Avatar billede jeav0001 Praktikant
19. september 2017 - 18:20 Der er 10 kommentarer

Skolecomputer

Hey allesammen. Jeg går i 9. klasse og kunne godt tænke mig en god skolecomputer som jeg også kan bruge på gymnasiet. Nogle der har foreslag? budgettet er meget lavt. Har 2000-3500 kr. Tænkte selv på denne her https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80R900CXMX/lenovo-ideapad-100s-14-barbar-computer-solv. Kan den bruges eller? tak på forhånd.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2017 - 19:29 #1
den er fin til prisen. og Lenovo er et godt mærke.
Avatar billede jalved Ekspert
19. september 2017 - 20:21 #2
Jeg tror også sagtens, du kan klare dig med den, du har fundet.

Men jeg tror, du skal se på, hvad du har brug for nu - ikke hvad du evt. skal bruge i gymnasiet.

Dine behov kan ændre sig meget ift. hvad du forestiller dig nu.

Den type Lenovo, der hedder 320 er også fin og meget lækker at skrive på. Den kan fåes fra omkring de 3000 og opad - alt efter specifikationerne.

Der er mange andre tråde på Eksperten med folk, der søger bærbare eller skolecomputere. Måske kan du finde lidt inspiration ved at kigge på dem også, hvis du vil lede lidt mere, før du beslutter dig.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. september 2017 - 23:11 #3
Man får nogenlunde, hvad man betaler for. Den cpu der sidder i den pc du kigger på, er absolut ikke noget at råbe hurra for. Faktisk noget af det ringeste man kan få. Den er på benchmark målt til 989. Hvis du f.eks. kigger på den tråd, hvor der tales om en brugt pc til 3000 kr., så er cpu.erne der oppe på henholdsvis 4211 og 5109.  Det er altså noget der kan mærkes. Det er godt nok kun en studie pc du kigger på, og det er fornuftigt at finde noget billigt (bliver også hurtigt forældet), men jeg synes du skulle kigge på noget, som er lidt dyrere og med en bedre cpu. Det er trods alt mere eller mindre motoren, som er meget lille i denne. Den har heller ikke hd skærm opløsning, som ellers er ved at være standard i dag.
Lenovo er et udmærket mærke, men se f.eks. denne
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80XU001LMX/lenovo-ideapad-320-14-barbar-pc-platin-gra
2.999. CPU er bencmarket til 2419, grafikkortet er målt til at være væsentlig bedre, og den har hd skærm. Den er dyrere, men jeg synes, at pengene vil være godt givet ud. Der kan nok også findes andre i den prisklasse med rimelige specifikationer, hvis man kigger sig omkring.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
20. september 2017 - 07:20 #4
Har du prøvet at kigge på https://www.refurb.dk/ de sælger renoverede Computere med garanti, så det er lige så godt som at købe en ny
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
20. september 2017 - 07:21 #5
Vedr. Refurb

Genbrug og Recycling
...samme ydeevne til halv pris og samme garanti / returret som ved nykøb på brugte computere!
Hos Refurb har du altid 12 mdr. garanti og 14 dages returret på brugte computere. Dermed er du faktisk endnu bedre stillet ved køb af brugt computer, end når du køber nyt IT udstyr, hvor du kun får 6 måneders garanti. Ja du læste rigtigt - du er endnu bedre stillet når du køber brugte computere, end når du køber nyt! Så det giver god mening at købe brugt computer.
Avatar billede Carnac Forsker
20. september 2017 - 23:51 #6
Enig med #3.

Processoren er totalt skod. Den computer vil jeg kraftigt fraråde. Tror hurtigt du bliver træt af hvor langsom den er.
Avatar billede Carnac Forsker
20. september 2017 - 23:55 #7
Som du kan se har Elgiganten også placeret den i kategorien "Basic". Tror generelt du skal kigge efter en computer i kategorien "Home" hvis den skal bruges til skolebrug.

Den kurtba linker til vil være fin til skolebrug.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
22. september 2017 - 00:17 #8
Den er fin til prisen, men jeg tror du ret hurtigt vil synes den er for langsom.

Du skal gå efter noget der har mindst ca. 2000 og gerne 3000 i benchmark her
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N3060+%40+1.60GHz

Det er ikke så afgørende om det er en SSD disk, SSD diske er overvurderede.
Processoren er normalt det vigtigtste og GHz siger ikke noget du er nødt til at checke hvor meget processoren yder på www.cpubenchmark.net/

Vent på tilbuddene, går ikke bare ind i en butik og køb, skriv dig evt. på maillisten hos Elgiganten og Power mv.

Køb ikke større end 14" til skolebrug, 15,6" er en stor og upraktisk til daglig transport.
Vent evt, til "Black Friday" og sid klar ved tasterne om natten
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
22. september 2017 - 00:23 #9
Evt. en god brugt
Lenovo ThinkPad X220i
Tilstand: Brugt
Kr. 1.795,-
https://brugtecomputere.dk/baerbar/3174-lenovo-thinkpad-x220i.html

Intel Core i3-2350M @ 2,30 GHz
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-2350M+%40+2.30GHz
Benchmark 2613

X220 er en af Lenovos gamle High end modeller, har kostet over 10.000 kr. super robust kompakt model men alligevel stor nok skærm til at man kan bruge den, den er dog noget tykkere end dagens modeller. tastaturet er det bedste der fås, men fylder mere end de moderne flade taster.
Avatar billede Carnac Forsker
22. september 2017 - 00:40 #10
SSD diske er bestemt ikke overvurderede.

Og jeg ville absolut IKKE købe en uden.

SSD er lynhurtig til at starte op. Hvilket er ultra praktisk på en skole, hvor man tænder og slukker computeren meget. Desuden bruger den mindre strøm, da den ikke skal trække den tunge skive på en HDD rundt. Og derudover er der mindre risiko for den går i stykker hvis man taber den, da den ikke har de mekaniske dele som en HDD indeholder. Og så vejer den mindre.