Avatar billede dkhb Mester
31. oktober 2017 - 12:05 Der er 4 kommentarer

Indsæt navn på hvem der senest har gemt dok.

Hej.
Jeg har lavet et word dokument som skal bruges af flere. Dokumentet er gemt på vores intranet.
Jeg har brug for, at navnet/brugernavnet på den der sidst har redigeret dokumentet bliver påført automatisk.
Hvordan gør jeg det? Bruger word2007.
Venlig hilsen
Dorte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2017 - 12:30 #1
Hvis du åbner dokumentet og vælger filer->oplysninger, så står hvem der sidst har redigeret (og hvem der oprindelig har lavet dokumentet).

Samme information kan du få ved at højreklikke på filen i stifinder, og vælge egenskaber.

Men det er måske ikke det du leder efter?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. oktober 2017 - 13:17 #2
På det sted, hvor informationen skal stå: Indsæt et felt af typen DOCPROPETY.

Gør sådan:
Vælg fanen Indsæt > Hurtige dele (sådan hedder det vist i Word 2007 – Genvejselementer i senere versioner) > Felt.
I dialogboksen, som åbnes: Vælg ”DocProperty” som feltnavn og vælg ”LastSavedBy” som egenskab. Jeg ville slå ”Bevar formatering ved opdateringer” fra. Klik OK.

Du kan også let oprette feltet manuelt. Feltkoden skal se sådan ud:
{ DOCPROPERTY  LastSavedBy }

Vigtigt:
Feltklammerne {  } skal laves ved at taste Ctrl+F9 - kan ikke skrives med alm. tegn.
Du skal opdatere feltet bagefter (marker det og tast F9).

Der er indstillinger i Word, som sikrer, at felter opdateres automatisk, f.eks. ved udskrivning. Ellers kan man opdatere markerede felter med F9.
Avatar billede dkhb Mester
01. november 2017 - 09:59 #3
Ole_Madsen nej, det var ikke det jeg søgte. Men tak for dit svar.

lene-fredborg: Dit forslag virker, men er der en måde hvorpå den automatisk opdaterer?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. november 2017 - 11:55 #4
Hvis feltet er i sidehoved eller sidefod, vil det med almindelige indstillinger i Word blive opdateret, hvis man skifter visning til Vis Udskrift. Men ellers skal man - som med de fleste felter i Word (indholdsfortegnelse, krydshenvisninger m.m.) - selv sørge for opdatering. Alternativt skal der involveres makrokode, som sørger for opdatering.