Avatar billede egmose Novice
09. oktober 2017 - 16:30 Der er 12 kommentarer

Datavalidering - mere end en faktor

Hej,

Jeg forsøger at lave noget data validering på et felt - det skal indeholde præcis 17 tegn, og må IKKE indeholde o (bogstavet), samt speciel tegn.

Nogen der kan hjælpe med formlen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2017 - 17:55 #1
Samt specialtegn, skriver du.
Men hvilke?
Avatar billede egmose Novice
09. oktober 2017 - 18:07 #2
Special tegn skal udelukkes, ligesom o og O
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2017 - 18:12 #3
Hvad præcist forstår du ved specialtegn?
Avatar billede egmose Novice
09. oktober 2017 - 18:23 #4
Så lad os vende den om; hele alfabet skal kunne indgå (og kun alfabetet + 0-9) dog ikke bogstavet o.
Ikke danske tegn (ÆØÅ eller andre ting/^&%=/^)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2017 - 20:21 #5
Avatar billede bak Seniormester
09. oktober 2017 - 21:43 #6
Hvis indtastningen i A1 skal valideres kan man i  datavalideringen under brugerdefineret indsættes denne formel og indtastningen afsluttes med ctrl-shift-enter (som en arrayformel)
=OG(LÆNGDE(A1)=17;SUM(SØG(MIDT($A$1;RÆKKE(A1:A17);1);"ABCDEFGHIJKLMNPQRSTUVWXYZ0123456789")))
Avatar billede finb Ekspert
17. oktober 2017 - 10:41 #7
#6: luksus ! tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. oktober 2017 - 11:21 #8
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. oktober 2017 - 17:12 #9
I den fil der var linket til i #8 skrev jeg at baks løsning ikke protesterer mod at antal tegn er forskellig fra 17. Det var min fejl; den protesterer faktisk her. Den protesterer derimod ikke mod hverken o eller O og ej heller mod specialtegn som for eksempel (, !, #

Men det kan formentligt altsammen være ligegyldigt da spørger synes at være en af dem der ikke gider reagere.
Avatar billede bak Seniormester
20. oktober 2017 - 16:23 #10
Xl-entuisiast  --> Den fejler ikke for mig. Har du husket at indtast den som arrayformel (ctrl-shift-enter) ?
Hverken o, O eller specialtegn accepteres.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2017 - 06:52 #11
@bak

Undskyld!
Jeg skrev #8 og #9 i ren frustration over, at mit eget (tidligere) løsningsforslag som også virkede perfekt blev totalt ignoreret, og i denne tilstand har jeg ikke fået din løsning testet ordentligt.

NB
Hvordan bærer du dig ad med at array-indtaste i datavalidering. Gør det nogen forskel om du afslutter med Ctrl-Shift-Enter eller ej?
Og ja, jeg kender udmærket matrixformler.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2017 - 06:54 #12
@bak
Men som tidligere antydet, det er vist altsammen skønne, spildte kræfter da spørgeren ser ud til at have forladt arenaen for længst.