Avatar billede 1Dorte Guru
14. september 2017 - 06:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Excel2016 med mails til Outlook 2016

Hej
Jeg har et excelark med navne, mailadresser og få andre oplysninger i andre kolonner.
Jeg vil gerne importerer excelarkets oplysninger i Outlook 2016.
Jeg har fundet denne guide
https://support.office.com/da-dk/article/Import%C3%A9r-kontakter-fra-et-Excel-regneark-til-Outlook-f6483469-0684-4c30-82c5-c881930f5451

Jeg støder dog ind i disse "problemer"
Trin 2 - nr. 4: jeg kan ikke vælge semikolon, men kommasepereret
Trin 3 - nr. 1 - 3. punkt: til venstre står mine opskrifter ikke så fine, her er det som om at alle mine kolonner er rodet sammen.

Hvad går galt?

Hilsen Dorte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2017 - 08:34 #1
Svært at gætte, uden at se eksempler...

Men i hovedtræk - .csv filer var oprindelig komma-separerede filer. Så helt fint du ikke kan vælge semikolon. Under importen kalder de de så semikolonsepareret fil - det skal du ikke tage så tungt - importfunktionen burde selv gætte sig frem til, om det er komma, semikolon, eller et andet specialtegn der er brugt til at adskille kolonnerne.

Og det er måske her den går galt med dit andet problem - måske er der ikke indsat et komma for eventuelle tomme celler. Det gør at import programmet mangler en celle...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2017 - 08:42 #2
For at uddybe - hvis dit regneark ser således ud:

navn    efternavn  telefon1  vejnavn  mobil  mailadresse
Tom    Dooley                      Mågevej              tom@mågevej.dk

....altså at telefon og mobil nummer ikke er med - så burde din CSV fil indeholde følgende:

Tom,Dooley,,Mågevej,,tom@mågevej.dk

...altså et "ekstra" komma der, hvor der mangler data. Men hvis eksport funktionen ikke sætter de ekstra kommaer, ender du op med:

Tom,Dooley,Mågevej,tom@mågevej.dk

Hvilket så i outlook vil blive tolket som:

navn    efternavn  telefon1  vejnavn  mobil  mailadresse
Tom    Dooley      Mågevej tom@mågevej.dk

...pludselig er vejnavn og mailadresse rykket frem på listen.

Det er derfor vigtigt at du redigerer CSV filen i Excel, og sikrer dig at al data står i de rigtige kolonner, og at du, hvis du fortsat ikke kan eksportere korrekt, indsætter eks en bindestreg(-) eller to gåseøjne ("") i de tomme celler. Med lidt held vil eksporten ske bedre nu, og outlook forhåbentlig ignorere "" og/eller - tegnet.

Ellers må du ud og snyde mere - indsæt et helt specielt tegn i de tomme celler - eks. § eller ¤ eller et andet tegn, du ikke benytter. Eksporter til CSV, og åben filen i Notepad. Søg og erstart specialtegnet med "" (ingenting). Så burde det også gå, og så skal Outlook i hvert fald ikke døje med et specialtegn.

Det lyder bøvlet, men kan lade sig gøre :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
14. september 2017 - 11:39 #3
Tak. Jeg har slettet tomme kolonner, så nu er alle kotakter fornavn efternavn mailadresse.
Problemet er der stadig. Det er som om det står i den samme kolonne, hvilket det ikke gør i Excelarket
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2017 - 14:55 #4
Prøv at kopiere nogle eksempler herind... - helst fra csv filen.

Åben csv filen i notepad, så du kan se hvad du egentlig har gemt.
Avatar billede 1Dorte Guru
14. september 2017 - 20:51 #5
Hej

Når jeg åbner min cvs-fil i note pad ser det sådanne ud:
Fornavn;Efternavn;E-mail-adresse
Mogens;Nielsen;mogensnielsen@hotmail.com

Når jeg i Outlook kommer til "Forbind brugerdefineret felter" er der føgende i venstre boks:
Fornavn;Efternavn;E-mail-adresse

Når jeg forsøger at trække det over til højre følger hele linien med.

Derudover kommer der et nyt problem: Hvis jeg trykker "næste" kan jeg fint se fornavn og efternavn men e-mail-adressen er blot en række ukendelige bogstaver.
Avatar billede 1Dorte Guru
14. september 2017 - 21:02 #6
Hej
Nu har jeg fundet løsningen.
I linket jeg allerførst skrev om står:
BEMÆRK: Nogle landestandarder benytter forskellige listeseparatorer som standard. F.eks. er semikolon den tyske standardseparator. Men Outlook understøtter ikke semikolon som feltseparator. Det kan derfor være nødvendigt at erstatte eventuelle semikoloner i CSV-filen med komma, før du går til næste trin.

Jeg åbnede csv-filen i notepad. Ctrl+H og erstattede alle semikoloner med almindelig ,

Og nu fungerer det. Jeg giver mig til at eksperimentere med tomme felter...
tak for hjælpen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. september 2017 - 09:00 #7
Okay, den var ny for mig - jeg var ret sikker på den var ligeglad med separatoren... - men man skal jo lære noget nyt en gang imellem :-)

Hovedsagen er at du fik løst problemet...