Avatar billede KimK Praktikant
24. november 2017 - 06:30 Der er 6 kommentarer

Skærmopløsning er pludselig ændret og kan nu kun tilrettes i begrænset omfang

Efter at "have vendt ryggen til min pc" (jeg mener det skete mens den var tændt), vises der pludselig store ikoner og stor tekst på mit Skrivebord.
Jeg tjekker under Skærmindstillinger, hvor skærmopløsning nu står til 1024 x 768 (anbefales), og hvor der derudover kun kan vælges 1280x1024 og 800x600.

Jeg kan ikke huske hvilken opløsning jeg tidligere benyttede, men ikke en der resulterede i så store ikoner/tegn.

Jeg benytter en HP Compaq 6005 Pro Small Form Factor, hvor der i følge Enhedshåndtering er installeret et ATI Radeon HD 4200 grafikkort og skærmen er en HP 24uh.

Det undrer mig at når jeg kigger under Skærmindstillinger og Vis egenskaber for skærmkort står der på fanen Kort i rammen Korttype Microsoft Basic Display Driver, men under Enhedshåndtering for skærmkortet under fanen Driver står Advanced Micro Devices, Inc.som Driverproducent.

Nogen ideer eller løsningsforslag?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2017 - 07:41 #1
lyder lidt som om Microsoft mente at deres drivere var bedre. Så du er nok nød til at installere Radeon's drivere igen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2017 - 09:12 #2
Gå ind i enhedshåndteringen, find skærmkortet, højreklik og vælg egenskaber. På fanebladet "Driver" kan du vælge at vende tilbage til den tidligere driver...

Hvis det virker, skal du se om der er en nyere version tilgængelig hos AMD.

Men det kan også være helt korrekt - hvis du har 2 grafikkort i maskinen, så kan det tænkes at du har fået sat skærmen til det grafikkort, der er indbygget i maskinen (typisk et intel chipset), og som ikke nødvendigvis er så kraftigt. I så fald skal du finde et andet skærm-stik, og sætte din skærm til det, før du kan udnytte AMD grafikkortet.
Avatar billede KimK Praktikant
24. november 2017 - 11:46 #3
Jeg er ikke helt med på de to forslag. Jeg har ikke skiftet skærmstik og i Enhedshåndteringen vises for grafikkortet står der:
Driverproducent: Advanced Micro Devices. Inc.
Dato for driver: 25-07-2017
Driverversion: 22.19.128.0
Men under Skærmindstillinger og Vis egenskaber for skærmkort står der på fanen Kort i rammen Korttype Microsoft Basic Display Driver.
Hvorfor er der denne forskel på hvad de to steder mener er den aktuelle driver?

Et forsøg på at opdatere driveren fra Enhedshåndtering giver bare beskeden, at den bedste driver allerede er installeret.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2017 - 12:11 #4
Du skal manuelt downloade en ny driver til din radeon-kort, eller som beskrevet rulle tilbage til de gamle drivere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2017 - 12:16 #5
Og hvad hvis du vælger at nedgradere driveren?

Når du bare "autosøger" efter ny drivere, vil systemet kun afsøge Microsofts driverdatabase, og det var tidligere et problem, at Microsoft driveren til grafikkort var fejlbehæftet.

Så hvis du vil opdatere driveren er du nødt til selv at downloade driveren fra producentens hjemmeside.

Men det at der vises to forskellige typer drivere, får mig altså stadig til at tro at du har to skærmkort...
Avatar billede KimK Praktikant
24. november 2017 - 16:28 #6
En kontrol med et Auto Detect program fra AMD siger at alle relevante komponenter er installeret.

Der er ingen ekstra kort installeret i maskine (har haft den åbnet). Der er kun det grafikkort som er en integreret del af PC-ens motherboard.

Mit bedste bud er, at det er gået galt i forbindelse med en opdatering fra WIndow's side. En opdatering som er foregået automatisk, mens jeg har arbejdet på en anden pc, og haft ryggen til.