Avatar billede MatM Juniormester
19. oktober 2017 - 08:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tilføj dwg tegning til excel, hvor linie afstande og geometri kan styres via formler

Hej alle

Er der nogen der har erfaring eller ved om det er muligt, at tilføje fx en dwg tegning til et excel-ark, hvor man kan "styre" afstande og geometri i excel, så dwg-tegning opdateres i excel?

Takker på forhånd for feedback

Mvh. Mathias
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. oktober 2017 - 08:36 #1
Jeg ved, at det kan gøres med Excel's indbyggede autofigurer, men jeg kender overhovedet intet til .DWG formatet - kan man overhovedet sætte .DWG billeder ind i Excel?

kan du ikke linke til et .DWG billede, man kan prøve at "lege" med?
Helst et relativt simpelt et, til at begynde med,,,
Avatar billede MatM Juniormester
19. oktober 2017 - 08:51 #2
.DWG er et format der bruges i AutoCAD, til at lave sit tegnings materiale.

Vil gerne linke en fil hertil, kan bare ikke lige finde ud af hvordan jeg gør?

Ved excels indbyggede autofigurer, er det muligt at designe sin egne?
Avatar billede ebea Ekspert
19. oktober 2017 - 09:11 #3
Du kan kun indsætte en DWG (eller andre vektor baserede filer) i Excel 2016, hvor det er blevet muligt at redigere en smule i dem.
Jeg kan dog ikke se, at du har muligheden for at styre Noderne "punkterne i Vektor tegningen", uden at det skal baseres på en eller anden VBA løsning.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. oktober 2017 - 09:15 #4
Jo, det skal ske via VBA, men da jeg ikke kender .DWG kan jeg ikke lige svare på, hvordan - eller om det er muligt overhovedet...
Avatar billede ebea Ekspert
19. oktober 2017 - 10:10 #5
#4 - Du kan tage en Autofigur ind i Excel, Dan, og så se på "yderpunkterne", eller flere punkter på den, så har du i princippet en vektor baseret tegning (uanset om den hedder DWG, SVG, CDR eller andet). Og det er disse såkaldte nodepunkter (og der kan være rigtig mange), som styrer vektortegningen, og hvis jeg har forstået spørger korrekt, ønsker at styre.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. oktober 2017 - 11:48 #6
#5: Som jeg skrev, så ved jeg godt, at man kan gøre det med autofigurer, men hvordan man gør med .DWG filer er jeg ikke sikker på - dertil skal jeg "lege" lidt :-)
Avatar billede MatM Juniormester
19. oktober 2017 - 12:32 #7
Jeg takker for alle forslagne.

Jeg har midtidigt løst det med at sætte xyz koordinater ind i et diagram og brugt vektorregning til mine beregninger og regnet baglæns, så jeg kan styre diagrammet ved at taste mine længder ind. :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. oktober 2017 - 14:50 #8
#7: Godt tænkt, MatM - godt tænkt :-)