Avatar billede Smithereen Juniormester
04. oktober 2017 - 10:36 Der er 6 kommentarer

Windows 10 - laptop lukker ned efter kort tid

Hej.

Windows 10, Lenovo Thinkpad:
Min laptop lukker ofte ned eller går i sleep efter få minutters inaktivitet. Det kan være efter blot 2 minutter, men er ikke helt konsistent.
Hibernation er deaktiveret på denne maskine.

Alle avancerede strømstyringssettings er OK - der er ikke en eneste setting for skærm eller system der tilsiger at noget skal ske før mindst 30 minutters inaktivitet. Batteriet er velfungerende, div. drivers er opdaterede, og der ses ikke temperaturudsving eller ophedning på CPU før hændelsen indtræffer. Kan nogen foreslå hvad jeg kan gøre inden jeg begynder at fedte rundt med gendannelsespunkter eller geninstallation?

1000 tak.
S.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:09 #1
Det er kun når du ikke bruger den, at den lukker ned?

Og hvor længe har det stået på?

Slukker den helt eller går den kun i sleep, så du kan starte den op igen ved at røre en enkelt tast?
Avatar billede Smithereen Juniormester
04. oktober 2017 - 11:15 #2
Hej Jalved,

1. Ja.

2. Været sådan i en måned, plus/minus. Der er ikke installeret software eller hardwarekomponenter siden da.

3. Af og til slukker den helt (recovery galore i OpenOffice bagefter!), men oftest går den i sleep og kan vækkes med et tastetryk.

VH
S.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 11:16 #3
- strømindstillinger er forskellige om man er på strøm eller batteri;
- også, hvis man ændrer i en strømstyringsplan (avanceret) så skal man huske at slå den til
- se om du har noget skærmbeskyttelse slået til
- tjek, om lenovo's strømstyrring også er slået fra (eller vælg en strømplan der)
- i det nye indstillinger i Windows under system - strømstyring og slumretilstand kan man også sætte nogen indstillinger
Avatar billede Smithereen Juniormester
04. oktober 2017 - 11:20 #4
Thomas S,

Alt dette er jeg obs på. Jeg er inde i avancerede indstillinger og har sat alle frister til minimum 30 min, både på batteri og når den er plugged in.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:21 #5
Enig med #3 - synes også det lyder som om, det handler om noget med dvale- og strømstyring. Selvom du siger, du har tjekket det. Især når det kun sker, når du ikke bruger computeren.

Hvis det kun er en måned tid siden, synes jeg måske bare, du skal finde et gendannelsespunkt, hvis maskinen ellers kørte fint på det tidspunkt. Hvis du ikke lige kan finde den indstilling, der driller. Det tager ikke lang tid - og du kan drikke en kop kaffe imens.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:43 #6