Avatar billede jalved Ekspert
17. november 2017 - 22:58 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Tilladelser under installation af Windows 10?

Har netop installeret Windows 10.

Og så dukker den sædvanlige side om med indstillinger op for, hvad man kan give Microsoft tilladelse til.

Jeg plejer at slå alt fra, fordi jeg ikke rigtig regner med at kunne drage rigtig nytte af noget af det alligevel. Men er egentlig lidt i tvivl, om noget af det alligevel kunne være en fordel at slå til.

Hvordan forholder I jer til det, når I kommer til det punkt i installationen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2017 - 10:28 #1
Jeg kender ikke ret meget til Windows 10, da jeg selv kører med Windows 7, og har tidligere haft Windows 8 installeret. Med hensyn til Windows 8, kan jeg huske at der kom flere forskellige muligheder op omkring tilladelser.
Da jeg ikke ønsker, at andre skal snage i hvad jeg laver, slog jeg konsekvent disse tilladelser fra, således at der ikke blev sendt informationer ud til Microsoft.
Det samme gælder i visse tilfælde ved installationen driver software til f.eks. printere. Der ser producenterne gerne, at man registrerer produktet - dette virker dog også uden registrering - i disse tilfælde nægter jeg også. De gør det kun for deres egen skyld, og ikke for brugernes.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2017 - 11:13 #2
og se også i indstillinger / beskyttelse af personlige oplysninger
der ligger en stabel af ting, man kan slå fra - men nogle ting skal man jo bruge - det er rimeligt forklaret der, så man kan foretage sine valg.
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 11:49 #3
#1 Det er nok noget af de samme på både Windows 7 og Windows 10. Det er alt det med, om man vil sende fejlrapporter, give tilladelse til at de logger ens position etc. Nej, jeg slår også møget fra, fordi man har på fornemmelsen, at der alle steder samles et væld af oplysninger ind om ens forbrug - og man ved aldrig, hvor det ender, uanset hvor meget det forsikres, at det er anonymt og ikke går videre.

Man alligevel kommer jeg altid lidt i tvivl, om der rent faktisk er nogle af disse ting, der ville kunne gavne mig. Men jeg savner dem ikke. Fuldstændig på lige fod med de apps, man får forudinstalleret, når man køber en ny PC. Der er det samme dilemma. Men sletter man det hele, så får man aldrig brug for dem.

Og den der tøven, vi begge har, overfor indhentningen af oplysninger er heller ikke generel - til min forundring. Har oplevet bekendte, der har sagt at de "selvfølgelig" giver Microsoft tilladelse til at indhente fejlrapporter m.m.

#" Tak for tippet. Det vil jeg lige kontrollere. Windows er en utrolig arkitektur - man kan altid åbne en ekstra kasse et sted. Både smukt - og frustrerende.
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 11:49 #4
Rettelse.

#2 Tak for tippet. Det vil jeg lige kontrollere. Windows er en utrolig arkitektur - man kan altid åbne en ekstra kasse et sted. Både smukt - og frustrerende.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2017 - 13:07 #5
Du skriver "åbne en kasse" - jeg kommer ikke uden grund til straks at tænke på Pandoras Æske

https://da.wikipedia.org/wiki/Pandoras_%C3%A6ske

Der er også alle de informationer som Google prøve at lokke ud af én, samt "Fjæsbog". Netop af samme grund er jeg ikke på "Fjæsbog" da jeg anser dette sociale - eller rettere asociale medie - for en måde at genere andre på.
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 13:19 #6
#5 Jeg er helt på linje med dig.

Da jeg installerede Windows 10 blev jeg også bedt om at logge ind på en konto med e-mail eller telefonnummer. Det virkede som om, man ikke kunne komme videre fra det punkt uden at oplyse noget. Men jeg fik det alligevel sprunget over på en eller anden måde.

Min fornemmelse var at hvis man først loggede ind på den måde, så kunne stort set alt, hvad man foretog sig spores via ens konto. Det er ikke sikkert, det bliver gjort, men man får tanken.

Jeg har modtaget spam med min adresse og mit telefonummer i - selvom jeg stort set aldrig oplyser mit nummer online. Der bliver hugget med arme og ben alle steder :-)
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 13:23 #7
Jeg må lige rette mig selv. Jeg er enig i det med de private oplysninger, dog nok ikke i at Facebook er til for at genere andre mennesker :-) Selvom jeg tror, du også udtrykker dig lidt frisk for at sætte tingene på spidsen.

Men jeg bryder mig heller ikke om det. Det er for 90%'s vedkommende et meget tomt medie.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2017 - 13:43 #8
#6
Der er ofte ikke tale om et aktivt tilvalg, men om et aktivt fravalg. "Mærkeligt" nok er det ikke altid lige let at finde feltet hvor dette fravalg er placeret.

Det måske grelleste eksempel var i sommeren 2015 med perioden hvor man kunne opgradere fra Windows 7 til Windows 10. Denne opgradering skete automatisk fra Microsoft. Jeg surfede lidt på nettet og fandt en side med et program der blokerede for denne mere eller mindre overtagelse eller tvangsinstallation af ens computer
Jeg kender én der havde siddet og arbejdet ved sin computer med Windows 7 installeret. Han havde ikke slukket den, og var derefter kørt i byen. Da han kom tilbage var skrivebordet et helt andet, end da han forlod computeren, i mellem tid var Windows 10 nemlig blevet tvangsinstalleret. Det var et større arbejde at få computeren tilbage på ret køl, men det lykkedes.

Se linket:

https://ekstrabladet.dk/nationen/microsoft-direktoer-svarede-aldrig-saa-fandt-erik-selv-en-loesning/6153511
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 13:50 #9
Tak for linket. Jeg kan faktisk godt huske, jeg læste den artikel i sin tid - og hørte historierne om tvangsopdateringen. Også historien om en dreng, der midt under sin eksamen fik tvangsopdateret...

Med 157 læserkommentarer, kan man se det er noget, der optager folk...
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2017 - 14:07 #10
Det nærmer sig krænkelse af den private ejendomsret

Se kapitel VIII i nedenstående link. Især § 72 er interessant i denne sammenhæng:

http://www.grundloven.dk/
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 14:10 #11
§ 72
Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelser, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtaglse, alene ske efter en retskendelse.
Avatar billede jk45 Forsker
18. november 2017 - 15:26 #12
Problemet med softwaren er jo at man ikke ejer den men kun retten til at bruge den.