Avatar billede swoop Novice
03. oktober 2017 - 21:09 Der er 1 kommentar

Automatisk opdatering af liste baseret på år

Godaften alle kære nørder

Jeg behøver hjælp til min aktielog. Log er opbygget sådanne at jeg bl.a. har følgende ark:
- Transkationer (her indtaster jeg manuelt hvert køb, salg mv)
- Udbytte (her indtaster jeg manuelt alle udbytter inkl. renter jeg får)
- Udb_firma (her vises visuelt hvilke udbytte jeg har fået et given år per firma)

Mit spørgsmål er ved arket 'udb_firma' der er opbygget således:
Kolonne A: Firmanavn
Kolonne C-N: Måned (01, 02, 03 ...)
Kolonne O: Totalt per firma
Celle O1: År (som drop down med 2015, 2016, 2017 ...)

Jeg er en langsiktig investere og min strategi er netop ganske få salg (på sigt maks 1 salg per år).

En del af Kolonne A ser nu sådanne ud:
A5 Akelius Residential Pref
A6 Amasten Holding Pref
A7 Beijer Alma B
A8 Betsson B
A9 Castellum
A10 Clas Ohlson B
A11 ESTEA KAPBEVIS1
A12 ESTEA KAPBEVIS3
A13 Hemfosa Fastigheter
A14 Hennes & Mauritz B
A15 Investor A
A16 Klövern pref
A17 Mycronic (solgt)

Jeg har altså fået udbytte fra Mycronic men har siden solgt den. Nu har jeg ikke mange salgs-transaktioner, men hvordan kan jeg tilrette mit ark så Kolonne A ikke vokser og vokser. Den skal altså vise udbytte per virksomhed i det aktuelle år (som vælges i O1). Dvs Mycronic skal vises hvis jeg viser år 2017 men ikke 2018.

Jeg opretter problemet i Excel-gruppen, men bruger faktisk Google Sheets - men en løsning for Excel vil normalt enkelt kunne konverteres til Google.
Avatar billede h_s Forsker
06. oktober 2017 - 11:19 #1
Hvad med at en ny fane med en Pivot med data fra fanen udb_firma som input. I pivot'en skal du så kunne vælge årstal.

Du vil så få alle data i udb_firma og en pivot med årstal. Du kan på den måde lave nye Pivot'er ud fra data i udb_firma.

Giver det mening?