Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
30. oktober 2017 - 17:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Min pladespiller vil ikke dreje rundt.

Hej. Jeg har en pladespiller (Sony PS-3750) jeg ved ikke hvornår den er fra men den er ikke helt ny. Den plejer at virke fint, men da jeg skulle bruge den i dag ville den ikke dreje rundt/spinne. Alt andet virker fint, og der er stadigvæk lys i den. Nogle der ved hvad der kan være i vejen?

Mvh. Ludvig
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 17:56 #1
Lyder mærkeligt. Som jeg læser det skulle den være direkte drevet, så derfor ingen rem der kan være faldet af.
går tallerken tungt rundt når du drejer på den?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 17:58 #2
Kan oplyse at din pladespiller sikkert er fra midt 70'erne, så du har ret i at den ikke er helt ny ;-)
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2017 - 18:10 #3
Det kunne lyde som om, motoren er stået af. Kan du høre mekaniske lyde eller ændringer i lyden fra den, når du starter den?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 18:16 #4
Kan man håbe at motor er sikret, så det er den der er futtet af?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 18:23 #5
Umiddelbart ingen sikring.
Fandt denne manual: java script:document.getmanual.submit()
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 18:24 #6
Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
30. oktober 2017 - 18:40 #7
Jeg kan ikke lige umiddelbart høre nogle mekaniske lyde, og når jeg drejer tallerknen går den let rundt men den stopper efter ca. 15 sekunder så den drejer ikke i speciel lang tid.
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2017 - 18:46 #8
Jeg har kigget lidt mere omkring på Google. Jeg kan ikke se, om motoren er en AC eller DC motor (vekselstrøm eller jævnstrøm). Uden at ville lægge hovedet på blokken for det, tror jeg nu, det højst sandsynligt er en jævnstrømsmotor. Det betyder så, at det også kan være transformeren, som transformerer de 240 volt vekselstrøm om til en eller anden form for jævnstrøm, som er stået af.

Kender du nogen billige elektronikmekanikere, Ludvig Johansen, som kan kigge på den for en flaske vin eller lignende?
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2017 - 18:59 #9
Og så har jeg lige fundet ud af, at det er en jævnstrømsmotor. Som sagt, en elektroniksagkyndig med et voltmeter vil sikkert kunne give dig et hurtigt svar :-)
Avatar billede Volumeforstøveren Praktikant
30. oktober 2017 - 19:48 #10
Det lyder næsten som om volumeforstøveren er gået..
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2017 - 21:12 #11
#10 "Get a life"

#8 I følge den manual til pladespiller jeg har lagt (#6) er motor en "dc server controlled brusless" motor.
Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
30. november 2017 - 21:47 #12
Jeg fik en til at se på den, og det viste sig at det var noget inde i den som han ikke kunne lave, så jeg sendte den til en pladespiller reparatør og nu virker den.
Avatar billede milter Ekspert
01. december 2017 - 12:10 #13
Ok, tak for tilbagemelding.
Avatar billede Ludvig Johansen Juniormester
27. marts 2018 - 19:27 #14
Det var så lidt :-)