Avatar billede - Mester
11. oktober 2017 - 10:13 Der er 6 kommentarer

Mit netværk vil og vil ikke

det går ellers meget godt med mit netværk med mine Synology diskstationer.
Når min stationære PC er slukket kan jeg fint komme på mit lokale netværk og se mine diskstationer og deres mapper, med min bærbare wifi forbundne Lenovo laptop. Men tænder jeg den stationære ryger netværket så jeg kun kan se Lenovoens egne mapper og ikke diskstationernes. Dvs. alt er ok så længe begge pcer er tændt. fejlen opstår hvis den ene bliver genstartet går i dvale eller slukket. så er det slut med netværket, indtil  kun har den ene pc'er  tændt igen.
Hvad gør jeg ved det så jeg kan have begge pc'er tændt og slukket uden at det får indflydelse på om jeg kan komme på lokalnetværket elle ej?
jeg synes jeg har prøvet mange ting i Windows 10's netværk opsætning uden resultat. oprettele af hjemmenetværk har ikke hjulpet.
Er der lidt hjælp at hente som ikke kræver den helt store indsigt i netværks opsætning?
p.s. Mit netværk fungerede fint i årevis, og det er det som åbenbart er slut nu
På forhånd tak
Nikolajs
pps. hvordan lægger  man screen dumps ind på eksperten??
11. oktober 2017 - 11:14 #1
Jamen dog... okay; Er det Windows du kører fra begge maskiner? Har du opsat NFS korrekt på begge enheder? Det lyder lidt som om, at de to enheder kæmper lidt om én plads; at de er konfigureret individuelt- og at de således benytter samme creds of some kind...
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2017 - 12:51 #2
Det lyder lidt som om du har den samme IP-adresse på begge dine pcer - har du fiks ip, eller dhcp-tildeling?
Avatar billede hemberg Forsker
12. oktober 2017 - 08:23 #3
Har du skiftet internetudbyder og har fået en ny fiberboks?
Avatar billede Nisc Mester
13. oktober 2017 - 01:31 #4
På mit lokalnetværk har de en 192.18.0.xxx adresse som ligger fast
på internettet har  de  IP adresser som også er forskellige lige meget om de kører VPN eller ej .  Mine enheder er alle sat til over router og switch.
jeg fik Parknet i foråret. På simple systemer kører det ud af væggen uden bokse o.a. men jeg har mange enheder og køer alt via router og switch.
det har faktisk fungeret glimrende tidligere og jeg ved ikke hvorfor der er så meget ged i den nu.
Avatar billede hemberg Forsker
25. oktober 2017 - 07:47 #5
Det jeg fisker efter er om du har en router fra parknet som eventuelt er i bridgemode (altså med routerfunktionen slået fra). Det ville bevirke at der kun kan tildeles 2 ip adresser. Men det plejer at være noget man selv skal indstille enten på udbyders hjemmeside eller via telefon. Nogle firmaer (fx ved fiber) sender en boks ud der ikke tilbyder routning og så skal man selv sætte sin egen router op. Men det er næppe tilfældet i din situation. Det med bridgemode er en mulighed.
Avatar billede Nisc Mester
25. oktober 2017 - 09:09 #6
Tak ffor interessen1
Jeg bruger en D-link router 868L. den er sat helt almindligt op, og virker normalt med de rette åbne porte. Den er ikke i bridgemode.
Pudsigt nok kan jeg godt komme ind på f.eks. billeder fra Adobe, Corel o.a. Det selv om at "netværk"i stifinder ikke vil vise mine enheders foldere. Så der er forbindelse af en eller anden art. Den er bare ikket til at se umiddelbart.