Avatar billede smolz Juniormester
06. oktober 2017 - 09:09 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan får jeg Num Lock til at være tændt hver gang?

Jeg har en computer med Windows 10, på mit arbejde, og nogle gange er Num Lock ikke tændt når jeg tænder computeren. Kan jeg få den til at være det?
Avatar billede posten Ekspert
06. oktober 2017 - 09:43 #1
ja inde i bios kan du sætte den til at være on hver gang
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2017 - 09:48 #2
Vi skal vist tilbage til Win95/98/ME tiden, for at NumLock setting i BIOS har nogen betydning.

Siden Windows 2000 (NT) har Windows selv gendannet den tilstand, den blev lukket ned med.

Og så har man kunne rette det permanent i en nøgle i registreringsdatabasen - se https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-start/windows-10-numlock-on-at-start-up/8730fd91-984f-4fc4-9bbd-831cd7ce3a4e?auth=1

Den korte historie er nøglen: HKEY_USERS\.Default\Control Panel\Keyboard\InitialKeyboardIndicators - nøglen skal være 80000002 for at det virker i Win10.

Dog er jeg lidt sikker på NumLock ved logon skærm - med Win8 blev indført et eller andet, så det var hamrende svært at få NumLock til at forblive aktiv ved logonskærmen... - og jeg kan ikke huske om ovenstående nøgle løste det, eller om det først var når man var logget ind...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2017 - 09:49 #3
"Dog er jeg lidt U-SIKKER!" :-)
Avatar billede smolz Juniormester
06. oktober 2017 - 09:53 #4
Ja, det skal nemlig være tændt når jeg logger ind allerede
Avatar billede poko1 Ekspert
06. oktober 2017 - 12:08 #5
Billed vejledning
https://ibb.co/fZfzQb
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2017 - 12:21 #6
...Og så huske at værdien skal være 80000002 i stedet for 2... (2 var i Windows 7).
Avatar billede poko1 Ekspert
06. oktober 2017 - 12:26 #7
Det er så utroligt at det virker her både på min MSI Plus på min ASUS og på en HP jeg lige har sat op!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2017 - 13:03 #8
Ja det er da utroligt... - det gjorde det også i Win8... - bare ikke lige i logon skærmen. Men logon skærmen har altså numlock slået til i din logon skærm?
Avatar billede smolz Juniormester
06. oktober 2017 - 13:14 #9
Nogle gange er den slået til, og andre gange ikke... men computeren bliver heller ikke altid lukket helt ned, ofte logger vi bare af og på igen.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. oktober 2017 - 13:24 #10
#8 Utroligt så klog du er og det er jo ikke første gang Den lyser altså op inden logon
skærmen overhovedet er fremkommen ellers ville jeg ikke skrive det!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2017 - 13:35 #11
Ja det er da utroligt... :-) - nu fremgik det ikke nogen steder at du havde testet det, og da jeg ikke selv har haft muligheden for at teste andet end for år tilbage i Win8, tillader jeg mig altså at spørge ind til situationen... - men det er da utroligt at du altid er nærtagende (Og det er IKKE et oplæg til at vi skal diskutere noget eller i ordkløveri... - så trækker jeg mig med det samme... ;-)

@Smolz - har du været inde og rette i registreringsdatabasen - med en af de to foreslåede værdier?

At den ændrer sig fra tid til anden er jo standard opførslen - den vil automatisk være slået til når du har lukket ned med den slået til, og den vil automatisk være slået fra, når du har lukket den ned med numlock fra.

Der er dog den undtagelse at du når du genstarter PC´en faktisk har den reneste start (fra og med Windows 8 lukker du ikke windows ned, når du "slukker" den... - selve windowskernen lægges bare i dvale, og læses ind uændret når du tænder igen - det kaldes "Hyper Boot"). Men når du genstarter, nulstilles Windows kernen også, så det kan ske du har en anden opførsel i den situation.
Avatar billede smolz Juniormester
06. oktober 2017 - 15:02 #12
Jeg har ikke testet det, da jeg ikke selv kan/må rode i de der databaser, men jeg kan måske få min IT ansvarlige til det hvis jeg beder pænt, og giver et hint til at det kan lade sig gøre :-) men nu må det vente til på mandag. God weekend :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. oktober 2017 - 17:02 #13
Prøv at deaktivere hurtig start
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2017 - 17:06 #14
Har været udsat for at jeg skulle deaktivere hurtigstart på en computer for at tipset med ændringen i bios ville virke med numlock. Fandt ikke en anden udvej i dette tilfælde.