22. september 2017 - 22:03 Der er 17 kommentarer

Ingen strøm

Go'dav eksperter

Min mors computer er kaput - dvs. at computeren ikke kan modtage strøm.
Der er intet lys i computeren. Det er ikke strøm-kaplet der er noget galt med da strøm-kaplet sagtens kan give strøm til min egen computer + jeg har prøvet med at andet strøm-kapel, også uden held. Jeg kan ikke pille det batteri der sidder i computeren ud.

Søger lidt hjælp til om der overhoved er noget man kan gøre selv?

Hvis ikke der er noget at gøre - kan i så anbefale et sted som kan kigge på computeren?

Venlig hilsen
Jesper  Tønnesen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2017 - 22:17 #1
Lidt mere info ville hjælpe - hvorfor kan du ikke tage batteriet ud? - og dermed er det en laptop, og ikke stationær?

Nyere laptops med indbygget batteri har typisk et lille hul man kan stikke en papirclips i, holde inde i 10 sekunder sammen med powerknappen, for at nulstille strømmen...
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 22:26 #2
Enig med #1 :-)

Du er sikker på, det er strømmen, det er galt med - og ikke harddisken, der ikke vil starte op?

Hvis det er en bærbar... hvilken model er det så?
22. september 2017 - 22:54 #3
Model: acer, Aspire 5830. (sig til hvis der skal oplyses mere)

Har lige prøvet det lille tip med at nulstille strømmen = Ingenting skete

Er ikke sikker på noget ;)
Tænkte bare der var noget galt med strømmen når den ikke ville tænde og at der ikke er nogle lamper der lyser på computeren.

Venlig hilsen
Jesper Tønnesen
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 23:01 #4
Hvorfor kan du ikke få batteriet ud?
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 23:16 #5
Der er typisk en eller to låsemekanismer, du skal skubbe til side. Derefter skubber du bare batteriet udad. Det kan godt side lidt stramt - men du skal selvfølgelig ikke bruge alle dine kræfter.

Som #1 antyder så er hensigten at få nulstillet strømmen. Altså ingen strømledning i og ud med batteriet. Derefter holder du tænd-knappen nede et halvt minuts tid af nogle omgange.

Så prøver du at tilslutte strømmen uden batteriet igen.
22. september 2017 - 23:29 #6
Der er skruer jeg skal have ud, og som det ser ud er batteriet indbygget i computeren?

Har godt læst noget om det her med at tage batteriet ud også kører uden batteri også skulle det virke. Men skal jeg begynde at skrue eller?

Venlig Hilsen
Jesper Tønnesen
Avatar billede jalved Ekspert
22. september 2017 - 23:48 #7
Hej Jesper

Det kan godt være, du har et indbygget batteri - og så bliver det jo mere besværligt.

Du kan gå ind på acers hjemmeside og tjekke specifikationerne på nøjagtigt din model, hvis du er i tvivl om batteriet.

https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support

Der er vel ikke garanti på computeren endnu?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2017 - 23:50 #8
Iflg. det store almægtige internet:
1. Turn your Acer 5830 laptop over.
2. Find the laptop battery release button lock for your Acer 5830 laptop.
3. Now that your Acer 5830 laptop battery is unlocked, find the battery release button down.
4. Holding the laptop battery release button, gently pull your battery away from the laptop.
5. Now that your Acer 5830 battery is removed, grab your replacement Acer 5830 battery for installation.
6. Insert the battery into the slot. Push the Acer 5830 battery towards the laptop and secure it in place.

https://www.youtube.com/watch?v=SVvYipCgAYU

Elendig baggrundsmusik, og ikke helt pædagogisk efter min smag.Men de viser hvordan du har to låse til batteriet - en der er "fast", og skal skydes til siden (pas på med at bruge skruetrækker som i videoen - det burde slet ikke være nødvendigt), og en der er fjederbelastet, som man skal holde på, når batteriet trækkes ud (skjules af hånden i videoen).

Når du har batteriet af, så hold strømknappen nede i 10 sekunder, og prøv så om den virker (uden batteri). Virker den med batteri, så luk den, og sæt batteriet i - virker den, er alt jo godt, men ellers ved du hvad der er galt :-)
Avatar billede jalved Ekspert
23. september 2017 - 00:05 #9
Du skal i al fald ikke begynde at skrue noget løs med en skruetrækker :-)
23. september 2017 - 00:27 #10
Det er denne her model: https://www.youtube.com/watch?v=w73u9y4Rs9M
så jeg har skrevet forkert...

Model: acer aspire 5830"TG"

Det bliver lidt teknisk for mig det her med at skifte et helt batteri som de gør i videoen.
23. september 2017 - 00:32 #11
Hov.. jalved - nej der er ikke garenti på den, den er fra 2010 eller sådan noget !
Avatar billede jalved Ekspert
23. september 2017 - 00:46 #12
Jeg kan godt forstå, du tøver med selv at prøve at fjerne batteriet, hvis det skal foregå som på videoen.

Inden du finder en reparatør, så ville jeg dog lige igen prøve nogle enkelte kombinationer af #1 med at nulstille strømmen ved en clips og holde startknappen nede et stykke tid uden at have ledningen i. Sikkert uden held, men det kunne jo være...
23. september 2017 - 01:19 #13
Jeg har prøvet at nulstille strømmen med og uden strøm-kabel - dog uden held.

Er der andre små fikse råd man kan prøve inden der bliver købt en ny eller den bliver sendt til rep ?

Venlig Hilsen
Jesper Tønnesen

Og tak for jeres hjælp/råd indtil videre!
Avatar billede jalved Ekspert
23. september 2017 - 12:11 #14
Det lyder som om, du er nødt til at komme ind i den for at komme videre.

Medmindre det simpelthen bare er ledningen, den er galt med, men det har du jo tjekket.

Hvis en reparation bliver for dyr, kan du - hvis det ikke er harddisken, der er problemer med - sagtens redde data ud fra den - fotos og den slags.

Du skal bare have fat i en bestemt type ledning, så kan du sætte harddisken til som ekstern harddisk på en anden computer og fiske tingene ud.
23. september 2017 - 23:58 #15
Ja okay, kan se det er ved at være en "dead end"

Tænker det bliver en ny, den skal ikke bruges til det helt store.. så der kræves ikke så meget.

Men tak for hjælpen!

Lader lige tråden være åben, hvis nu der er nogen der har en mirakel løsning!

Venlig Hilsen
Jesper Tønnesen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. september 2017 - 09:46 #16
Arh, op med hovedet... :-) - lad os lige prøve én gang til.

Kig på videoen du selv fandt - løs bagdækslet med de to skruer... - det er der ikke noget hokus-pokus i.

I stedet for at løsne flere skruer, så se 1:13 inde i videoen - her fjerner han stikket til batteriet, og det er sådan set alt du skal gøre. Fjern stikket, hold powerknappen nede 10 sekunder (uden batteriet tilsluttet), og saml så det hele igen. Det burde samlet tage under 2 minutter.

HVIS det var en strømfejl, vil den så være løst nu. Men ellers er vi ude i en reparation.
Avatar billede jalved Ekspert
24. september 2017 - 11:31 #17
Jeg er egentlig enig med #16....

Hvis du kan spare 500 kr. ved at bruge en halv time på at åbne den - og faktisk få den i gang igen, så er det da forsøget værd.

Men kan også godt forstå, hvis man tøver lidt med at åbne sin computer, hvis man aldrig har prøvet det før.