Avatar billede 300m Mester
27. september 2017 - 16:32 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

BOOTMGR is missing.

Hej Eksperter!
Jeg har lige hentet min søn's ASUS laptop hos politiet efter indbrud, og ville så for en sikkerheds skyld gerne nulstille den til fabriksindstillinger. Det gjorde jeg via F9. Det gik også fint indtil den slukkede og skrev "BOOTMGR is missing Press Ctrl+Alt+Del to restart" hvilket så fører mig tilbage til samme sætning :(
Har jeg kvajet mig på en eller anden måde :/
På forhånd tak!
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. september 2017 - 16:48 #1
Jeg tror du skal prøve at starte maskinen igen, og under opstart gentagne gang trykke på F9 eller DEL tasten. Derved kommer du ind i BIOS. Sæt HDD´en som BOOT-disk klik på F10, derved genstarter maskinen. Jeg garanterer ikke for det lykkes, men prøv alligevel.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2017 - 16:59 #2
https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-windows-10/
det er opskriften på at få en fungerende bootsektor
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 17:10 #3
Skal måske lige vide hvilket system den kører?
Skal man reparere en boot sektor skal man bruge et installations medie. Det tror jeg ikke spørger her har da den bliver nulstillet til fabriksindstillinger.
Avatar billede 300m Mester
27. september 2017 - 17:10 #4
Kanon mange gange tak Erik! Så fik jeg mulighed for igen at gå videre :)
Jeg har nu 3 muligheder:
1: Genskab kun windows til første partition.
2: Genskab Win til hele HD (den valgte jeg da det gik galt)
3: Genskab Win til hele HD med 2 partitioner?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 17:18 #5
Håber da virkelig din genoprettelses partition ikke er slettet nu???
For mig er 1 det korrekte svar, da din gendannelses partition ligger på 2 partition.
Men vil da gerne høre de andres meninger før du trykker.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 17:19 #6
Det er nemlig mange år siden jeg har brugt fabriksindstillinger. Og menuer til disse er vidt forskellige.
Avatar billede INK Ekspert
27. september 2017 - 17:25 #7
Enig med #2. Personligt ville jeg dog foretage en ren ny installation af Windows 10.
Du har jo alligevel slettet alle programmer og data for at begynde forfra. Ved en ren ny installation slipper du også for det crapware, der ofte ligger i fabriksinstillinger.
Avatar billede 300m Mester
27. september 2017 - 17:25 #8
oops så ikke de andre svar!
Knægtens PC er jo præinstalleret med win 7, men er opgraderet senere så vidt jeg forstår. Er det her jeg har et problem :/
Avatar billede INK Ekspert
27. september 2017 - 17:28 #9
Hvis maskinen allerede har kørt Windows10 er der slet intet problem. Du kan foretage en ren ny installation og Windows10 bliver aktiveret med digital licens.
Avatar billede INK Ekspert
27. september 2017 - 17:30 #10
Under installation bliver du spurgt om den 25 karakter lange licens, men det hopper du bare over. Den aktiveres efterfølgende. Har for ganske nylig skiftet harddisk i 3 maskiner og nyinstalleret Windows10 uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 17:32 #11
Enig. Du kan hente Win 10 her
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Download værktøjet og kør det. Opret dit medie på usb og installer herfra :-)
Avatar billede 300m Mester
27. september 2017 - 17:36 #12
Ok ink, jeg er lutter øre, men skal jeg vælge mulighed 1,2 el. 3  (se #4) for ikke at lave mere rod :/
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2017 - 17:37 #13
Er problemet ikke som beskrevet i en sætning som denne:
Use the FixMbr option when you need to repair Master Boot Record corruption problems. Linket fra #2.
Hvis jo, skal Windows vel ikke genskabes.
Avatar billede INK Ekspert
27. september 2017 - 17:40 #14
Med en ren ny installation har du ikke brug for den gamle partition med fabriksinstillinger, så jeg ville lade Windows10 styre hele formateringen af harddisken.
Der er jo ikke tale om at genskabe, så jeg forstår ikke de 3 valgmuligheder, der vist kun optræder ved reparation (?). Ved nyinstallation skal du sige ja til formatering af hele harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2017 - 17:50 #15
Ja enig, for nået hertil er løsningen af spørgsmålet jo udelukket, og så er en ren installation med linket fra #11 blevet en nødvengighed.
Avatar billede 300m Mester
27. september 2017 - 18:59 #16
Uhh tror jeg har tabt sutten nu :/ Men jeg nok heller ikke så skarp i det her :(
Er der nogen der har tid og er så tålmodige at de punkt for punkt vil skrive hvad jeg skal. Lige nu er jeg forvirret på et højere plan!
Det eneste der sker lige nu når jeg genstarter pc er "BOOTMGR is missing Press Ctrl+Alt+Del to restart"
Efter første valg af mulighed 2

1: Genskab kun windows til første partition.
2: Genskab Win til hele HD (den valgte jeg da det gik galt)
3: Genskab Win til hele HD med 2 partitioner?

Undskyld hvis jeg er lidt tung at danse med :/
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 19:15 #17
Du skal slet ikke bekymre dig om det nævnte.
Du skal fra anden pc hente og oprette installations medie til Windows 10 som før beskrevet, da computeren som vi har forstået det er opgraderet fra Win 7 til 10.
Er det ikke korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 19:17 #18
Brugeren poko1 har lavet en fin billed serie til hvordan man gør dette. Hvis du kigger lidt på dette link burde du kunne blive ledt igennem det:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1018962?k=8268363
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2017 - 19:19 #19
Hvis du ikke vil følge opskriften fra mit indlæg, så vil du have, at Windows kender dine 2 partitioner (ikke sletter data), så 3 er det foretrukne svar
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2017 - 19:46 #20
Enig med  #17. Men der er noget vi ikke har berørt. Har din søn nogle data eller billeder, han meget nødig vil miste? Hvis så, og hvis disken ikke allerede er overskrevet, Så sæt den til en anden computer via USB, eller hvis det er en stationær, direkte til bundkortet. så kan data og billeder overføres til en anden disk.
Avatar billede 300m Mester
27. september 2017 - 20:59 #21
Mange tak for jeres tålmodighed! I første omgang valgte jeg svar 3 claes57 da det virkede for mig :) Tak!