Avatar billede Lars8960 Mester
04. oktober 2017 - 15:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

LaserJet 2100 på win 10

Efter at have installeret win 10 på min stationære pc kan jeg ikke få min gamle laserprinter HP LaserJet 2100 til at fungere.
En søgning på HP hjemmeside foreslår at jeg installerer "HP Printer Administrator Ressource Kit", hvilket jeg har gjort. Det er fil: "park-18.2.zip"
Efter udpakning af zip-filen får jeg en mængde filer.
Hvordan jeg går videre for at få min printer til at fungere? Hvor skal jeg installere hvilken fil/filer?
På forhånd tak for hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2017 - 15:51 #1
Bliver den detekteret i enhedshåndteringen, kunne du prøve herfra at opdatere driver. Når den spørger om sti, så prøv at henvise til udpakket mappe.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2017 - 15:54 #2
LJ2100 er en standard PCL printer.

Så du skal ikke installere alt muligt halløj - blot bruge en anden PCL driver, eksl til LaserJet 4250.

Ellers kan du hente HPs universelle printerdrivere her: https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-universal-print-driver-series-for-windows/503548/model/4157320
Avatar billede Lars8960 Mester
04. oktober 2017 - 18:08 #3
Tak for forslag Ole Madsen. Jeg har prøvet at installere min LaserJet 2100 som en LaserJet 4250. Men der blev vist fejl ved en udskrivning.
Så hentede jeg den universelle printerdriver og lod min pc den selv installere driveren.
Bagefter blev der igen vist fejl ved en udskrivning.
Så dine forslag ser desværre ikke ud til at virke.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2017 - 18:09 #4
når du pakker en zip-fil ud, så se efter install.exe eller setup-exe - hvis en af dem ikke er der, så læs den beskrivelse der er, der hvor du hentede filen.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 21:23 #5
Er det ikke sådan, at driveren skal installeres før printeren? Hvis så, skal du afinstallere det hele og slukke for printeren, og derefter begynde med driveren, og så vente på, at der  gives besked om at starte printeren.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2017 - 04:21 #6
du skal installere den korrekte driver, som er på firmaet hjemmeside.
hvis der ikke er en til windows 10, så kan du smide printeren ud.

installer driver FØRST, tilslut printer, slut.    mere er der ikke i det.

drop alt der4es diverse ting de har, nøjes med driveren, hvis den findes
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2017 - 09:25 #7
Hvordan har du den koblet op? - netværk, usb eller parallel port?

Vi er enige om at det er denne printer, ikke?: https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwji_-Tv-NjWAhXpA5oKHVXaAscQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.printerworks.com%2FTop-LaserJet-Parts-PrinterWorks%2FLJ-2100-Printer-Parts.html&psig=AOvVaw2bUHvxjyA_8MnbnZNpSh01&ust=1507274398662165

Så lægger jeg hovedet på blokken for, at du får den til at køre i Win10, selv om der ikke findes drivere til den. Det er noget fis at påstå den ikke er brugbar, bare fordi der ikke findes en win10 driver. En printerdriver er langt fra magen til en grafikkort driver.

Men driverinstallationen afhænger lidt af måden du har tilkoblet printeren på.

Når du skriver "Fejl ved udskrivning", kan det være mange ting - eks. at den printer du tror du skal printe til, i virkeligheden printer til en "blank" port. Porten skal være konfigureret til den opkoblingstype du har. Hvis du eks. har fået installeret printeren til at bruge LPT1 porten, men printeren er koblet op via USB, så forsøger printeren at sende printet til en port der ikke findes nogen printer på - det giver "fejl ved udskrivning".

Så igen... - hvad for en opkoblingstype har du? - og hvilken port står printeren i Windows til at skrive ud til?
Avatar billede Lars8960 Mester
06. oktober 2017 - 20:06 #8
Tak for den store hjælp. Uheldigvis har YouSee drillet mig fra i går eftermiddag så mit net er nede! Og jeg kan ikke få rettet fejl på nettet før på mandag!!!!
Derfor kan jeg først arbejde med mit problem før mandag.
Avatar billede Lars8960 Mester
12. oktober 2017 - 17:40 #9
Til # 7:
Ja, det er en HP LaserJet 2100 printer.
Jeg har - med slukket printer - slettet den printer, der bærer dette navn, under "Enheder og Printere"
Printeren er tilsluttet min PC ved hjælp af et USB-kabel. Dette er tilsluttet et USB stik på bagsiden af min PC. Printeren er ikke tændt.
NU har jeg skrevet følgende ind på siden "Enheder og Printere":
- HP LaserJet 2100 PLC6
- Del ikke denne printer og angiv printeren som min standardprinter.

Placering på Port USB001 virtuel Printerport til USB. Printeren tændes.
Har nu trykket på "Udskriv Testside", hvorefter der kommer følgende meddelelse:
Et udskriftsjob i udskriftskøen forhindrer at andre udskriftsjob udskrives.
Men jeg får ikke noget printet!

Hvad kan jeg nu gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. oktober 2017 - 09:05 #10
Kig i stien C:\Windows\System32\spool\PRINTERS om der ligger nogen filer. Det er her printjobs gemmes, og der kan være et forlist printjob fra tidligere... (Mest normalt i tidligere versioner af windows).

Men ligger der noget gammelt og spærrer, er det her du kan fjerne det.

Det kan du dog først når du har stoppet print-spooleren fra en kommandoprompt med:

Net stop spooler

Når evt. filer er slettet, kan du starte den igen med:

net start spooler
Avatar billede Lars8960 Mester
13. oktober 2017 - 09:23 #11
Tak for forslaget Ole. Det vil jeg følge.
Avatar billede Lars8960 Mester
13. oktober 2017 - 19:32 #12
Desværre var der ikke nogen spooler gemt i den nævnte sti. derfor har jeg sat spooler til igen med kommandoen.
Selvom jeg havde slukket printeren sad der et kabel i USB-stikket på min pc fra printeren (USB001). Mon det kan være årsagen til at jeg måske ikke fik installeret printeren korrekt på min PC?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. oktober 2017 - 09:39 #13
Det eneste jeg kan komme på er, at det er USB-forbindelsen der ikke fungerer. Jeg har ikke prøvet at sætte en 2100´er direkte på en PC med Win10.

Jeg gætter på den så ikke har noget netværks interface? - hvis den har, så prøv at sætte den på netværket i stedet.
Avatar billede Lars8960 Mester
19. marts 2018 - 17:54 #14
Tak til Ole_Madsen #13 for sit sidste indlæg. Problemet blev løst ved at fjerne det standard USB-forlængerkabel, som jeg havde anvendt fra printer til PC.
Jeg ændrede installationen, og anvender i stedet et USB AKTIV forlængerkabel fra det originale printerkabel og over til min PC.
Kablet der blev anskaffet er dette: https://www.avxperten.dk/usb-forlaengerkabel/usb-2-0-aktiv-forlaenger-5-m.asp