Avatar billede Tonny Nielsen Novice
12. november 2017 - 16:27 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Kan man have to WIN 10 instalert på sin pc?

Jeg har for nylig opdater Windows 10 . Den sidste nye udgave, kom helt af sig selv.
I dag har jeg konstater, at jeg på min C: drev har en Windows 10 og der liggende også Pogramener og et Pogrammer (X86). ingen Windows 10upgrader Så langt så godt.
På min anden F: drev ligger der også en Windows 10 og - Pogrammer og Pogrammer (x86) og et Windows 10 upgrade.
Nu er jeg forviet- for ved opstart kommer der første en logind ind og dernæst igen en-det synes som om der køre to Windows 10 oven i hinanden.
Jeg har renset min C: drev-både system og  samtidig har den spurt om jeg vil fjerne den gammel windows10 og derefter ingen mulighed for, at tilbage stille systemet. Der er ryddet op i systemet.
Kan jeg slette disse windows mapper som ligge på mit F: drev eller vil den totalt gå i sort eller blå?
Laptopen er en Dell E5530. Og den fungere særdeles godt og knagen hurtig selv med overstående problem.
Et godt rå vil være kærkommenden. Ældre medborger på 71 år.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. november 2017 - 16:33 #1
Prøv at gå ind i C-drevet. Kig der om ikke der står Windows Old.
Normalt vil Windows altid blive installeret på C-drevet, så det virker meget mystisk af der ligger Windows på F-drevet.

https://www.cnet.com/how-to/how-to-delete-the-windows-old-folder-from-windows-10/
Avatar billede Tonny Nielsen Novice
12. november 2017 - 16:46 #2
TAK FOR DIN BESVARELSE.
Nej der er ingen Old.
Den er fjernet med system oprydningen.
Avatar billede Tonny Nielsen Novice
12. november 2017 - 16:52 #3
På min C: drev ligge der en Pogram data. Mappe -her er der mange pogrammer og beskrivelser.
På min F: drev ligger der også Pogramdater men ikke ret meget. Næsten tomme.
Undelig undelig
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. november 2017 - 17:25 #4
C-drev og F-drevet er disse på to partioner på samme harddisk, eller er der tale om to fysiske harddiske?
Avatar billede Tonny Nielsen Novice
12. november 2017 - 17:40 #5
Ja på sammen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. november 2017 - 19:03 #6
Der findes et gratis-program der muliggør såkaldt "Multi-boot (dvs. at man kan have to styresystemer på én computer) Normalt vil det være to versioner af Windows f.eks. Windows XP og Windows 7 der er tale om. Jeg har selv tidligere haft både Windows 7 og Windows 8 på samme computer, dog installeret på hver sin harddisk. Dette virkede fint. Jeg har ikke prøvet at have en harddisk med to partioner (C og D) med hver sit styresystem.

Se linkene herunder:

https://www.youtube.com/watch?v=QNldcRdpVwM

Herunder er linket til download af EasyBCD:

http://neosmart.net/EasyBCD/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2017 - 20:20 #7
Formoder du vil beholde C drevet ikke?
Hvis du logger ind på dette, og i søg skriver msconfig, og herefter går i boot fanen.
Har du så inde i ruden der 2 Windows 10 systemer med hvert sit drev?
Før i tiden kunne man slette den man ikke ville bruge, og så herefter slette Windows fra den partition.
Når men gør det på den måde, så får men ikke  valget ved opstart om hvilket system der skal boote, og den vil automatisk logge på c drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2017 - 20:20 #8
og så herefter slette Windows fra den partition der ikke skal bruges mere
Avatar billede jalved Ekspert
12. november 2017 - 20:24 #9
Hvis det ikke er for besværlig en opgave - at du har mange programmer og data, der skal flyttes rundt, så skulle du måske geninstallere Windows 10.

Du kan jo ikke rulle tilbage, men hvis du ikke vil lave en ren installation, vil jeg tro, du kan geninstallere din nuværende version og beholde programmer og data - og lige lægge ekstra godt mærke til, hvad der sker under installationen.

Så kan du sikkert efterfølgende trygt slette drev F.

Måske kan du være kommet til at starte installationen af Windows 10 i drev F, så, maskinen så har omdøbt undervejs til drev C. Når du så starter igen, så skifter drevbogstavet tilbage til F, hvis du logger ind i det oprindelige C.

Det skete i al fald for mig, da jeg opdaterede Windows 10, som ligger på F. Men hvor jeg har Vista på C. Mens jeg opdaterede i F, så havde det ændret drevbogstav til C, hvilket forvirrede mig lidt. Men jeg kunne skelne mellem drevene, fordi de har ret forskellig størrelse.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
12. november 2017 - 22:05 #10
Der er nok gået noget galt med "fall creators update" af windows 10

Sådan løser du problemet med 2 x log ind
https://blog.techinline.com/2017/10/18/how-to-fix-double-login-issue-on-windows-10-fall-creators-update/

Jeg har selv haft dette problem på en pc, på en anden pc gav updaten det problem at den havde oprettet et nyt navn til min "pc" dvs. en ny billedmappe, dokumentmappe mv, så jeg måtte flytte alle mine dokumenter og billeder.
Det er en god ide at undgå denne update så længe man kan.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2017 - 09:43 #11
Avatar billede Tonny Nielsen Novice
13. november 2017 - 18:16 #12
tak til jer alle . Problemet er løst.
220661 løsning klare problemet for mig. Allerides.
Glad mand.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2017 - 18:50 #13
#12 Det var godt :-)