Avatar billede perhol Seniormester
04. oktober 2017 - 10:36 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Tvivlsom hjemmeside

Jeg arbejder på et kommunalt bosted. Vi har for nylig skiftet hjemmeside, og i den forbindelse opsagt vores domæne.
Det blev ret øjeblikkeligt overtaget afr en tvivlsom skobutik, og når man nu søger på¨vores bosted kommer denne butik frem som første resultat!
Kan der gøres noget ved dette?
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:15 #1
Hvis det handler om, at butikken blot har købt det ledige domæne og nu bruger navnet - og alt i øvrigt er helt legalt, bliver det nok svært at gøre noget.

I kan evt. forsøge jer med at henvende til google, hvis der er indlysende fejl i indekseringen - altså den måde søgeresultaterne fremgår på.

Hvis butikken er lyssky, så giver Forbrugerrådet nogle tips her:

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/e-handel-alt-om-koeb-paa-nettet/anmeld-fupbutikker-paa-nettet-straks

I kan også skrive jer op til at overtage domænet igen. Hvis køberen af domænet så ikke husker at gofrny det, så kan I overtage det igen. Det er selvfølgelig en mindre udgift, men måske værd at betale for at slippe for problemet.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:17 #2
I kan også prøve at gå i dialog med butikken, hvis I kan få kontakt til dem.
Avatar billede Slater Ekspert
04. oktober 2017 - 11:19 #3
Vi har en domænelovgivning og et klagenævn herhjemme, og denne lov siger blandt andet, at man ikke må registrere domænenavne "i strid med god skik".

Så selvom I ikke selv bruger navnet mere, hvis det kan tydeliggøres at domænet ingen relevans har til skobutikken, og at den kun har overtaget det for at stjæle søgemaskinerang fra jer, så kan I sagtens have en sag.

Alternativt, hvis I selv ønsker at få domænenavnet tilbage, og kan dokumentere at I har "den største interesse i navnet" - altså at det tydeligt hører til jeres registrerede virksomhed eller forening - så er der også en mulighed der.

Om ikke andet kan man prøve.
https://www.domaeneklager.dk
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:23 #4
#3 Godt svar.
Avatar billede perhol Seniormester
04. oktober 2017 - 17:45 #5
Vi hedder Botilbud Højsletten. Når man søger på Højsletten på Google er det første resultat der kommer op (i hvert fald på mine private samt på botilbuddets enheder) netop Googles info om botilbuddet. Når man her trykker på symbolet for WEBSITE havner man på omtalte skobutik.
Har vi så en sag i forhold domænelovgivningen som man kan klage på?
Avatar billede perhol Seniormester
04. oktober 2017 - 17:46 #6
Web adressen er hoejsletten.dk
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 18:58 #7
På min pc kommer botilbudet op til en boks øverst til højre med en enkelt google-anmeldelse af stedet. Klikker man på website, så går det ganske rigtig til skobutikken.

Men der er et link nedenunder, hvor man kan foreslå ændring, hvis man ejer denne virksomhed. Det vil jeg i al fald foreslå, I gør - og beder om at få fjernet linket til skobutikken eller anført jeres nye website.

Butikken er ejet af en amerikansk kvinde, kan man se på DK hostmaster.

På google er der en enkelt linje om stedet, hvor der står noget med Shoe Carnival. Det ved jeg ikke, hvor meget, man skal lægge i - om det også bare er nappet et sted fra.. Men i al fald er Shoe Carnival en større skobutik.

Selve butikken på jeres gamle webadresse har ingen ordentlige kontaktoplysninger og heller ikke rigtig noget navn på selve hjemmesiden. Det virker klart utroværdigt. Jeg synes da bestemt, I skulle gøre som # siger og se, hvad der sker.
Avatar billede perhol Seniormester
04. oktober 2017 - 19:29 #8
#7
Jeg prøver det med at foreslå Google at ændre linket til hjemmesiden til vores nye hjemmeside.
Det næste må så blive at forsøge en klage efter #3´s anvisning.

Hvordan bærer jeg mig ad med at honorere begge jeres svar?
Avatar billede perhol Seniormester
04. oktober 2017 - 23:08 #9
fandt ud af det :-)
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 23:36 #10
Skriv gerne i tråden, når du har en afklaring:-)
Avatar billede perhol Seniormester
04. oktober 2017 - 23:52 #11
Foreslog Google at linke til den nye adresse. Det har de gjort, men det nye link står med orange skrift og der står også "Google gennemgår dit forslag"
Avatar billede jalved Ekspert
05. oktober 2017 - 12:14 #12
På min Pc, så er linket rettet i den der boks, der dukker op til højre, når man søger. Og der er ingen orange skrift. Det er gået hurtigt.

Men så er der selvfølgelig stadig det med selve søgeresultatet og butikken, der ligger på den gamle adresse.