19. oktober 2017 - 11:15 Der er 19 kommentarer

Gendannelse af Macbook Pro

Har et problem med Macbook Pro. Vil gerne nulstille den til fabriksindstillinger. Har brugt både cmd+r og cmd+r+shift til opstart og nulstilling. Begge to har virket ok og har slettet alt indhold på harddisken. Når styresystemet skal til at installeres vil den ikke finde harddisken.
Den kan godt finde harddisken når jeg skal sletten den, analyser den og fejlsøge på den under diskværktøjer når jeg genstarter den med cmd+r.
19. oktober 2017 - 11:17 #1
Ydermere....
Jeg kan også slette data på HD samt give den et nyt navn??
Avatar billede sd8220 Seniormester
19. oktober 2017 - 11:43 #2
Har du husket at formattere den som HFS + journaliseret?

Og du prøver at geninstallere fra recovery-mode (altså Kommando R) eller bliver det til Internet recovery, fordi du har slettet disken helt?
19. oktober 2017 - 12:01 #3
HFS ?
Har journaliseret den.
Geninstallerer med cmd+r hvor den så kommer med internet recovery
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 12:08 #4
På mine ældre MacBook Pro's har jeg anvendt opt.+CMD+R, der giver internet recovery til seneste OS, der kan køre på den. Hvilken årgang er din MBP?
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 12:10 #5
Formoder du inden internet recovery installation bruger diskværktøj til sletning og "formatering" som SD8220 skriver i #2?
19. oktober 2017 - 12:11 #6
Tror det er en 2011 eller 2012
19. oktober 2017 - 12:12 #7
Jeg har slettet HD via diskværktøj og partionen er guid og mac OS udvidet (journaled)
19. oktober 2017 - 12:13 #8
Men hvad menes der med HFS?
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 12:13 #9
19. oktober 2017 - 12:15 #10
Jeps, den har jeg været omkring :-)
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 12:16 #11
Her er lidt forklaring om de 2 fil-systemer
https://support.apple.com/da-dk/HT208033
19. oktober 2017 - 12:43 #12
DISKINFO:
Diskbeskriv: toshiba mk5065gsxf media
Tilslutningsbus: SATA
Tilslut.type: Intern
Kapacitet 500,11 gb
skrivestatus: læse/skrive
S.M.A.R.T.-status: Kontrolleret
Type partitionsoversigt: GUID-part.

PARTITION INFO:
Navn: PFJ Mac HD
Format: Mac OS - Udvidet (journaled)
Størrelse: 500.11

I venstre side af diskværktøj står der:
500,11 GB TOSHIBA
- PFJ Mac HD
Superdrive
-------
disk 1
- MAC OS X BASE SYSTEM
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 13:12 #13
Når du har kørt diskværktøjet og vender tilbage til recovery mode, så skal du vælge disken for installation af OS. Er der ingen valgmuligheder her? Er feltet blot tomt? Det er ikke MAC OS X BASE SYSTEM, men din Toshiba, du skal vælge. Håber du forstår hvad jeg mener.
19. oktober 2017 - 13:17 #14
I startdisk kan jeg ikke vælge nogen, da feltet er tomt
19. oktober 2017 - 13:24 #15
Det er det samme der sker når installationsprogrammet går i gang og jeg skal vælge HD
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2017 - 13:28 #16
Så må jeg desværre melde pas ;-)

Har du en anden harddisk, der kunne installeres som forsøg?

Alternativt kunne du købe en ny SSD disk, der vil give nyt liv til en ældre MBP. 250 GB fås for ca. 800,- kr. Har inden for det sidste halve år skiftet i 3 MBP's for familiemedlemmer.
19. oktober 2017 - 13:33 #17
Det er desværre osse der jeg er endt :-( men mange tak for hjælpen.
Avatar billede posten Ekspert
26. november 2017 - 03:29 #18
du har jo også den "chance"  med hjælp fra dit apple-id at hente en helt ny install det kræver bare du sætter den til en pc hvor du er online på itunes så kommer den med det grundlægende mac som da du tænde for den 1. gang
Avatar billede P-mac Praktikant
25. maj 2019 - 13:56 #19
Efter dialog med apple support fandt vi en læsning der minder om denne.

Ved opstart skal du lige efter start taste command + alt + R og vente til fundet en globus.

Herfra bliver det tricky.

Der kommer det an på 2 ting er styresystemet der eller ikke under ekstern.

Når du har kørt diskværktøjet og vender tilbage til recovery mode, så skal du vælge disken for installation af OS. Er der ingen valgmuligheder her?

Har du husket at formattere den som HFS + journaliseret?

Og du prøver at geninstallere fra recovery-mode (altså Kommando R) eller bliver det til Internet recovery, fordi du har slettet disken helt?

Er feltet blot tomt? Det er ikke MAC OS X BASE SYSTEM, men din HD Toshiba, du skal vælge. Håber du forstår hvad jeg mener.