Avatar billede acp_dk Novice
17. oktober 2017 - 18:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Plads i skyen - hvad skal jeg vælge

Hej alle

Jeg er på udkig efter noget plads i skyen og jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge og om der findes noget der opfylder mine kriterier. Jeg har følgende kriterier:

1: Der skal være et abonnement max. 70-80 kr pr md.
2: Der skal være mulighed for at være flere brugere af pladsen i skyen og det skal være muligt at lave mapper private.
3: Der skal være en app til mobil og tablets så man har adgang til arkivet
4: Det skal være let af overføre "hele mapper" til skyen. Vi har begge et billedarkiv hvor vi gerne vil bevare vores struktur.

Jeg har været forbi følgende:
- Onlime.dk - de havde desværre ikke mulighed for flere brugere af samme abonnement eller private mapper.
- Apples iCloud Drive - opfylder de fleste kriterier, men man kan ikke overføre hele mapper fra windows da denne funktion ikke understøttes. Det kræver en del arbejde at få et helt billedearkiv overført med samme mappestruktur. Og så er jeg lidt i tvivl om om jeg har lyst til at binde mig til Apple på den måde

Nogle gode bud?

Mvh
Ann
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 19:07 #1
Har du nogen krav til, hvor meget plads, der skal være?

Hvis I fx arbejder på samme arbejdsplads, kan det måske være en alternativ løsning med en fælles netværksdisk i stedet, så der ikke er den månedlige betaling.

Men der kan så være noget med tyveri-sikring fx, hvor man måske er bedre beskyttet på en cloudtjeneste og typisk har bedre backup, end den man selv plejer at få lavet.
Avatar billede acp_dk Novice
17. oktober 2017 - 19:44 #2
Hej jalved

Det er min kæreste og jeg der skal dele pladsen (beklager det ikke fremgik tydeligt), så det er ikke muligt med arbejdsnetværk.

Jeg tænker sådan i størrelsesorden 2TB eller noget i den stil.

Mvh
Ann
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 19:53 #3
Prøv og kig på

Google Drive og Amazon Drive
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2017 - 21:33 #4
Google Drive og Dropbox bør undersøges. Hvis du har PC og ikke Apples produkter, så er iCloud ikke den oplagte løsning.
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2017 - 21:39 #5
For en 70-80 kr/mdr. kan I få 1TB hos både Google og Dropbox.
I kan bevare jeres mappestruktur for fotos, men ikke foretage decideret billedbehandling i strukturen på nettet.

Til fotos vil jeg anbefale Google Fotos, der sorterer billeder efter dato, i albums og efter indhold. Gratis for reduceret størrelse og betaling for original størrelse af billedfiler-

Google Fotos giver mulighed for simpel billedbehandling på nettet og adgang til alle fotos fra alle enheder.
Avatar billede jalved Ekspert
17. oktober 2017 - 22:05 #6
Jeg kan ikke sige, hvad der er godt eller dårligt

Men lagde mærke til, at hvis man er medlem af Amazon Prime, så tæller fotos ikke med i det antal GB, man har adgang til at gemme. Dvs., hvis de 2 TB som Ann gerne vil have fortrinsvis består af billeder, så behøver hun kun betale storage for 100 GB.
Avatar billede acp_dk Novice
17. oktober 2017 - 22:32 #7
Jeg vil lige undersøge google fotos lidt nærmere. Jeg har brugt den service tidligere men syntes ikke den fungerede så godt på min iPhone. Jeg havde problemer med at få den til at lave automatisk sync af de billeder jeg tog. Jeg skulle sidde med appen  åben indtil billederne var synkroniseret.

Ved I om der er nogle af de tjenester i nævner, hvor vi kan dele pladsen og have private mapper?
Jeg har været lidt omkring OneDrive også, men kender ikke den løsning så godt. Der kan man være op til 5 personer der deler 5tb for 66kr om måneden. Kender I noget til OneDrive. Umiddelbart tænker jeg det spiller bedre med vores pc, men jeg ved ikke i forhold til iPhone.

Mvh
Ann
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2017 - 22:47 #8
Onedrive virker fint på iPhone og iPad. Med i prisen får I også licenser til Office 365, så det er en økonomisk løsning.

Google Fotos appen skal være åben for at der sker opload. Men efter første store runde, er det næppe et praktisk problem. Min kone og jeg kører Google Fotos sammen på 2 iPads, 2 iPhones og diverse Macs og pc. Det spiller fint, og vi har altid fotosamlingen på 50.000++ fotos med - kræver blot wifi eller mobildata.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. oktober 2017 - 04:02 #9
#8 Ink Kom med et godt foreslag for deg jeg har det samme selv, dernest er Dropbox en favoritt, Bruker den en god del. Det ink skriv vil du ikke angre på

Arne.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:13 #10
i google skriv:

"buy cloud account with android and apple app", så bør diverse dukke op
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
18. oktober 2017 - 10:11 #11
Husk at vælge en løsning med historik, dvs. at du kan vende tilbage til gamle filer hvis de nye bliver ødelagt, fx fordi du selv vil genskabe en gammel udgave af filen, eller vigtigere hvis din pc bliver ramt af ransomware som kan kryptere alt inkl. det på tilsluttede cloud-drev. Ikke alle gratis løsninger har historik, hvorvidt alle betalingsløsninger har det ved jeg ikke.
Avatar billede acp_dk Novice
19. oktober 2017 - 18:21 #12
Hej alle

Tak for alle Jeres tilbagemeldinger.
Jeg har været i kontakt med OnLime.dks kunderservice og de har oplyst mig om, at de pt. arbejder på at løsningen med flere brugere på samme abonnement. Jeg vil bruge Google Foto til en start og så vil jeg vente og se hvad OnLime.dk kan tilbyde. Onlime har nemlig også en arkiv funktion og bortset fra at man ikke kan være flere brugere på samme abonnement opfylder de de fleste kriterier.

Jeg er lidt i dialog med mig selv om om det evt. skal være OneDrive.

Venlig Hilsen
Ann
Avatar billede 450025 Ekspert
20. oktober 2017 - 01:47 #13
acp_dk      Du er lidt i Dialog om OneDrive er noe for deg sjå hva Ink #8 skriv det er et Win!0 sitt produkt det er helt ok og faktisk fått et løft også nu med den nye oppdatering,
Og som jeg selv skriv Dropbox så trives jeg med den.
Google foto fungere utmerket for meg den også, man må bare gjøre et valg og tro på det man gjør.
Du har fått flere gode løsninger her og det er jo flott, for egen del føler jeg ikke behov for og endre mitt valg, Takk til  ink.
Ha det godt alle sammen.
Arne.