Avatar billede TTA Seniormester
14. november 2017 - 18:23 Der er 6 kommentarer

Overvågningskameraer - hvilket?

Jeg er på udkig efter et overvågningskamera til mit hus. Men jeg har svært ved at vurdere markedet, da jeg ikke har meget forstand på det. Er der nogen, der kan anbefale en god løsning?

Kriterierne er følgende:

* Det skal være forbundet til internettet via wifi i huset (en trådløs router, der kører på mobilt bredbånd og ekstern strøm).
* Kameraet skal kunne give besked til min mobiltelefon i tilfælde af ubudne gæster, og kunne transmittere optagelsen i realtid. Det skal også kunne aktiveres via mobiltelefonen, hvis man blot vil se om alt er vel derhjemme.
* Videokvaliteten skal være så god at man vil kunne genkende personer på optagelsen, også i mørke.
* Antal kameraer: Jo flere, jo bedre, men jeg tænker 1 eller 2 udenfor, og 1 eller 2 indenfor.

Jeg har ikke besluttet mig for hvad det må koste, men det må tiden vise.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2017 - 20:42 #1
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2017 - 22:20 #2
Håber andre kan bidrage, men jeg har en fornemmelse af, det kræver en fast IP adresse for at du kan tilgå kameraerne "udefra". Sålænge du er på wifi netværket er alt sikkert ok, men hvordan får du forbindelse udefra? Mener ikke fast IP er en option på mobilnetværket? Bør undersøges nærmere.
Avatar billede arnely Novice
15. november 2017 - 09:36 #3
Overvågning

Her i huset har vi for to år siden investere i et overvågning anlæg der kan alt det du gerne vil have det skulle kunne. Set i bakspejl er jeg blevet kloger.
Genkendelse af personer og nummerplader, samt software!

Software har stor betydning når du f.eks skal ind og finde en optagelse (Alarm) på din harddisk. Som regel kan man kun søge ca. tidspunkt på optagelsen. På de dyre anlæg har jeg set man kan taste nøjagtige tidspunkter ind og finde det man søger og trække optagelsen ud, på et øjeblik.
Noget andet er hvordan man trækker en optagelse ud, hvis politiet skal have en kopi af en optagelse, - eller af hele din harddisk.

Placering af kameraet har en stor betydning. Ved persongenkendelse skal vores kamera (2MP, opløsning 1080p Full HD) placeres rimelig tæt over jorden ca. i to meters højde, for at vi kan genkende en person tydeligt i ansigtet. Problemer er bare at kameraet let kan udsættes for hærværk, i den højde.
Vores kamera sidder i 3 til 3.5 højde, hvilket gør at det filmer oven fra. Det i sig selv gør det vanskeligt og genkende ansigter på en person, men man kan sagtens tydelig se personen og påklædning.
Hvis vi skal aflæse en nummerplade, er det stor set umuligt, hvis bilen er i bevægelse.
Køre bilen langsomt og med retning lige mod kameraet, eller holder bilen stille kan vi aflæse nummerpladen.

Mobile platform findes der et hav af, til mange af de billige anlæg, som er standardløsninger du hentet som APP. Jeg prøvet flere forskellige og er ikke begejstret for noget af det jeg har prøvet.

I sig selv er det igen problem og finde en overvågning anlæg som skal kunne alt det du gerne vil have. Men det koster og efter min opfattelse er de kamera som sælges i billige færdig pakke, ganske enkelt for dårlige. Du skal minds op i 5MP og en høj opløsning i Full HD og der koster kameraet!

Jeg har set hvad de anlæg fra G4S som sælges til deres erhvervskunder kan. Software er i top og det er kameraer også. De kan genkende personer fra lang afstand også når det er mørkt. Jeg kender ikke prisen på de anlæg, men vil skyde på de koster omkring de 40.000,- men mener også det er det prisleje man ligger i for et godt anlæg.
Avatar billede TTA Seniormester
15. november 2017 - 11:07 #4
@ink
Så du vil mene at jeg er nødt til at investere i en alm. router med fast opkobling til nettet? Jeg har en anden tråd kørende omkring selve internettet/wifi. Jeg har før haft adskillige routere – problemet har altid været at de tabte forbindelsen til min PC, så jeg skulle genstarte routeren flere gange dagligt. Nogen dage lykkedes det slet ikke at genetablerede forbindelsen mellem PC og router. Og samme problem vil et overvågningssystem lide under. Til sidst opgav jeg at have en router, og gik over til mobilt bredbånd med en USB-dongle. Har haft det i ca. 5 år, og har kun oplevet ganske få udfald. En anden udfordring med en fast opkobling er/var prisen. Da jeg kun skulle have en forbindelse til internettet, ikke en fastnettelefon, så skulle jeg have det, der hedder en basislinje – og det var/er kun TDC, der tilbød det. Mod klækkelig månedlig betaling, naturligvis.

@arnely
Ok, jeg kan godt høre at det kommer til at løbe op, hvis jeg skal have noget udstyr, der reelt er anvendeligt. Men 40.000 er jeg ikke lige klar til at bruge på det – det ville blive huset dyreste inventar! ;) Og uanset prisen, så forhindrer det jo stadig ikke indbrud.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
15. november 2017 - 11:48 #5
Nest-kameraerne fungerer ret godt, jeg har 2 i huset og et udenfor. De er dog dyre. Specielt hvis du skal have deres online-tjeneste på, som laver backup for de sidste 10 dage (80/måned pr kamera).

Men deres billede er godt og deres app virker meget nemt.
Avatar billede htx98i17 Professor
17. november 2017 - 07:49 #6
Jeg har 3 IP kameraer udenfor i 3 meters højde og 1 indenfor. De har alle 2mp.

Jeg har dem for at forebygge ubudne gæster og skulle de være så dumme alligevel at gå ind, så har jeg billeder politiet kan få lidt hjælp af.

Jeg ville købe kameraer med en opløsning som pengepungen passer til. Jeg gav 6000 kr for 4 kameraer og en optager. Hvis du vil have kameraer med 4-6 mp opløsning kræver det en optager med 2-4 gange mere lagerplads alt efter hvor mange dage optagelserne skal gemmes. Derudover skal dit netværk kunne håndtere streaming af den høje opløsning fra kamera til optager. Dvs din kabelinstallation skal gerne være dimensioneret til hvor mange kameraer i hvilken opløsning.

Min optager viser hvor meget bredbånd den bruger og mener den bruger halvdelen af installationens kapacitet. Dvs hvis jeg opgraderer mine 4 kameraer fra 2mp til 4 mp, vil installationen nå sit max og jeg vil skulle opgradere disken fra 2TB til 4 TB hvis jeg vil blive ved med at gemme optagelserne i 10 dage.

Man kunne udvælge placeringerne af kameraerne og placere et kamera med meget høj opløsning ved hovedindgangen, hvor tyvene måske ringer på for at se om nogen åbner eller lader sig blive snydt til at lukke dem ind. Og så placere kameraer med lavere (2mp? hvis man kan kalde det lavt) andre steder.

For at teste opløsninger kan du finde forskelle på opløsninger på nettet eller du kan tage fotos fra et hushjørne i forskellige opløsninger for at se hvad kvalitetsforskel du får.

Derudover er der mange andre ting man skal huske at tage højde for når man placerer sine kameraer såsom vandalisme, regn, genskær fra havelamper, overeksponering (lys) af objektet fra havelamper, vedligehold såsom spindelvæv man skal kunne komme til at feje ned fra kameraet osv osv.