Avatar billede Johs Juniormester
14. september 2017 - 11:59 Der er 22 kommentarer

Oplysning om besøgende på blogger eller hjemmeside

Jeg har en blog, hvor jeg gerne vil vide hvem, der besøger mig.
Tanken er, at jeg har en link fra min e-mail, som sender folk til min blog, hvorved de deltager i en konkurrence. Men hvis det skal give mening, så skal jeg jo vide på en eller anden måde, hvem der er gået ind.
Tak for svar
Johs
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2017 - 12:04 #1
hmm, tja du kan gemme folks ip adresse...
men uden opslag/analyse af den, ved du stadig ingenting - og den analyse skal du selv lave
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2017 - 12:05 #2
så vi er ovre i noget med tracking cookies og google analytics
Avatar billede Johs Juniormester
14. september 2017 - 12:25 #3
Den måde vil/kan  jeg ikke bruge. Tak for svaret!
Avatar billede Slater Ekspert
14. september 2017 - 13:05 #4
Det lyder da umiddelbart nemt nok. Du laver vel bare linket fra e-mailen med et parameter, der fortæller hvem det er.

F.eks. webside.dk/konkurrence?email=brugerens@email.dk

Men det kræver naturligvis at der sendes en unik mail til hver modtager, så hvis du bruger et nyhedsbrevsværktøj der ikke understøtter det, så er det sværere. IP virker ikke rigtigt, da der sagtens kan være flere brugere fra samme IP, eller en bruger med flere IP'er (f.eks. telefon og computer).
Avatar billede jalved Ekspert
14. september 2017 - 20:11 #5
Eller også må du gøre det enklere for dig selv. Og bede dine brugere indtaste svar og email, når de først er inde på din blog via linket.
Avatar billede Johs Juniormester
15. september 2017 - 08:43 #6
Det sidste er nemlig problemet, at besøgende ikke indtaster svar og E-mail, når de er på min blog.
Angående Slaters forslag, kan du ikke beskrive fremgangsmåden led for led, da jeg er 74 år og ikke nørd, omend meget igang.
Tak på forhånd
Johs
Avatar billede jalved Ekspert
15. september 2017 - 11:05 #7
Slaters metode lyder absolut meget smartere, så man bare kan deltage med et enkelt klik...

Men indtaster brugerne ikke navn og e-mail, kan det jo skyldes flere ting. Får de nok ud af det? Tilbyder du noget interessant? Er det for besværlig en proces med for mange felter der skal udfyldes? Kan man slippe for at email bliver brugt til andet fremover end selve konkurrencen? Får man overhovedet øje på selve konkurrencen og stedet, hvor man skal indtaste e-mail, i dit design?

Jeg har jo ikke set din blog, så jeg kan ikke sige, at det er tilfældet, du skal justere udseende eller indhold. Men det kan tit være værd at overveje.

Nogle gange skal der ikke så meget til, for at brugerne bliver gladere.
Avatar billede Johs Juniormester
15. september 2017 - 21:01 #8
Tak for dine kommentarer.
Hvis Slaters metode kan bruges, vil det være fint, for skal en modtager melde noget tilbage for at være med i konkurrencen, så opgiver vedkommende. Gavekortet er for lille.
Men hvis man blot skal trykke på et link, vil det være lettere. Linket HER fører til min blok, hvor der så står, at vedkommende er med.
For at vide hvem, der er med, skal jeg jo nødvendigvis kende afsenderens e-mail adresse.
SLATERS FORSLAG ER UD OVER DET, JEG KAN FINDE UD AF. HVORDAN FÅR JEG HAM TIL BESKRIVE FREMGANGSMÅDEN MERE DETALJERET?
Jeg har konkurrencen for at opnå. Det beskriver jeg så i det følgende.
LÆS DET KUN, HVIS DU HAR GOD TID OG VIL VIDE, HVAD DER FOREGÅR.

Der skal ikke kræves meget, før man opgiver det i vores forhastede tid.
To felter er for meget, hvis ikke det drejer sig om noget spændende.
På Facebook lokkes man f. eks. ved spørgsmål angående ens viden og kunnen  osv. Så kan man klare udfyldning af flere felter.
Her drejer det sig om, at en person skriftligt har givet mig lov til at sende vedkommende en e-mail. Formålet er, at vedkommende ved hjælp af en link skal afgive en erklæring om et politisk parti. Der er intet fordækt i det.
Der er et gavekort på højkant til dem, der linker videre.
Jeg ved ikke hvem, der linker videre. Skal vedkommende være med i konkurrencen, må han/hun melde tilbage. Det er for omstændelig for at opnå et lille gavekort.
Et link til min blog, hvor der oplyses, at vedkommende er med, er meget lettere.
Men jeg skal jo vide, hvilken e-mailadresse (person), det drejer sig om.
Du kan jo så spørge, om det ikke er den forkerte rækkefølge, først gavekort og så afgive erklæring. Det sidste kan man jo snyde fra.
Men sådan er betingelserne.
Tak for hjælpen.
Johs
Avatar billede jalved Ekspert
15. september 2017 - 21:23 #9
Hej Johs.

Jeg er ikke helt med, så måske skyder lidt forbi, men her er et par ekstra forslag...

Er der en mulighed for at, du kan skrive i dit nyhedsbrev, at man fx deltager i konkurrencen ved fx at sende mailen retur uden at udfylde noget? Så får du jo folks e-mail.

Slater taler om nyhedsbrevsværktøj. Hvis du ikke har sådan ét, kan det være det kan tilbyde nogle muligheder, der kan løse dit problem - eller i al fald tilbyde en løsning, du er tilfreds med.

Jeg mener, der findes nogle gratis-tjenester på nettet, der kan klare den slags.
Avatar billede Slater Ekspert
16. september 2017 - 20:05 #10
Jeg vil gerne hjælpe mere, men er lige på efterårsferie, væk fra computere, indtil på mandag.
Avatar billede Johs Juniormester
16. september 2017 - 22:02 #11
Vi snakkes ved. Tak
Avatar billede Slater Ekspert
18. september 2017 - 13:06 #12
Kan du fortælle lidt om, hvordan du sender dine e-mails ud, og hvilke teknologier/sprog websiden kører på?
Avatar billede Johs Juniormester
19. september 2017 - 19:08 #13
Med hensyn til at sende E-mails ud, tænker du da på, om jeg sender en eller flere ad gangen. Ellers kan man vel kun sende mails ud på én måde. Cc eller Bcc?
Det med teknologier og sprog, hvor finder jeg oplysning om det
Avatar billede Slater Ekspert
20. september 2017 - 09:20 #14
Jeg tænker mere hvordan du gør det. Sidder du selv og skriver de e-mails i din e-mail-klient, bliver det gjort med noget kode på din server, eller har du et nyhedsbrevssystem af en art?

Hvordan er din blog lavet? Er det et hosted system à la blogger, et Wordpress-site, eller noget andet? Hvordan ville du have lavet konkurrencedeltagelsen, hvis det var ligegyldigt med at vide brugerens identitet?
Avatar billede Johs Juniormester
20. september 2017 - 15:08 #15
Håber du har stor tålmodighed.
Det er sådan set et forsøg, for at se om forløbet kan bruges i større omfang.
FORLØB:
En person giver mig sin E-mailadresse. Hvorpå jeg sender en E.mail til vedkommende
med en link til en side hos indenrigsministeriet. Vedkommende kan nu bekræfte, at ville støtte, at Kristendemokraterne må stille op til næste folketingsvalg.
-----Men det digitale system, hvor man skal gå ind på siden med Nem-Ide er en dårlig ide, for vi få kun ca. 30 % ind.
Kunne man nu lave en konkurrence, så ville det måske forøge procenten.
Det har jeg så forsøgt ved at vedkommende skulle melde tilbage, at de var klikket ind, men det fungerede ikke.
Konkurrencen er faktisk en form for lotteri, men det må man ikke afholde uden tilladelse.
Men dette er altså også kun et forsøg.
På bloggen skal der stå noget i denne retning: Du er nu med i konkurrencen om et gavekort på xxx kroner. Vend tilbage til linket til indenrigsministeriet. (Skal i påkommende tilfælde med tilladelse laves om)
Jeg kan sagtens lave et link til min blog, men jeg kan ikke se hvem, der har været der, og så ved jeg jo ikke hvem, der er med.
Her ligger vist svaret på det sidste spørgsmål.
Min blog er en gratis blog under: da.simplesite.com
Avatar billede Slater Ekspert
21. september 2017 - 15:20 #16
Okay, så linket i e-mailen er ikke til din side, men til en side du ikke har kontrol over. Det gør det lidt mere kompliceret. Det er på ingen måde umuligt, men det kræver noget programmering.
Jeg kender ikke personligt simplesite.com, men jeg kunne forestille mig, at det var meget begrænset hvad man har mulighed for der. Til gengæld behøver dette ikke nødvendigvis ligge samme sted som resten af dit site.

Men den information du vil have, det er bare e-mail-adresse og en ja/nej til om de har været inde på den side, du har givet i e-mailen, korrekt?
Avatar billede Johs Juniormester
26. september 2017 - 09:23 #17
Endnu engang. Det fremgår tydeligt på linket, hvad det drejer sig om. Linket er gemt bagved et gavekort.
Jeg er kommet frem til, at det blot drejer sig om at kunne se, at dette link  i e-mailen er blevet brugt. Det er nok.
Er der en løsning på dette?
På forhånd tak.
Avatar billede Slater Ekspert
26. september 2017 - 12:24 #18
Ja, det er der, og ikke særlig svært - men det kræver først og fremmest, at du har et sted at samle oplysningerne op. En database eller lignende, hvor de e-mail-adresser, der er blevet klikket fra, bliver lagt ind, og mulighed for at skrive en smule server-side kode.

Jeg kender som sagt ikke simplesite.com, men jeg kunne forestille mig, at det ikke er muligt at gøre der.
Avatar billede Johs Juniormester
27. september 2017 - 10:43 #19
Ovenstående er for vanskeligt for mig.
Men lige et spørgsmål mere:
1. Kan man gøre sådan, at et link kun kan bruges èn gang, for så kan jeg finde ud af, hvem der har linket.
2. Kan man gøre sådan, at der sker en forandring med linkets udseende ved brug.
Men ellers tusind tak for tippene!
mvh
Avatar billede Slater Ekspert
27. september 2017 - 10:52 #20
1. Ja, men det kræver samme som førnævnte: server-kode og en database eller lignende til at holde styr på, hvilke links der er brugt. Der er ikke nogen funktionalitet indbygget i HTTP-links til at gøre det.

2. Ja, men det er browser-baseret, så kun brugeren selv vil se forskellen, og jeg er ikke sikker på det virker i alle e-mail-programmer. Det kan desuden nemt omgås.
Avatar billede Johs Juniormester
27. september 2017 - 11:29 #21
Kedeligt, men så er der vist ikke mere at gøre
Avatar billede Johs Juniormester
27. september 2017 - 12:07 #22
Endnu engang:
Hvorfor virker det her ikke?
Det lyder da umiddelbart nemt nok. Du laver vel bare linket fra e-mailen med et parameter, der fortæller hvem det er.

F.eks. webside.dk/konkurrence?email=brugerens@email.dk

Er det fordi E-mailen jo ikke er en link?