Avatar billede clausnilsson Mester
25. september 2017 - 19:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke nulstille win 10

Halløj,

Denne pc kørte aldeles udmærket og har gjort det længe. Men jeg opdagede at et dumt navn optrådte under netværk på andre pc'er, så jeg ville bare ændre kontonavnet. Det skal lige siges at jeg havde den til ikke at spørge om login og pw, så efter reset startede den bare op og åbnede diverse programmer uden problemer. Nu ændrede jeg så kontonavnet fra a til b og genstartede den for at det skulle træde i kraft.

Nu vil den så pludselig have at jeg logger ind. Det plejer jeg jo ikke at skulle. Og det på konto a. b er åbenbart ikke oprettet. Så var jeg så sikker på at det måtte være et af de pw jeg plejer at bruge, men ak, kan så ikke logge ind nu og kan ikke skifte konto. Der er åbenbart kun en.

Har prøvet alt tror jeg. Der er ikke så mange muligheder andet end at nulstille. Træls. Rigtig træls. Her er der også adskillige valgmuligheder. Men ingen af dem virker. Jeg får nemlig så følgende besked: Der er brug for mere ledig plads på det drev, hvor Windows er installeret. Frigør plads, og prøv igen.

Tak for det, jeg kan jo ikke logge ind!

Det lykkedes så at komme igennem til en kommandopromt med pw blankt. Hvorfor kan jeg så ikke bruge blankt pw til at logge ind?

Er der så nogen tricks jeg kan bruge der? Med dir-kommandoen ser det ud til at der er masser af plads på HD. Eller måske jeg læser det forkert, for før jeg startede på alt det her ballade var der kun ca. 5 gb ledig ud af 128 (SSD).

Jeg googlede dos-kommandoer og deltree skulle kunne slette hele biblioteker, men kommandoen anerkendes ikke. Skal jeg så ind i 100 directories og slette alle filer manuelt for at skaffe plads eller er der et eller andet jeg overser eller ikke forstår eller?

pft,
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2017 - 20:04 #1
5 GB er heller ikke ret meget ledig plads.
Jeg har selv en SSD hvorpå styresystemet Windows 7 ligger. Denne SSD er på 500 GB.

Ved ikke, men håber at nedenstående link kan hjælpe dig ed at løse problemet:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026528/windows-reset-or-reinstall-windows-10

Vent hellere lidt, for der er sikket nogen på eksperten der er mere inde i det end jeg.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2017 - 20:27 #2
Nej 5GB er ikke megen plads, det er faktisk alt for lidt.
1. Du kan sætte den disk til en anden PC som ekstern eller til bundkortet, og slette eller flytte data til en anden disk.
2. Du kan prøve, på en anden PC, at klone disken over på en større.
3. boote op på en Linux live CD/DVD og slette nogle data.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2017 - 20:31 #3
Hvis det skulle have interesse. Linux Mint.
https://linuxmint.com/download.php
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2017 - 20:58 #4
#2
Det lyder som en rigtig god idé at klone disken :-)

Brug gratisprogrammet diskbackupper. Dette er meget enkelt at bruge, og resultatet bliver perfekt.

https://www.backup-utility.com/help/disk-backup.html
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2017 - 21:11 #5
Ja enig AOMEI´s Disk backupper er rigtig godt, det bruger jeg selv. Også til backup af C-drevet.
Avatar billede clausnilsson Mester
26. september 2017 - 12:51 #6
Nu lykkedes det manuelt at få slettet nok til at nulstillingen kunne gennemføres. Men nemt skal det ikke være. Efter sidste genstart efter nulstillingen kommer den sørme igen og beder om pw til den konto a, og det pw har jeg jo stadig ikke!

Det jeg gjorde svarer til det Erik HG henviser til ovenfor, men det er ikke længere en mulighed. Nu kan jeg skifte sprog, se den er på nettet, og få øget tilgængelighed (større bogstaver og alt det der), taste en forkert adgangskode og nulstille adgangskode med en nulstillingsdiskette, som jeg stadig ikke har. Nu er der ingen vej til kommandoprompt eller andet.

Nu er det helt sort. Gode råd ønskes.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 13:17 #7
Jeg ville selv gøre følgende. Lave en backup på andet medie af mine vigtige data,
og derefter køre en Windows 10 installation, og vælge gem alt.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Men nu kan du jo først se, hvad andre mener.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 13:19 #8
Avatar billede jalved Ekspert
26. september 2017 - 14:05 #9
Hvis du kan få dine data ud, så tror jeg også, den mest lige vej er den, som #7 foreslår.

Men hvis man googler rundt, så er der mange opskrifter på, hvordan man kan hente et glemt password frem igen fra sin Windows, så det skulle ikke være umuligt.

Hvad med simpelthen bare at ringe til Microsoft - eller fabrikanten af din PC. De må have oplevet det problem før. Jeg tror ikke, det koster noget at få privat support. Det kunne da være værd at prøve, inden du geninstallerer.
Avatar billede clausnilsson Mester
27. september 2017 - 11:40 #10
Nu lykkedes det endelig at få den nulstillet, jeg havde overset en recovery option ved boot up. Silly me! Tak for de gode råd. Jeg har nu fået geninstalleret windows.