Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 11:28 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Diskforbruget er konstant 100%

Min pc kører meget langsomt, og processerne i joblisten viser, at disken mere eller mindre konstant kører på 100%.

Jeg har uden held fulgt disse to videoer for at fixe problemet:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=235&v=vWnOJcyIhPk
og
https://www.youtube.com/watch?v=5dXvtTkqavshttps://www.youtube.com/watch?v=5dXvtTkqavs

I PowerShell admin kunne jeg imidlertid ikke få denne kommando til at fungere:
PS C:\WINDOWS\system32> sc config "DIagTrack" start= disabled
Set-Content : A positional parameter cannot be found that accepts argument 'start='.
At line:1 char:1
+ sc config "DIagTrack" start= disabled
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : InvalidArgument: (:) [Set-Content], ParameterBindingException
    + FullyQualifiedErrorId : PositionalParameterNotFound,Microsoft.PowerShell.Commands.SetContentCommand

Jeg er snart lidt betænkelig for at ændre flere indstillinger, da jeg ikke rigtig har styr på, hvad jeg laver, og ikke rigtig ved, om jeg skal ændre tilbage. :)

Jeg har kørt den sidste opdatering til Windows og har slettet min browserhistorik m.v. Det hjalp heller ikke ..

Kan du måske?
Avatar billede Carnac Forsker
28. november 2017 - 11:42 #1
Ehm...

Hvad er det for en computer du har?
Og hvilket styresystem?

Og er det CPU-load der konstant er på 100% eller hva?

Og hvor længe har det stået på?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. november 2017 - 11:43 #2
Er det samme billede efter en genstart af din pc ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2017 - 11:44 #3
#1
Jeg tror også der mener CPU-forbruget.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 11:54 #4
Nej, jeg mener ikke CPU-forbruget. Det er lige nu på cirka 25%.
Og ja, det er samme billede efter genstart. Jeg har også kørt genstart med opdatering af windows og genoprettet mit virusprogram.

Det er en HP envy og styresystemet er windows 10.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 11:56 #5
Jeg tør ikke helt sige, hvor længe det har stået på ... men et godt stykke tid. Mere end en uge. Måske tre ..
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. november 2017 - 11:58 #6
Kan du se hvilken process der laver alt det disk forbrug ?
Avatar billede jalved Ekspert
28. november 2017 - 12:16 #7
Nu er det selvfølgelig interessant som #6 siger, hvad det er for en proces, der får den op på 100%.

Men ellers... Har du forsøgt dig med en gendannelse (og ikke en genstart) fra før problemet opstod?

En CCleaner og en Malwarebytes er også altid godt lige at køre.
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2017 - 12:31 #8
Kan være fejl på harddisken. Kør fejlfindingsværktøjer.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 12:58 #9
Den viser primært, HP Touchpoint Analytics Client, som det job, der bruger mest. Men nogle gange er det "system", som jeg ikke er helt sikker på, hvad dækker. Uanset er værdierne ikke så høje, at jeg synes, det skulle lave problemer. Langt de fleste processer ligger på 0 eller 0,1 MB/s. HP Touchpoint Analytics Client ligger højere, men uanset om den står på cirka 2 eller cirka 20 MB/s, ligger diskforbruget konstant på 100%.

Jeg er lige nu i gang med CCleaner og vender tilbage bagefter.

Hvilke fejlfindingsværktøjer mener du, jeg køre ink?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2017 - 13:07 #10
Avatar billede jalved Ekspert
28. november 2017 - 13:12 #11
#10 Ved du, hvilke begrænsninger, der er på prøverversionen?
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2017 - 13:19 #12
#9
Det kunne være den almindelige CHKDSK funktion.
Du kunne også midlertidigt installere Speccy eller CrystalDiskInfo for at se om der er fejl.
Har du kørt Malwarebytes, som foreslået i #7?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2017 - 13:26 #13
#11

Nej jeg er ikke klar over hvilke begrænsninger der er. Det har heldigvis aldrig været aktuelt, med en harddisk der har kørt med 100% for mit vedkommende.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2017 - 13:26 #14
#12
Jeg tænkte også på Speccy, da dette program er meget oplysende.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 13:45 #15
Nu har jeg kørt CCleaner 3 gange! Desværre hjalp det ikke, selvom den alle 3 gange fandt fejl!
Jeg har nu kørt Malwarebytes og skal genstarte. Min pc er jo meget langsom, så alting tager lang tid.

Jeg har endnu ikke lavet en gendannelse fra før problemet opstod. (Mister jeg mine nye data, hvis jeg gør?)

Ink: Hvad er den almindelige CHKDSK funktion? Og hvordan fixer jeg det, hvis det er den, der bøvler?

Hvorfor skulle jeg bruge det værktøj, ErikHg? Synes ikke umiddelbart, jeg har brug for at gendanne noget, men måske overser jeg noget.

Jeg kender ikke Speccy, men kigger på det efter genstarten.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2017 - 14:01 #16
#15
I din situation er alt værd at prøv - selvfølgelig skal der ikke slettes noget vigtigt.
Men som Ink også foreslår så prøv Speccy. I bedste fald kan det hjælpe med til at løse dit problem, og i værste fald er det uden virkning, men ødelægge noget det gør det ikke.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 14:17 #17
Jeg er nu tilbage efter Malwarebytes og genstart. Desværre hjalp det ikke. Disk er stadig 100%
Speccy er installeret og analyserer .. Hvad skal jeg kigge efter i resultaterne?
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 14:17 #18
Operating System
    Windows 10 Home 64-bit
CPU
    Intel Core i3 3120M @ 2.50GHz    65 °C
    Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
    8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
    Hewlett-Packard 1964 (U3E1)
Graphics
    Generic PnP Monitor (1600x900@60Hz)
    Intel HD Graphics 4000 (HP)
    2047MB NVIDIA GeForce GT 740M (HP)    52 °C
    ForceWare version: 385.69
    SLI Disabled
Storage
    698GB Hitachi HGST HTS541075A9E680 (SATA)    38 °C
Optical Drives
    hp DVDRAM GU70N
Audio
    Enheden High Definition Audio
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2017 - 14:25 #19
Tryk på storage og se hvad der står.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 14:49 #20
Status er "Good" og grønt på alting. Temp er 38 grader, hvilket også er "good". Jeg har fem partitioner. En af dem er 89% used.

Er der andre interessante oplysninger, der kan hjælpe på problemet?

Noget af det, jeg har gjort har hjulpet lidt. Disk er nu ikke længere konstant 100% ... men den er stadig meget høj og stadig af og til 100%.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 14:55 #21
Wauw ... var lige væk fra pc-en lidt, og da jeg kom tilbage, var disken helt nede på 2%! :)

Jeg aner ikke hvorfor, men jeg tror det var oprydning med CCleaner, der gjorde det.

Venter lige en halv time, inden jeg jubler nok til at lukke tråden. Men der er håb! :)
Avatar billede jalved Ekspert
28. november 2017 - 15:08 #22
Hvis den fortsat bliver langsom, kan du prøve at starte i fejlsikret tilstand.

Hvis problemet ikke opstår dér, kan du sikkert køre dine tjekprogrammer lidt hurtigere.
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 15:46 #23
Det ser ud som om det stadig virker. :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2017 - 16:05 #24
Gratisprogrammet "Privazer" er også godt. Dette bruger jeg ofte :-)
Der er også et program der hedder "Defragler" der kan anvendes, dog ikke til SSD-diske.

https://privazer.com/download.php#.Wh169MaWyUk

https://www.piriform.com/defraggler/download/standard
Avatar billede Brita Juniormester
28. november 2017 - 16:28 #25
1000 tak for al jeres hjælp!
Avatar billede posten Ekspert
29. november 2017 - 03:05 #26
det du også skal være opmærksom på  som du selv oplyste i #18 det er din cpu den er jo kun en i3 model så hvis du oplever det igen burde du overveje om du kan skifte din cpu til en i5 eller i7 alt efter hvad dit bundkort kan magte for HVIS den kan magte en i7 har du pc i MANGE år
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2017 - 07:10 #27
#26 kommer lidt an på hvilke opgaver spørger forsøger at løse, men bestemt en løsning.
Avatar billede posten Ekspert
29. november 2017 - 11:00 #28
#27 som jeg skriver er det jo en lille cpu der er mont. op til ham om den kan/vil skifte den for i3 er jo en ældre sag
Avatar billede Brita Juniormester
29. november 2017 - 16:45 #29
Tak for tippet, om at skifte cpu-en. Jeg vil overveje det. :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. november 2017 - 20:14 #30
Men hvis det er en proces der spasser helt ud, så tror jeg ikke en anden CPU vil gøre den store forskel.
Så det væsentlige er stadig at finde frem til den proces der brugte alt poweren...
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2017 - 20:37 #31
Ja synes egentlig det lyder mærkeligt, at det skulle være på grund af CPU´en forbruget er så højt!
Der må ligge noget andet til grund, specielt når problemet ikke har været der hele tiden.
Avatar billede Brita Juniormester
02. oktober 2018 - 11:23 #32
Jeg løste problemet midlertidigt med CCleaner, men det kom hele tiden igen.

Den endelige løsning var at slette Avast Antivirus fuldstændig.
Nu har jeg i stedet Bullguard.

Det gjorde i øvrigt ingen forskel kun at slukke for Avast. Det skulle fjernes fuldstændigt.