Avatar billede lurup Ekspert
11. oktober 2017 - 19:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte en pc pga af virus

Jeg har en Acer Aspire V der har fået noget virus eller andet snavs.
Jeg kan ikke bruge min tastatur....heller ikke ekstern eller skærm tastatur.

Hvordan kan jeg åbne den og få den renset ???
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 19:21 #1
Er du sikker på, det er snavs?

Kan du komme ind i din boot-menu?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2017 - 19:41 #2
Er du sikker på den ikke har fået vand i tastaturet der så vil blokere for andre muligheder?
Avatar billede lurup Ekspert
11. oktober 2017 - 19:42 #3
Det er kun et gæt det er virus

Kan godt komme i boot menu. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2017 - 19:50 #4
Ok. Så kunne man måske prøve at scanne den med en rescue disk:
https://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 19:52 #5
Hvis du stadig kan bruge din mus (ellers prøv med en USB-mus), så prøv enten at geninstallere driveren til dit keyboard.

Eller find et gendannelsespunkt og se, om det ikke fixer problemet, så du igen kan bruge tastaturet (og kør så diverse kontrolprogrammer for snavs efterfølgende).

Du kan også prøve at boote direkte op på Dr. Web og kontrollere den for snavs (vælg boot op på USB eller CD i boote-menuen - alt efter hvad du vælger at prøve med)

https://free.drweb.com/aid_admin/how_it_works/
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 19:54 #6
#3 Helt enig :-)
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 19:59 #7
Jeg er ikke uenig med #3, men mente nu, jeg var enig med #4...
Avatar billede lurup Ekspert
11. oktober 2017 - 20:23 #8
Nu kan jeg ikke komme på boot menu...er det ikke F12
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 20:52 #9
Prøv igen :-)

Måske kan du i stedet komme ind i bios-indstillingerne, når du starter? Måske skal du trykke delete --> enter setup eller lign.

Så kan du i bios vælge, at din computer skal starte på din rescue USB eller DVD.
Avatar billede lurup Ekspert
11. oktober 2017 - 21:15 #10
Hvilke driver skal jeg vælge her til Tastatur ???

https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support-product/5488?b=1&pn=NX.MPGED.064
Avatar billede jalved Ekspert
11. oktober 2017 - 21:42 #11
Er du logget ind på Acers side med dit SNID, som står på mærkaten på din pc?. Så¨vil jeg tro, du får mere målrettede muligheder.

Du kan evt. hente Acer Care Center, hvorigennem du kan opdatere drivere og får en masse systemværktøjer tilrettet din Acer.

https://www.acer.com/ac/da/DK/content/software-acer-care-center

Jeg ved faktisk ikke, hvilken driver, der er den rigtige. Men du skal ikke være nervøs for at opdatere med driverne, hvis de ikke passer, får du besked. Det er muligvis chipset-driveren.

Du skal dog være påpasselig, hvis du vælger at opdatere din bios og være sikker på, det er den rigtige.

Du KAN i første omgang simpelthen også prøve at tage batteriet ud, tage strømstikket ud også og holæde startknappen ned i et halvt minut, så den aflader og se, om det gør nogen forskel. Det kan det nogle gange.

Nu er der lidt muligheder at afprøve :-)
Avatar billede lurup Ekspert
25. oktober 2017 - 22:47 #12
Tak for hjælpen....ny driver dur