Avatar billede Sune T. Hansen Juniormester
24. oktober 2017 - 11:50 Der er 5 kommentarer

Log in eller Logging in?

Jeg ved man kan sige Log In, men kan man også sige logging in? Eksempelvis: when you try logging in, you must...

Er vi ikke enige om at man ikke kan sige logging in, ej heller på engelsk? Jeg var ihvertfald meget overbevist om man ikke kunne, indtil jeg google'de det - så blev jeg i tvivl.

Er der noget der ved det med sikkerhed? :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. oktober 2017 - 12:12 #1
Have You tried to log in? - when I´m logging in, I get an error...

Du siger altså at ovenstående sætning ikke er korrekt? Det er den sikkert ikke, men er ret overbevist om at Log og Logging kan bruges sådan...
Avatar billede Slater Ekspert
24. oktober 2017 - 12:55 #2
Det kan du sagtens sige. "Log" er infinitiv, "logging" er present participle, men af samme ord. Hvis du har det ene, har du også det andet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. oktober 2017 - 13:08 #3
Der er lidt her om den engelske grammatik.
Der er jo temmelig stor forskel på grammatikken i de forskellige sprog, selv om sprogene kan minde om hinanden.

http://www.baunenet.dk/engelsk_den_basale_engelsk_grammatik.shtml
Avatar billede falster Ekspert
25. oktober 2017 - 00:10 #4
Som måske bekendt er Microsofts terminologier med de tilhørende ønskede oversættelser tilgængelige, hvis man har en MS-konto.

Her er et par eksempler fra anniversary update af W10 pr. 23-12-2016 og fra W7 af samme dato:

Security Logging = Sikkerhedslogføring

Please enter your account name for logging onto this server = Du skal angive et kontonavn for at logge på serveren.

MS har selvfølgelig hverken "patent på det US engelske sprog" eller it som sådan. Men er dog vel så stor en professionel spiller, at deres brug godtgør, at "logging" er OK at bruge, jf. også Slater i #2.
Avatar billede falster Ekspert
25. oktober 2017 - 00:20 #5
Jeg glemte et eksempel med "logging in". Her igen fra W10, 23-12-2016:

Deleting this object will prevent this user from logging in Again = Hvis du sletter objektet, kan brugeren ikke logge på igen.

(Som et kuriosa. Filen er på 202.005 linjer, så MS har da gang i nogen termer.)