Avatar billede Nicolas6000 Praktikant
23. oktober 2017 - 14:00 Der er 7 kommentarer

Problemer med usb porte, lydstik og oplader port på laptop.

Hej.
Jeg har problemer med min mus, den bevæger sig upræcist. Det er et helvede at klikke rundt hvis jeg f.eks. skal spille et computer spil. Kan godt bevæge den rundt, klikke osv. Jeg føler bare jeg slet ikke har ordentlig kontrol over musen, fordi den ikke følger ordenlig med på de små præcise klik jeg skal lave.

Jeg går udfra der er noge galt med mine usb porte, da musen ikke fejler noget. Jeg har testet den på en anden computer, og der køre den som den skal. Har ligeså haft problemer med mine forrige muse.

Min mus er en razor deathadder (2013). Har renset den. Tjekket om der skulle være nogle hår i laseren osv. Den nyeste driver er også installeret. Har en razor musemåtte, og en steelseries en - så heller ikke problemer med underlaget. og har somsagt testet den på en anden pc.

Min laptop er en asus rog 750jm. Har haft computeren gendannet til fabriksindstillingerne flere gange. Har også tjekket enhedshåndtering for eventuelle opdateringer der skulle være nødvendige.

Har udover musen også problemer med mit razor kraken headset som også sættes i via usb. Nogle gange når jeg sætter det i bliver lyden mega høj og fuldstændig uklar. ved flere forsøg for jeg det endelig til at virke.

Bruger slet ikke mit normale lydstik (jackstick-port) da volumen er alt for høj selvom den kun står på 1 i volume.

Desuden er der problemer med opladningen. Hvis jeg sætter min oplader i stikkontakten og den anden ende i laptop'en så virker strømmen som den skal. Men hvis jeg så trækker opladeren ud af computeren, og prøver at indsætte den igen så vil den ikke oplade. For at få den til at oplade igen skal jeg trække opladeren ud af stikkontaken og sætte den tilbage i kontakten før jeg kan få strøm til laptop'en.

Jeg undskylder hvis det hele lød lidt rodet. Mit primære problem er sådan set musen. Det andet kan jeg leve med - men det kan jo være problemerne er forbundet. Nogle bud på hvad problemet er/hvad jeg kan gøre?

Kan ikke få computeren byttet da den er 3 år gammel. (har haft problerne siden dag 1, men har ikke fået gjort noget ved det før)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. oktober 2017 - 14:25 #1
Ja mht. garantien så er tiden jo for længst overskredet :-( Hvad er styresystemet ? Windows 8/8.1 gætter jeg på.
Har du prøvet at blæse den igennem med trykluft. Der kan samle sig utrolige mængder støv i en computer. Dette kan købes på dåse, i elektronikforretninger eller hvis du har en kompresser så taget dyret udenfor (det støver i mange tilfælde). Husk dog at blokere blæserne således at disse ikke kommer op i for høje omdrejninger, det kan nemlig ødelægge lejerne.
Prøv at downloade gratisprogrammet Speccy. Dette kan fortælle en masse om computerens sundhedstilstand, f.eks. temperaturen.

https://www.piriform.com/speccy/download
Avatar billede Nicolas6000 Praktikant
23. oktober 2017 - 14:42 #2
Den kom med windows 8.1 og har siden opgraderet til windows 10. Har ikke prøvet trykluft. Har haft problemerne siden dag 1, og laptop'en bliver aldrig super varm da den har god udluftning. Kunne evt. prøve trykluft, da jeg har prøvet alt andet efter hånden :)
Avatar billede Nicolas6000 Praktikant
23. oktober 2017 - 15:52 #3
Har set nogle guides på youtube ifht. at rense den med trykluft. Tror du det er nødvendigt at åbne hele computeren, eller kan jeg bare spraye noget trykluft ind usb-portene? Det ser en smule skræmmende ud hvis jeg skal åbne den helt op
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. oktober 2017 - 16:17 #4
Det er ikke nogen god idé at åbne computeren. Det er heller ikke så meget portene der er udsat for støv, men delene inden i. Der et eller flere dæksler i bunden af en laptop, hvor du kan blæse med trykluft igennem. Der er også huller hvor luften fra blæseren kommer ud, der kan også samle sig meget støv.
Se linkene:

https://www.youtube.com/watch?v=Qu-l1ICttxM

https://www.youtube.com/watch?v=u4sumDY5mhI
Avatar billede milter Ekspert
23. oktober 2017 - 17:17 #5
Kig på linket herunder om USB-problemer. Da du tilsyneladende har udelukket de andre som mulige kilder til problemet, skal du i første omgang prøve "Method 6: Disable and Re-enable the USB controller". Dernæst kigger du på "Method 4: Disable the Selective Suspend feature".

https://goo.gl/Chgr8W

Hvor mange USB-enheder har du koblet til din Asus? Opstår problemet med musen både, når den kører på batteri og tilkoblet 230 v strømforsyning? Står indstillingen for strømforbrug på max eller strømbesparende forbrug?

Er du helt sikker på, problemet har været der lige siden din første dag med computeren? Kan det tænkes, det først er opstået efter opgraderingen til Win10?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2017 - 19:41 #6
i bios, slå al strømstyring fra.
(computeren kan muligvis tænde/slukke usb porte, og det skaber problemer)
Avatar billede Nicolas6000 Praktikant
23. oktober 2017 - 21:52 #7
Prøvede methode 4 og 6 - ingen forskel. Højest 2 usb-enheder ad gangen (mus og headset). Muse-problemet er der både når jeg kører på batteri og strømforsyning.

Opladerproblemet har været der siden dag 1. Er rimelig sikker på muse-problemet er været der det meste af tiden, i hvert fald før windows 10. Tror lydproblemet først rigtig kom da jeg opgraderede til windows 10.

Prøvede også at slå strømstrying fra i bios heller ikke nogen success.

Er det slet ikke en mulighed at der har været en indbygget fejl fra starten af i lap-topen? - f.eks. i motherboardet?