Avatar billede allanfrisk Novice
02. november 2017 - 09:57 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

overføre valgte celler til andet ark

Hej.

jeg er ved at lave nogle navneliste hvor man på ark 1, kolonne 1 ser navnene og i kolonne 2 skal man så kunne sætte et X.
Hvordan får jeg de celler der er sat X ved, overført til et andet ark således at de står alfabetisk lige efter hinanden?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. november 2017 - 10:02 #1
Lav en makro, der gennemløber kolonne 2, og hvis der findes en 'X', så overfør data i kolonne 1 til Ark 2...
...efterfølgende kan makroen også sortere dine data.

Lav en knap i dit regneark, eller i båndet, eller i 'Hurtig Start' linjen, der starter din makro.
Avatar billede allanfrisk Novice
02. november 2017 - 10:28 #2
er det muligt at få noget hjælp til sådan en makro?
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. november 2017 - 10:51 #3
Hej

En løsning uden makro.

Se vedlagte link

På ark2  skal du indsætte formler der henter data fra Ark1.
På ark2 laver du så 2 sorteringer.
          Først sorteres på kolonne A, fra A til Å
          Derefter på kolonne B fra Størst til mindst

https://www.dropbox.com/s/ri19liykm358762/overf%C3%B8r%20valgte%20celler.xlsx?dl=0
Avatar billede allanfrisk Novice
02. november 2017 - 11:18 #4
det skulle gerne ske automatisk og kun overføre de navne der er valgt.
Avatar billede finb Ekspert
02. november 2017 - 11:19 #5
Inspiration fra Excelent¨s smarte matrix-formel:

=HVIS('Ark1'!$A$1:$A$350<>"";STØRSTE('Ark1'!$A$1:$A$350;RÆKKE(1:1)))
afslut formel med ctrl+shift+enter

kan tilpasses til:

=HVIS(og(ditDataRange<>"";parallelleRange="X");STØRSTE('Ark1'!$A$1:$A$350;RÆKKE(1:1)))
afslut formel med ctrl+shift+enter
Avatar billede allanfrisk Novice
02. november 2017 - 11:40 #6
jeg bliver nok nød til at fortælle at jer er NOVICE i forbindelse med excel, så forstår ikke så meget af det du skriver finb...
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. november 2017 - 14:58 #7
Hej
her er et lille eksempel på en løsning med en makro.

https://www.dropbox.com/s/33g7hkqmem1m7bs/overf%C3%B8r%20valgte%20celler_2.xlsm?dl=0
Avatar billede allanfrisk Novice
02. november 2017 - 15:54 #8
Det er jo HELT perfekt. Lige det jeg skal bruge. Men kan det lade sig gøre kun at overføre navnen og ikke x erne hvis du forstår.?
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. november 2017 - 16:30 #9
Hvor mange linjer har du brug for??? Så vil jeg lige tilrette makroen, "X" er med i kolonne B; men kolonne kan så slettes. Så hvis du skal arbejde videre med Ark2, må du ikke lave indtastninger i Kolonne B.
Avatar billede allanfrisk Novice
02. november 2017 - 17:00 #10
Jeg har brug for 90 linjer. Men det er meningen at navnene skal overføres til et ark hvori jeg kan indsætte timer og lign.
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. november 2017 - 21:42 #11
Hej

Den makro jeg har lavet kan fungere med indtil 100 linjer.

Har du brug for hjælp til tilretningen af makroen, så hjælper jeg gerne.

Du kan eventuel uploade en fil der indeholder dine ark1 og Ark2, så laver jeg en makro der passer til opgaven
Avatar billede allanfrisk Novice
07. november 2017 - 13:26 #12
Hej.

Super....men hvordan uploader jeg en fil??
Avatar billede Mads32 Ekspert
07. november 2017 - 16:09 #13
Det kan gøres på flere måder. jeg anvender et gratisprogram der hedder Dropbox"

Når man installerer dette opretter den et bibliotek "Dropbox", Her skal du så gemme den fil du vil uploade.

Når du skriver et indlæg her kan du så vedhæfte en "Link" til den fil du har gemt.

Dette gøres ved at du går ind i biblioteket "Dropbox", stiller markøren på den fil du vil lave et link til, højreklikker på musen, op i den menu der fremkommer, klikker du på linien "Kopier et Dropbox link.  Du vender nu tilbage til det indlæg du er ved at skrive og indsætter linket. placer markøren nederst i dit indlæg og tast Ctrl + V.
Avatar billede allanfrisk Novice
08. november 2017 - 08:18 #15
planen er at navne valgt på faneblad "navne" skal overføres til ark "mødeliste"
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. november 2017 - 21:59 #16
Hej allandfrisk

Jeg har nu tilrette en makro, som kan aktiveres via "Makroknap" på ark "Navne"
Jeg har på Ark "Navne" indsat 1 "Vindue" så 1. række altid er synlig.
Jeg har rettet lidt på skærmbilledet så der på skærmbilledet kan ses hvor mange navne der er valgt, ligesom du kan se den "Makroknappen.

Vær opmærksom på at du ikke vælger flere end 26 navne (det antal der er plads til på dit skema på Ark "Mødeliste). Makroen forhindre at der overføres flere end 26 navne. Det er de første 26 navne på listen der overføres.

Hvis du får brug for flere linjer skal du rette skemaet til, og "stopklodsen" i makroen skal ændres.

Vedlagt et link.

Jeg hører gerne fra dig, Hvis dette er en løsning, så husk at markere dette.

https://www.dropbox.com/s/i43xh0gnj2eo0u7/M%C3%B8deliste%20ny%20med%20navne_94.xlsm?dl=0
Avatar billede allanfrisk Novice
09. november 2017 - 08:05 #17
Avatar billede allanfrisk Novice
01. december 2017 - 09:48 #18
Mads32, kunne jeg få dig til at se på det igen?
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. december 2017 - 12:15 #19
Hej Allanfrisk

Jeg ser på det i løbet af weekenden
Avatar billede Mads32 Ekspert
04. december 2017 - 11:11 #20
Hej Allanfrisk

Weekenden gik udenjeg fik set på dit spørgsmål, jeg har lidt travt i de kommende dage, men jeg kikker på det så snart jeg får tid.
Avatar billede Mads32 Ekspert
07. december 2017 - 17:37 #21
Hej

Jeg har set på din uploadede fil.

Jeg kan ikke se hvad der ikke virker. forklar venligst, så ser jeg på det igen.
Avatar billede allanfrisk Novice
08. december 2017 - 07:58 #22
Hej.

Det der snød mig var kolonerne i ark mødeliste. Men det ser godt nok ud til at virke.
Så tak for hjælpen.