Avatar billede David Congo Linnet Juniormester
19. september 2017 - 16:13 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Kan man flytte sit styresystem fra en computer til en anden?

Hej alle sammen.

Ville høre om der var et klogt hoved herinde, der vidste om det er muligt at tage sit styresystem fra en computer og over til en anden?

Skal have købt en ny computer, men ville gerne spare de 799,- det koster for et nyt?

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede milter Ekspert
19. september 2017 - 16:20 #1
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2017 - 17:36 #2
#1 klon harddisken over på en ny disk
#2 udskift drivere (bundkort, lydkort, grafikkort)

der findes et udvalg af programmer der kan klone harddisken
Avatar billede jalved Ekspert
19. september 2017 - 18:04 #3
Nu skriver du ikke, hvilket styresystem, du har i forvejen.

Men du kan af og til købe en billig (og lovlig) version af Windows i DBA.

Fx er der en, der sælger en Windows Home 10 til 299 kr.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. september 2017 - 18:08 #4
Hvis du kører Windows 10, er det ikke noget større problem - og dog.

Hvis den gamle maskine er ældre, kan du komme ud for et væld af ting der skal tilrettes, før det virker.

Største problem i dag er, at de fleste ny maskiner kører UEFI bios og secure boot, hvilket en 2-3 år gammel maskine sjældent gør. Så skal du i bios og have rettet til, for at den overhovedet vil kendes ved disken.

Jeg kan ikke komme med konkrete eksempler, men der kan også være problemer over generationer af hardware - eks SATA drivere og USB drivere - men her burde Win10 altså kunne klare det selv, da den fra Microsofts side af har de nyere generationer af disse indbygget.

Og endelig licensen til windows... - den kan være et problem, da den som oftest er bundet til en digital nøgle i BIOS, eller digitalt aktiveret ud fra din computer hardware (hviliket iøvrigt også kan gælde en nøgleaktiveret version af Microsoft Office). Så hele din idé med at gøre det for at spare licensen... tja. Det afhænger noget af den eksisterende windowsversion og aktiveringstype.

Er det Windows 8 og der før, vil jeg ikke anbefale dig at flytte... - her kan der iøvrigt være tale om ulovligheder, hvis det er en OEM licens der ligger på den gamle - den skal nemlig leve og dø med hardwaren (det samme gælder en OEM Office licens).

Jeg antager iøvrigt at du tænker at lave en specialPC (gamer el.lign.) som ikke er præ-fabrikeret? - for jeg har ikke set én eneste præfabrikeret PC, hvor der ikke følger en (tvungen) OEM licens med til Win10.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
20. september 2017 - 07:16 #5
Hvis du køber en ny computer til x-antal 1.000,- kr. vil det fornuftigste være at ofre de "skide" 799,- kr. ligeledes. Det vil spare dig for mange ærgelser og besvær.
Avatar billede David Congo Linnet Juniormester
21. september 2017 - 07:53 #6
Altså jeg har Windows 10 på en 5 år gammel computer, ville de så blive et problem? :)
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2017 - 08:23 #7
det er overhovedet intet problem, og jeg er meget uenig med de andre :)
jeg har altid klonet over på en ny hdd når jeg gik videre. jeg er gået videre 4 gange.
desuden tager jeg backup ved at klone.

efter en klon, booter man bare i safe mode, sletter alle drivere (de er jo slået fra), bare rens den grundigt, og så boot, helt ren. nu kan man installere bundkort/cpu/grafikkort/lydkort drivere, så er alt som det skal være.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2017 - 08:25 #8
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. september 2017 - 08:34 #9
Lige en afsluttende bemærkning - jeg er på ingen måde uenig med Sidewave - under de fleste omstændigheder kan det lade sig gøre... - men så er der altså en lang række undtagelser, og det er dem jeg prøver at redegøre for... - så må du selv vurdere om din 5 år gamle PC risikerer at være i den risikogruppe...