Avatar billede lurup Ekspert
17. november 2017 - 21:08 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Photo Shop til elever på en efterskole

Hej

Jeg arbejder på en efterskole hvor der er 15 elever der skal bruge Photo Shop til undervisning.

Der er meget dyrt software man kan brøve gratis 1-3 år i forbindelse med undervisning.
Er det mulig med Photo Shop ?
Avatar billede prodic Mester
17. november 2017 - 23:45 #1
Kig evt. på denne:
http://www.adobe.com/dk/creativecloud/buy/education.html

Det er nok dit bedste bud såfremt det skal være Photoshop. Alternativer kan være en mulighed.
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 02:19 #3
Hvor længe skal I bruge programmet, og hvor avancerede former for redigering skal I arbejde med? Er det på professionelt niveau, eller skal de bare have lidt indføring i, hvad fotoredigering egentlig er for en størrelse?

Basalt set arbejder alle fotoredigeringsprogrammer på samme måde, og langt de fleste funktioner har de samme navne/betegnelser i dem alle. Har man lært at arbejde med de tekniske begreber i et program, er det ikke svært at lære et nyt.

Der findes langt billigere programmer til fotoredigering end Photoshop, nogle er endda gratis. Adobe har også programmet Photoshop Elements, som er meget billigere end den professionelle version. Jeg har selv gennem mange år arbejdet med Paint Shop Pro i forskellige udgaver, og den seneste hedder PaintShop Pro 2018.

https://www.paintshoppro.com/en/products/paintshop-pro/
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2017 - 10:56 #4
I kunne jo også hente den gratis Photoshop CS-2 Har lige lagt ind på en gammel HP Compaq nx 7300 for en bekendt.
https://ibb.co/ckJXQ6
Link til side.
https://alt-om-webdesign.dk/photoshop/gratis-adobe-photoshop/
Direkte Download.
http://download.adobe.com/pub/adobe/magic/creativesuite/CS2_EOL/PHSP/PhSp_CS2_English.exe
Avatar billede lurup Ekspert
18. november 2017 - 10:57 #5
Findes PaintShop Pro i en prøveversion uden tids begrænsning ?
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 11:36 #6
#5.

Nej, prøveversionen af PaintShop Pro er kun gyldig i 30 dage.

Og lige en tilføjelse til #4, Hvis I skal arbejde med RAW-filer i CS2, skal de først en tur gennem Adobe DNG Converter:

http://blogs.adobe.com/crawlspace/2011/03/why-doesnt-my-version-of-photoshop-or-lightroom-support-my-camera.html
Avatar billede eksmojo Forsker
18. november 2017 - 12:11 #7
Jeg kan anbefale GIMP

det koster GRATIS

er på DANSK

og der er mange gode vejledninger og videoer
hvis du Googler "GIMP"

jeg har selv brugt det til undervisning

https://www.gimp.org
Avatar billede lurup Ekspert
20. november 2017 - 12:09 #8
Hvordan downloader jeg RAW converteren?
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 13:09 #9
#8.

Tjah, du kunne prøve det link, der er i mit indlæg #6. Du kan også finde det herunder. Men før du gør det, vil jeg spørge dig, om I overhovedet skal arbejde med RAW-filer? Hvis ikke, behøver I den ikke.

http://supportdownloads.adobe.com/detail.jsp?ftpID=6220
Avatar billede prodic Mester
20. november 2017 - 13:21 #10
Bemærk venligst at rådet omkring installation af "den gratis Photoshop CS2" kan få alvorlige følger, da man i EULA'en godkender at man kun installerer programmet såfremt man har en valid licens fra tidligere.
Især som en offentlig/privat institution kan det blive en dyr affære hvis man bliver udsat for en audit.

Hvis jeres undervisning involverer tryk-relateret behandling(CMYK) eller anden farve-kontrol som involverer farveprofiler, så tag et grundigt kig på hvorvidt alternativerne understøtter det inden I kommer for langt i udvælgelsesfasen.
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2017 - 13:35 #11
Enig med prodic. Det er bl.a. også derfor, jeg i #3 spørger:

"Hvor længe skal I bruge programmet, og hvor avancerede former for redigering skal I arbejde med? Er det på professionelt niveau, eller skal de bare have lidt indføring i, hvad fotoredigering egentlig er for en størrelse?"
Avatar billede lurup Ekspert
21. november 2017 - 11:03 #12
TAk