Avatar billede plok Forsker
12. oktober 2017 - 20:46 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Acer starter kun hver anden gang, og holder ikke strøm selvom den er slukket?

Hej.

Jeg har et problem med en Acer PC. Hver gang jeg har haft den slukket helt, så lukker den ned igen når den kommer til "Acer logoet" derefter skal jeg trykke på power igen, og den tænder herefter uden problemer?

Jeg havde et problem med den efter at jeg havde formateret den fuldstændig med en ren installation af Win10 Home. Der var ingen Wifi driver så den kunne ikke gå på nettet. Efter flere dage hvor jeg både havde snakket med Acer & Microsoft, som ikke kunne hjælpe mig, fant jeg ud af det ved at opdatere BIOS!

Men nu vil den kun starte hver anden gang?

Mit anden problem er at, efter jeg har formateret den vil den ikke holde batteri, selvom den er slukket? Hvis jeg har laddet den helt op og slukker den uden at have strømforsyning tilsluttet, er den flad for strøm efter 3-5 timer når jeg forsøger at tænd den?

Den er kun ca. et år gammel, og har ikke haft disse problemer før? Grunden til formatering, er virusinfektion.

Nogen som kan hjælpe mig med dette problem?

• Laptop - Acer E5-722G-88DQ
• SIND nr. - 54301267766
• BIOS Firmware - "Improve system performace v1,11 (03/05-2017)
• Nyeste drivere, opdateret med Driver Booster freeware
• Windows 10 Home 64-Bit
• Er lige formateret for to dage siden med en ren Win10 installation.

Hvis I har brug for flere oplysninger er I meget velkommen til at skrive.

Håber I kan hjælpe mig!

God aften :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. oktober 2017 - 21:05 #1
Du skriver at den er "omkring" ét år gammel. I så fald må der stadig være garanti på den. Der kan jo også godt ligge noget ondsindet virus på den.
Avatar billede milter Ekspert
12. oktober 2017 - 21:22 #2
Hvordan fandt du frem til den BIOS? Kan du give os et link til siden, hvor du downloadede den fra?
Avatar billede milter Ekspert
12. oktober 2017 - 21:27 #3
Og hvor fandt du driverne til den til efter formateringen?
Avatar billede jalved Ekspert
12. oktober 2017 - 21:49 #4
#1 Enig. Hvis du stadig har garanti på den, så kan du kontakte Acer ved at ringe eller online. Så sender de dig en pakkelabel, og du får afhentet den laptop derhjemme af UPS.

Du bliver orienteret løbende i processen - og det går hurtigt. Sikkert en uges tid, hvis der ikke skal skaffes reservedele.

Ellers er jeg enig med #2, at det kunne lyde som et problem med din BIOS.

Du kan bruge Acer Care Center til at få en masse oplysninger om din laptop - og til at opdatere drivere og BIOS med. Den bruger dit SNID. Det kan hentes på Acers hjemmeside.
Avatar billede plok Forsker
12. oktober 2017 - 23:24 #5
#1 Kan der stadig ligge virus, efter en formatering? Jeg slettede harddisken fuldstændig, og lavede en ren oprettelse af partintationer samt installation af Win10

#2 her fant jeg driverne: https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support-product/6197?b=1&pn=NX.G1QED.003

#3 JEg vil da lige prøve "Acer Care Center" :) har du evt et link?
Avatar billede jalved Ekspert
12. oktober 2017 - 23:42 #6
Avatar billede plok Forsker
13. oktober 2017 - 22:44 #7
Men hvad med batteriet. kan det også være BIOS eller virusens skyld?
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2017 - 00:35 #8
Det er ud til, du har fundet BIOS og drivere det rigtige sted, selv om datoen for BIOS i dit indledende spærgsmål er dateret 03/05-2017. På siden fra Acer, du linker til, er årstallet på din BIOS 2016, ikke 2017, men jeg går ud fra, det er en tastefejl. Eller ....?

Du skriver: "Nyeste drivere, opdateret med Driver Booster freeware".  Det kan godt være, Driver Booster leder dig til Acers hjemmesider, men det er ikke nogen garanti for, at du får de helt rigtige drivere. Hvis du kigger på driverlisten på den side, du linker til fra Acer, vil du se, at der er seks muligheder for drivere til f.eks. Bluetooth. Hvilken, du skal væge, afhænger af hardwaren på den model, du selv har, for alle Acer E5-722G-88DQ  er ikke nødvendigvis udstyret med nøjagtigt samme hardware.

Modellens SNID-nummer burde fortælle, hvilken hardware den har, og hvilke drivere du skal bruge. Hvis ikke, kan du kigge på linket herunder. Brug kun drivere fra Acer, ikke dem fra Driver Booster

https://www.computerhope.com/issues/ch000494.htm

Nej, hvis du har lavet en komplet formatering af hele harddisken med en helt ny installation, så er der ikke noget virus tilbage. Jeg tror, et eller andet er gået galt ifm. installering af ny BIOS eller drivere.
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2017 - 00:44 #9
Hvis du ikke havde problemet med batteriet før virussen, så skyldes det helt sikkert en fejl et eller andet sted i den nye installation med ny BIOS og drivere.
Avatar billede plok Forsker
16. oktober 2017 - 11:04 #10
#8 Jeg prøver lige at se om jeg skal downloade en anden version af BIOS og drivere :)
Jeg vender tilbage :D
ps. 2017 skulle self. have være 2016 istedet. dette er en tastefejl :)
Avatar billede jalved Ekspert
16. oktober 2017 - 12:05 #11
#10 Før du installerer ny bios, så vær helt sikker på, det er den rigtige til din maskine. Du må ikke bare tage chancen.

Et batteri kan godt miste ydelsen over ret kort tid, men hvis du først har oplevet problemet efter geninstallationen, så er jeg enig med milter i #9.

Jeg synes heller ikke sandsynligheden for at der ligger virus på den er særlig stor, når du nu har formateret den tidligere. Men du kan prøv e at scanne computeren med Dr. Web:

https://free.drweb.com/download+cureit+free/?lng=en

Jeg ville nok gå lidt firkantet til det. Scanne computeren for virus, opdatere bios. Dernæst geninstallere windows igen og helt slavisk opdatere alle driverne, som jeg får tilbudt på Acers hjemmeside (og som er relevante) i rækkefølge.

Men hvis du er heldig, så klarer din første bios-opdatering det hele.
Avatar billede plok Forsker
07. november 2017 - 01:49 #12
Hej. JEg har prøvet alt, og kunne ikke få den til at fungere med batteriet. Det håldte simpelthen ikke strøm? Nu har jeg sendt den ind til Acer som er igangværende med reparationen af computeren :) Så må vi se hvad problemet var, når den kommer tilbage.

Men tusinde tak for alle jeres svar/tid :D
God aften