Avatar billede ranni Forsker
04. oktober 2017 - 19:35 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Hvem er besætteren ??

Win 10 core i7  1 terra 16 Ram.
Hej.
Jeg er ved at rydde op.
Alle videomapper flyttet til ekstern, kørt CCleaner pro, Ashampoo Winoptimizer, Malwarebytes pro afsluttende med defragment med CCleaner.
Alligevel er der 500 GB for meget, mine programmer fylder ca. 200 GB excl Win 10.
Under min PC er der kun plads til 90 GB for at være fyldt (900 GB).
Hvordan finder jeg "besætterne" og får dem smidt ud ???

NBNB Jeg ved ikke nær så meget om det her, som jeg selv tror.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2017 - 20:17 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2017 - 20:31 #2
Gratisprogrammet Privazer er også godt til at rydde op.

https://privazer.com/download.php#.WdUo7cYUmUk
Avatar billede ranni Forsker
04. oktober 2017 - 20:32 #3
Hej Erik.
Jeg har søgt på Windows og windows.old men intet der minder om gamle mapper.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 20:39 #4
Har du overvejet en nulstilling af computeren eller en geninstallation for at få renset helt ud?
Avatar billede ranni Forsker
04. oktober 2017 - 20:50 #5
Erik.
Jeg har udført link 2 med diskoprydning og systemoprydning men der var kun ca. 300 MB at hente.

Jalved
Nej !! det vil jeg helst undgå.
Det har jeg oplevet 4 gange på denne PC fra overgang fra Win 8.1 til win 10 med en masse problemer til at få mine programmer til at virke igen
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2017 - 20:59 #6
Jeg vil også foreslå som #4 er inde på, at geninstallere Windows.
Du skriver "en masse problemer med at få dine programmer til at køre igen". Er der tale om ældre programmer, der er fra før Windows 8/8.1 og Win 10?
Jeg kører selv med Windows 7, og dette styresystem er meget "venligt" over for ældre programmer. Det kører perfekt med et program helt tilbage fra 1999.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 21:05 #7
Over 400GB skrot liggende. Det lyder helt absurt. Så jeg er næsten enig med #4, blot med den forskel, at du bør gemme dine personlige data, og derefter bruge windows installer til en nyinstallation, hvor du først vælger en formatering. Meget af det skrot kan have noget at gøre med opdatering fra W8.1. Opgradering til et helt nyt system som Windows 10, er aldrig den bedste løsning.
Avatar billede ranni Forsker
04. oktober 2017 - 21:23 #8
Er der ikke et eller andet program, der kan vise hvor de mange GB ligger.
Jeg har forgæves ledt efter mulige backup på PC`en. (den har jeg på ekstern)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 21:27 #9
Der er et gratis Treesize program, som kan vise detaljer om installerede programmer,
men jeg har ikke prøvet det selv: http://download.cnet.com/TreeSize-Free/3000-2248_4-10139400.html
Avatar billede ranni Forsker
04. oktober 2017 - 21:56 #10
Jeg har brugt TreeSize og kommet til denne visning.

Program Data      395 GB
System  Volume  160 GB
My Back up        130 GB
Windows              45 GB
Users                    35 GB
Program + X86    45 GB
  ? ? ?

Programmer n
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 22:17 #11
Du skriver " mine programmer fylder ca. 200 GB excl Win 10."
Men der er jo installeret 810GB, det passer jo fint med at der kun er  90GB friplads.
Kan det program ikke vise hvad der bruger pladsen?
Ellers prøv Kontrolpanelet Fjern et program. Der kan du få en oversigt.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. oktober 2017 - 22:36 #12
Når jeg ser på din oplistning, så er det første der falder i øjnene Program Data. Jeg synes, at jeg har en del installeret, men jeg har kun 20 gb i den mappe. Den skal du nok ind og kigge nærmere på, så du evt. kan finde en undermappe, som fylder så meget.
System Volume er et udtryk for, hvor mange system restore punkter du har. Den ser også meget stor ud, men det hænger så nok også sammen med, hvor meget du har installeret på en eller anden måde. Man kan evt. selv justere lidt på, hvor meget plads den får lov til at bruge
https://www.howtogeek.com/282214/what-is-the-system-volume-information-folder-and-can-i-delete-it/
Jeg bruger p.t. ca. 10 gb til system restore punkter.
My Back Up - kender jeg umiddelbart intet til. Bruger du et backup program, eller den indbyggede backup?
Min windows fylder 70 gb, så der er din jo mindre.
Program x86 bruger godt 18 gb hos mig.
Din Users ser fin ud, idet jeg der bruger 260 gb. Men jeg har også mange videoer og billeder liggende der, udover at jeg har dem på backup.
Men det ser umiddelbart ud til, at dine progammapper fylder utroligt meget, så det er nok der du skal begynde at se på, hvad det forskellige fylder. Jeg går ud fra, at papirkurven er tom.
Avatar billede ranni Forsker
04. oktober 2017 - 23:18 #13
Jeg prøver at finde program Macrium Reflect, som åbenbart laver backup i det skjulte.
Det er et program jeg ikke kan finde via Revo Uninstl. pro, så jeg  kan finde  det og afinstl. det
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2017 - 23:55 #14
Prøv at se under Start "Alle programmer" eller Kontrolpanel "Fjern et program"
Eller C-Programmer/Programmer (x86).
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2017 - 03:48 #15
glem al det komplicere lort, og sorter dine ting. gem kun hvad du skal bruge til noget. og så har du brugt den plads du har, så enkelt er det.

hvis du har mistet noget data der er væk, og du mangler nogel GB, så kan du ha fået NSA rootkit. det snupper et par mapper (du mister data) og her gemme den sit virtuelle filsystem, hvor den kan uplaode nye exe filer ind og ud som en buffer som den vil.  den kan kun findes, ikke cleanes.

glemt alt det komplicerede der.    har du ikke den plads du mener du skal ha, er det fordi du ikke har 100% styr på hvad du har liggende..    bare slet lort, og behodl resten. :)
Avatar billede ranni Forsker
05. oktober 2017 - 13:18 #16
Jeg fandt ud af at Macrium kun var en tom mappe.
Under Treesize fandt jeg ud af at Backup (120GB) stammede fra Acronis, jeg prøvede i programmet at slette gammel Backup, men fandt ikke ud af det.
Jeg slettede så alt Acronis via Revo Uninstl. pro, men stadig ikke flere ledige GB.
Som så tit før ligger løsningen lige foran næsen, højreklik i Treesize og slet.
120 GB mere plads.

Jeg har rigtig mange dublet filer, bare det at læse og  markere de, der skal slettes ,er til flere dages arbejde (skyderen i højre side kan næsten ikke ses).
Måske findes et bedre dublet program.

TAK valby !!  du gav linket til Treesize !!

Tak til jer andre deltagere.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2017 - 17:32 #17
Ok 😊
Avatar billede ranni Forsker
17. oktober 2017 - 10:02 #18
Jeg har ladet TreeSize køre i 10 min. så dukkede der en mappe med navnet Studio 15.
I den lå der godt 500 GB Render fra Pinnacle Studio.
Jeg turde ikke umiddelbart slette indholdet, men søgte hjælp i andet forum.

Selvfølgelig skulle jeg mindes om et program, jeg før har brugt
http://www.amt717.com/en/studio-cleanup+.html.
den ryddede op i Pin Studio, så nu har fået godt 500 GB mere plads.
Pinnacle Studio programmerne kører stadig normalt.
Avatar billede ranni Forsker
17. oktober 2017 - 10:09 #19
http://www.amt717.com/en/studio-cleanup+.html
Som før sket fører linket til en 404 fejl.
Jeg prøver igen, men har fjernet punktum.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 10:15 #20
sorter dine ting og spar plads!

1 hdd til DATA
1 hdd til programmer (installer alt her)
1 hdd til windows (kun windows)
1 hdd til video/lyd work/temp filer (G:\temp\pinnacle)