Avatar billede exabb Seniormester
04. november 2017 - 21:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Farvelaser forskyder sort farve

Hej, vores Epson Aculaser CX29NF er pludselig begyndt at forskyde det sorte nedad på siderne. Det kan ses her, og papirovefladen er ru der hvor farven skulle have været. Problemet er der med alle billeder. Vi har skiftet de tre farvepatroner men ikke den sorte.

Hvad kan det skyldes?

https://imgur.com/a/o8UtE
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. november 2017 - 00:09 #1
Er det de der blækklatter du mener?
Er det tilfældet vil det måske hjælpe at rense printhovedet. MEN VÆR FORSIGTIG!
Det små dyser som blækket kommer ud af, er meget sarte. Prøv forsigtigt - uden at berøre dyserne - at rense printhovedet med noget isopropylalkohol der kan købes hos f. eks. Matas. Tag et stykke vat, men rør ikke ved selve dyserne.
Måske kan linket herunder være en hjælp:

https://www.youtube.com/watch?v=BsidWsxH2bE
Avatar billede ebea Ekspert
05. november 2017 - 09:28 #2
Det ligner det som kaldes et "Spøgelses print", og kan i de fleste tilfælde skyldes, at din Tromle på laseren er ved enden af sin levetid. Så hvis du ikke har skiftet Tromle i laserens levetid, er det en god indikator (Tromle ca. 40.000 - 50.000 print).
Avatar billede exabb Seniormester
05. november 2017 - 10:07 #3
Hej ebea

Tak for svaret, gider du også kigge på dette bilede hvor effekten er mere udtalt og hvor der også er farvede striber, borset fra den gennemgående streg der kommer fra skidt på scannerglasset.

https://imgur.com/a/Gq35E
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. november 2017 - 10:50 #4
Glem min kommentar i #2
Jeg fik vist ikke læst dit spørgsmål ordentligt igennem .........
Avatar billede ebea Ekspert
05. november 2017 - 10:51 #5
#3  -  Det viste billede, underbygger blot mere, at problemet skyldes din Tromle!
Jeg har fundet et Link til en manual, hvor du kan se hvorledes du kan udskifte Tromlen, og også fejlsøge på årsagen til dit dårlige print på din Epson.

https://content.etilize.com/User-Manual/1021186377.pdf