem til omkring 2010-11 kunne man med en vis rimelighed argumentere for, at iOS og Apples softwaredesign var mere gennemtænkt. I dag er det lidt fjollet at påstå, at det er sværere at betjene en Android-telefon end i iOS-telefon. Begge dele er meget simple, ensartede operativsystemer, som i dag giver de samme muligheder for cloud-lagring af mediefiler, som kan bruges på forskellige tjenester.

Fordi Apple var først med effektiv markedsføring af deres "univers", har de i dag umådelig mange flere kunder i butikken, som i dag har umådelig mange data i Apples cloudtjenester, som det kræver en stor indsats at flytte andre steder hen, har de ret nemt ved at holde på kunderne ("lock-in"). Også selv om Apple stort set altid er bagud ift. konkurrenterne ift. tekniske ydelser og funktioner.

Dette er grundene til, at Apple de facto kan tage cirka 3.000 kroner mere for nøjagtig den samme hardware som f.eks. Huawei. Du får ikke en bedre telefon (men du passer måske bedre på den).

Apples succes er skidt for såvel udviklingen af fælles (åbne) standarder (både hardwaremæssigt og softwaremæssigt) som for den frie konkurrence. Hvis ApplePay får succes, vil det være endnu et skrift i den gale retning, som på sigt kunne "tvinge" endnu flere forbrugere til at investere i et Apple-produkt for at kunne benytte tjenesten.

Uanset om det er Samsung, Apple eller Google, der har størst succes, er det altid noget skidt, hvis én leverandør dominerer bestemte dele af IT-infrastrukturen. Det er måske nemt, men de udvikler altså ikke for vores skyld men for at tjene flest mulige penge.
Avatar billede Carnac Forsker
13. september 2017 - 16:45 #5
Det er Kviklån-udbyderne der skaber hypen om Apple :)