Avatar billede jalved Ekspert
17. november 2017 - 23:13 Der er 3 kommentarer og
7 løsninger

Får jeg udbytte af en SSD?

Jeg vil sætte en SSD-harddisk i en ældre PC.

Har brugt Crucial System Scanner på råd her fra Eksperten - og fundet ud af, den kan opgraderes.

Men i forhold til bundkortet er jeg lidt i tvivl, hvor meget udbytte jeg egentlig vil kunne få af hastigheden fra en SSD. Eller om bundkortet vil virke som så stor en begrænsing, at det ikke kan betale sig.

Bundkortet hedder Dell Inc. 0M017G (CPU 1)

Ligesom jeg er usikker på, om der er plads til en ekstra harddisk.

Hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. november 2017 - 23:24 #1
Jeg har engang sat en SSD disk i en i3 maskine af de tidlige generationer, dvs. udskiftet den alm. harddisk med en 256GB SSD disk. Jeg synes ikke at den blev meget hurtigere, den er stadig lang tid om at starte op.
Avatar billede posten Ekspert
17. november 2017 - 23:47 #2
det bundkort er jo en ældre sag support går helt tilbage til xp nævner intet om win 10 http://www.findlaptopdriver.com/dell-0m017g-specs/ er også en core 2 hvor jeg personligt vil anbefale 5 eller 5 hvis jeg vil udbygge noget på et bundkort og om der er plads til en ekstra disk der er mulighed for 4 sata 2 + at den magter ssd disk og der er mulighed for 8 gb ram i ddr2 så prøv du bare om den core 2 processor der er i kan magte det håber du har et godt skærmkort i den
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. november 2017 - 23:53 #3
Jeg har selv sat en SSD i min hjemmebyggede computer, og der var mærkbar forskel.
Det afhænger også af hvad for et styresystem der er installeret. Windows Vista, Windows 7, 8 8/1 eller 10. Er der tale om Vista er dette grundlæggende langsomt. På min stationære computer med Windows 7, går der ikke meget mere end omkring 30-45 sekunder.
Jeg har også købt en brugt bærbar med Windows 7, der også fik installeret en SSD, og det har jeg ikke fortrudt. Det eneste der taler imod en SSD er prisen, da disse endnu er ret dyre, i forhold til harddiske i samme størrelse, men priserne vil uden tvivl falde.
Avatar billede posten Ekspert
17. november 2017 - 23:59 #4
jo jo det jeg mente var når cpu "kun" er en core 2 frygter jeg den ikke kan følge med men syntes han sku ta chancen foir at se om den magter opgaven så man kan se en forskel i opstarten
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2017 - 07:18 #5
For at få den fulde udnyttelse ad en ssd skal bundkortet have en 6gb sata port, samt at ahci kan aktiveres i bios.
Men når det så er sagt  bør stadig være noget hurtigere end en alm disk.
Og har du planer om et par år at skifte den gamle stationær ud med en ny, kan den ssd jo bare flyttes over som systemdisk i den nye pc.
Avatar billede INK Ekspert
18. november 2017 - 10:16 #6
Har gode erfaringer med en SSD. Opstart bliver væsentlig hurtigere på alle maskiner, vel og mærke såfremt man foretager en ny ren installation på SSD'en. Hvis man kloner gammelt snavs og et fragmenteret drev over på en SSD, skal man jo ikke forvente mirakler. 🤪

Prøv at køre joblisten eller et program, der viser belastning af CPU, RAM og HDD. Én af dem vil altid være flaskehalsen. Såfremt det er CPU*en, så hjælper en SSD jo nok ikke meget, men såfremt det er HDD, der kører 100%, så vil det selvfølgelig forbedre situationen.

Helt enig med #5, men SATA 2 er også ok for en SSD.
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 11:40 #7
Mange tak for kommentarerne og de forskellige meget brugbare råd.

På sigt er jeg nok nødt til at have fat i en ny computer. Men har en forholdsvis ny bærbar, så jeg er egentlig fint udstyret. Men foretrækker alligevel ofte at arbejde på den stationære.

Konklusionen bliver nok, at jeg vil prøve det af med en mindre SSD til Windows.

Under specifikationerne på bundkortet står: 4 x SATAII 3Gb/s connectors
Supports HDDs, Internal Solid State Drive (SSD) - så det er desværre ikke 6 GB, men blot lidt ekstra fut under opstarten ville være fint.

Det med AHCI lyder som et rigtig godt tip, prøvede at læse lidt om det, men også lidt langhåret, så skal lige sætte mig yderligere ind i det.

Alene det at gå fra 4 til 8 ram og så en SSD harddisk, satser jeg på, er mærkbart, så jeg kan bruge den nogle år endnu.

Jeg synes egentlig, den kører fint til hverdag og oplever ikk,e at den er langsom - og den starter friskt op på Windows 10 (men til partitionen med Vista er den sløv, men der er også mange programmer, der skal indlæses)

Ingen tvivl om, at CPU'en også godt kunne opgraderes, men så begynder det at blive krævende og for dyrt samlet set, synes jeg. Bl.a. kræver det så et nyt bundkort.
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 12:08 #8
Prøv at kigge på testen herunder med en Samsung SSD på en SATA 3Gb/s port. I de afsluttende bemærkninger står der:
"Clearly, you're still going to see plenty of benefit from solid-state storage, even if you're using a 3 Gb/s connector. In the real world, a 3 Gb/s interface doesn't bottleneck common applications.

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,3469-16.html
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 12:16 #9
Ad #8.

Her skulle der være et link, der virker:  https://goo.gl/kBcv8U
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 12:26 #10
Fin artikel - tak for linket.

Pointen - for dem, der ikke klikker på linket - er at man selv med en SATA 3Gb/s port vil få stor glæde af en SSD.

I teorien er 6GB bedre, men det er kun visse situationer, at man alligevel får udbytte af de ekstra GB - fx hvis man skal flytte store data fra en SSD til en anden SSD.

"We can now answer the question of whether you need available SATA 6Gb/s ports to justify an SSD upgrade. Clearly, you're still going to see plenty of benefit from solid-state storage, even if you're using a 3 Gb/s connector. In the real world, a 3 Gb/s interface doesn't bottleneck common applications. It's only when you push the technology's limits using synthetic benchmarks, server/workstation-oriented workloads, or large SSD-to-SSD transfers that 6 Gb/s signaling kicks into gear."